Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

SK867 (Stockholm - Oslo) idag.

Föredömligt och tydligt utrop om prioriterad boarding. Även information om att statusförmånen endast gäller kortinnehavaren och inte ev. resesällskap som saknar status. Boardade bland de första så jag vet inte om fet efterlevdes men informationen var iaf med beröm godkänd.

Tre stycken ”civilklädda” med SAS-badge stod i disken och övervakade boarding samt personal. Om det var orsaken till det klanderfria utropet låter jag vara osagt.

Jag har mest åkt long haul senaste halv året, men tycker SAS har ryckt upp sig.

Men jag hoppas ändå att de inför systemet som United har, boarding grupper 1-4/5. Sas skriver ju numer ut gruppen på kortet så det kanske kommer.

Anledningen till att jag förespråkar detta är att det är glasklart, för det mesta idiotsäkert, de flesta som reser är iaf läskunniga. Tillsammans med fållor för respektive grupp så kan det inte bli bättre.

Fållorna tar bort köttbullen. De som vill vara först i sin "grupp" köar i sin fålla. Kommer man senare är det lätt att se vilken grupp som bordas och om man kan glida förbi eller inte.

SK 1421 (ARN) -Köpenhamn

Prioriterad boarding fungerade.
Flög SK 1423 efter dig (ARN-CPH) - codeshare med Luxair och Egyptair - och även där fungerade priority boarding så till vida att det annonserades tydligt, och upprepades efter de första avvisningarna. Men maken till köttbulle att stånga sig fram genom för att nå gate var ett tag sen jag upplevde...

Men jag hoppas ändå att de inför systemet som United har, boarding grupper 1-4/5. Sas skriver ju numer ut gruppen på kortet så det kanske kommer.

Anledningen till att jag förespråkar detta är att det är glasklart, för det mesta idiotsäkert, de flesta som reser är iaf läskunniga. Tillsammans med fållor för respektive grupp så kan det inte bli bättre.

Idiotsäkert vet jag inte, när jag flög LAS-SFO med United i somras kom två norska familjer som besvärat ställde sig i varsin fålla, boarding group 4 för familjen som var totalt 4st och boarding group 3 för familjen som var totalt 3st :)

Toppen