Senaste nytt

Prepaid SIM & WiFi utomlands tråd

Ska lägga till att det kan vara väldigt dyrt om man kör svenskt i Dubai.
Min räkning slutade på 45K SEK,det var ett företagsabonnemang men när man bröt ner siffrorna så var det väldigt högt per samtal/minut/MB.
Detta var ca 3 år sedan men fortf en liten varning om man kör privat abonnemang och inte tänker på priserna.

Brukar köra Sonera Nettikuu ( månadsladdat kontantkort) när jag jobbar från stugan in Finnland.
Nu har de tyvärr krånglat till det, dels så har de tagit bort möjligheten att ladda med kreditkort över nätet, krävs finsk bank och tillhörande dosa.
Sen så verkar det inte längre gå att köpa lösa laddningskoder som man knappar in själv på R-Kioski så nu får jag truga någon kompis i Finland ladda åt mig eller köra en flera mil omväg till närmaste ställe där det går att ladda. Dessa har dessutom dåligt med öppettider.

Någon av er som har koll på alternativen i Finnland, måste nog ha Soneras nät, men det finns väl fler operatörer?
Ingen som säljer ett årskort ?
Går det att teckna ett abonnemang som utlänning på något vettigt sätt till bra pris?

Tips montages tacksamt

Har testat b-Mobile här i Tokyo. De använder NTT Docomo's nät och ska ha rätt bra täckning. Jag måste dock säga att jag är lite besviken, för det går inte direkt fort att sufra. Det funkar, men det är slött som jag vet inte vad. Men det är bra att ha när man är ute på stan och vill kolla upp något.

Det som var riktigt bra, är att de kan leverera SIM-kortet vid en viss tid på dagen, så man kan få det lagom tills efter man checkat in ifall man så önskar. Det kan underlätta hanteringen på hotellet lite.

Det som var riktigt bra, är att de kan leverera SIM-kortet vid en viss tid på dagen, så man kan få det lagom tills efter man checkat in ifall man så önskar. Det kan underlätta hanteringen på hotellet lite.
Det finns också tjänster som påminner dig att leveransen sker inom xx timmar via e-mail eller per telefon.
Det är bara u-länder som Tyskland man inte kan bestämma när man vill saken levererad...

Återgår till trådens ämne. ;)
Har testat b-Mobile här i Tokyo. De använder NTT Docomo's nät och ska ha rätt bra täckning. Jag måste dock säga att jag är lite besviken, för det går inte direkt fort att sufra. Det funkar, men det är slött som jag vet inte vad. Men det är bra att ha när man är ute på stan och vill kolla upp något.
Jo, Jag har E-mobiles prepaid dosan (som använder också DoCoMo:s nät) och hastigheten är inte imponerande alls. Sin höjd 2 Mbs om jag hade tur men det bröts många gånger när jag åkte buss på motorvägen.

Om man har LTE mobil eller LTE mobile Wifi router, BIC SIM 『JAPAN TRAVEL SIM』 PREPAID PACKAGE kan vara bättre alternativ.

IMB050・IIJ・BIC SIM JAPAN TRAVEL SIM PREPAID PACKAGE[Data Service only]NO SMS RegularSIM ※No refundable :ビックカメラ.com
IMB051・IIJ・BIC SIM JAPAN TRAVEL SIM PREPAID PACKAGE[Data Service only]NO SMS microSIM ※No refundable :ビックカメラ.com
IMB052・IIJ・BIC SIM JAPAN TRAVEL SIM PREPAID PACKAGE[Data Service only]NO SMS nanoSIM ※No refundable :ビックカメラ.com

Hong Kong

China Unicom HK

Kuajingwang 2 numbers in 1 SIM card [Enhanced] 跨境王,一卡兩號儲值卡
(ett mobilnummer för Hong Kong och ett mobilnummer för Kina)
cbk_extra.PNG

Baspris inkl. SIM kort: 138 HKD (inkl. 80 HKD pott för ring/sms/surf)
Samtal:
  • inom Hong Kong (när du befinner dig i Hong Kong): 0,39 HKD/min
  • inom Kina (när du befinner dig i Kina): 0,39 HKD/min
Mottagning av samtal: gratis både i Hong Kong och i Kina
Internet: 0,8 HKD/MB i Hong Kong, fastland Kina, Macau och Taiwan, men de har olika datapaket.

Datapaket (gäller i Hong Kong, fastland Kina, Macau och Taiwan):
  • 300 MB under 7 dagar: 48 HKD (kortkommando: *118*448#)
    Datapaketet avslutar vid kl. 00.00 på 8:e dagen
  • 500 MB under en månad: 68 HKD (kortkommando: *118*468#)
    Datapaketet avslutar vid kl. 00.00 på 31:a dagen
跨境王加強版-香港聯通網上商店

-------

Great China 30 days internet SIM card 大中華30日上網卡
香港聯通全球服務_3G一卡兩號,香港旅遊,跨境通信,香港旅遊卡,香港無線上網,國際數據專線,IPEL,IPLC,IDC,國際語音轉接
greaterchina_micro.PNG

Baspris inkl. SIM kort: 199 HKD (ingår 1 GB under en månad)
Samtal: går ej
Mottagning av samtal: går ej
Internet: 1 GB under en månad i fastland Kina, Hong Kong, Macau och Taiwan
Internetpaketet avslutar vid kl. 00.00 på 31:a dagen

Påfyllning: 150 HKG för 1 GB under en månad

大中華30日上網卡,一卡穿梭大中華-香港聯通網上商店

En stor fördel av ovannämnda SIM korten är, att Great Firewall gäller inte (trots att det är China Unicom) så man kan kolla Facebook, Twitter, YouTube etc även i Kina.

Last edited:
Google har startat ett Project Fi som virtuell operatör (går på T-Mobile samt Sprint). Betala flatrate US$ 20 per månad för obegränsat sms, obegränsat tal inom USA, obegränsad wifi på hotspots. Betala $10/GB för använd data, dvs använder du mindre än vad du signat upp får du pengar tillbaka. Ingen bindningstid vad jag förstår det. Kräver dock en Google Nexus 6 och en inbjudan som du kan begära på hemsidan. Något för frekventa USA-resenärer?

Toppen