Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

En ny variant för min del på SK1550 från AMS idag:

* Först ropas det ut om att prio boarding för plus, guld,diamant skall börja.
* Vi ställer upp oss i prio-fållan (AMS har två köer, prio och övriga på gaterna på C-piren).
* Sedan släpper inte personalen på någon från prio-kön, utan ropar upp att rad 10 och bakåt skall boarda via den andra fållan.
* När de bakre raderna är igenom släpps prio-kunderna på.

En kines i prio-kön bredvid mig är väldigt konfunderad över hur det här systemet fungerar, och blir raskt upplyst av en svensk man efter oss "They are idiots. SAS are complete idiots." :)
Uppdragstagarna i Amsterdam har väl lyssnat på Eivind, då blir det sådär... :D

Halv-OT, är väl SK2625 ;)
Helt korrekt, jag skyller som vanligt på vinet. Idag 160918 ganska svag men dock fungerande prio boarding på SK 2626 DUS-ARN. Ankommande flight sen så personalen var lite stressad. Två tjejer med svaga röster höll i boardingen. Hade plats 2D och kom ombord snabbt. Av någon anledning så tog det evigheter att slutföra boarding. Minst 20 minuter men det var inte personalens fel utan alla IQ-metmask passagerare. Hur svårt kan det vara att antingen sätta sig ned direkt eller åtminstone ta ett steg åt sidan och släppa förbi andra? Tydligen väldigt svårt. Kändes som att man var i Turkiet eller Grekland.

OT: Vid ankomst till ARN så landade vi vid inrikes gate 42. Fyllestyrning? Planet skulle sedan vidare till Luleå från samma gate. Stor ironi när alla först var tvungna att gå ut genom bakre dörren av tullskäl. Ett hel del skulle sedan vidare med samma plan till Luleå. De var dock tvungna att ta buss till terminal 5 med oss andra, kliva av och sedan springa tillbaka till inrikes och gate 42 för att inte missa flighten:)

Last edited:
Helt korrekt, jag skyller som vanligt på vinet. Idag 160918 ganska svag men dock fungerande prio boarding på SK 2626 DUS-ARN. Ankommande flight sen så personalen var lite stressad. Två tjejer med svaga röster höll i boardingen. Hade plats 2D och kom ombord snabbt.
Haha, alkis ;)

Ja den där är lite sisådär... oftast exemplarisk prioboarding från DUS, ibland katastrofalt dålig... förstår inte vad som går fel. Ordnung muss sein ju...

OT: Jag gillar att flyga till/från DUS men varför har inte SAS automater där man kan printa ut boardingkort och sedan bag drop? Känns som Mallorca 1985 att stå i kö en halvtimme för att släppa en väska.

OT: Vid ankomst till ARN så landade vi vid inrikes gate 42. Fyllestyrning? Planet skulle sedan vidare till Luleå från samma gate. Stor ironi när alla först var tvungna att gå ut genom bakre dörren av tullskäl. Ett hel del skulle sedan vidare med samma plan till Luleå. De var dock tvungna att ta buss till terminal 5 med oss andra, kliva av och sedan springa tillbaka till inrikes och gate 42 för att inte missa flighten:)

Gällande prio-boarding så funkar det ju oftast inte i praktiken från ARN i de fall då alla passagerare envisas med att de ska på först. Men de har blivit BETYDLIGT bättre med tydliga utrop om vad som gäller, flertalet gånger, vilket hjälper något.

OT svar: Upplever ni andra att det blivit vanligare att de mår parkera vid T4 vid ankomst från Europa? Kanske har varit på samma nivå ett tag och att jag nu bara råkat hamna på dessa flighter oftare, men vanligare med buss till T5 än jag upplevt tidigare.

Toppen