Senaste nytt

Prepaid SIM & WiFi utomlands tråd

Hoppa in i en 3-butik och säg att du vill ha "Superweb New Ricaricaible" så får du ett prepaid-SIM där du själv väljer hur mycket du vill ladda det med. Går även att fylla på genom deras webb. De tar 5 €/GB

Google har startat ett Project Fi som virtuell operatör (går på T-Mobile samt Sprint). Betala flatrate US$ 20 per månad för obegränsat sms, obegränsat tal inom USA, obegränsad wifi på hotspots. Betala $10/GB för använd data, dvs använder du mindre än vad du signat upp får du pengar tillbaka. Ingen bindningstid vad jag förstår det. Kräver dock en Google Nexus 6 och en inbjudan som du kan begära på hemsidan. Något för frekventa USA-resenärer?
Verkar helt fantastiskt! Hoppas att detta vidareutvecklas inom en snar framtid och att de svenska operatörerna tar efter.

Ready SIM har en kampanj nu, fram till 10:e augusti. Köp tre valfria SIM och få det billigast på köpet. Det kan t.ex. gälla tre kort med 500 MB för totalt USD 30. Beställning över USD 50 ger också gratis frakt över hela världen. Sist när jag var i USA testad jag Ready SIM och med beställning till hotellet och det gick smidigt.
Nästa resa ska jag testa Tele2s datapaket för USA istället.

Nej. Fick följande sms när jag landade:

Välkommen till USA / Puerto Rico!
Tips till dig är tjänsten Vecka Usa, 249 kr för sju dagar. Då ringer, sms:ar och mms:ar du till samma pris som hemma i Sverige och har 0,5 GB surf att använda. Läs mer på telia.se/jobbvecka och beställ enklast genom att sms:a VECKA USA till 4466.

Edit: o när jag klippte in det där så ser jag ju en URL i texten om mer info. :)

Fick detta sms från telia i Grekland:
Välkommen till Grekland!
Tips till dig är tjänsten Vecka Europa, 179 kr för sju dagar. Då ringer, sms:ar och mms:ar du till samma pris som hemma i Sverige och har 0,5 GB surf att använda. Läs mer på telia.se/jobbvecka och beställ enklast genom att sms:a VECKA EUROPA till 4466.

Jag körde på AT&T GoPhone de har 2 usd / dag för sms och samtal plus 1 usd för 100MB data / dag. Så 3USD / dag så kunde jag ringa och smsa och surfa i extramobilen.
Passade mig som behövde typ en dryg vecka. Man kan köpa reload card från 10USD och uppåt.

Lita aldrig på kundservice. Det har jag känt till länge och jag har alltid en klump i magen när jag behöver ringa...
Idag var det värre än på väldigt länge.

För en dryg månad sedan ringde jag Tele2 och ville köpa deras "Datapaket EU750" till mitt mobila bredband som sitter i en iPad. Det gick alldeles utmärkt. Precis som för Telia skickar de SMS när man kommer utomlands och man behöver bara svara för att köpa paketet. Eftersom det inte går att svara på SMS från iPad valde jag att ringa innan avfärd ut i Europa. Allt frid och fröjd.

Nu, när jag vill göra samma sak för att åka till USA börjar farsen.

Samtal 1: - Javisst, det går bra. 299kr för 1GB under 30 dagar. Roamingpaket heter det.
Skumt tänker jag, förut hette det datapaket, och sist jag kollade var det 245kr för 500 MB. Mycket riktigt, när jag kollar på nytt visar det sig att det "roamingpaket" jag fått endast gäller inom EU och är helt värdelöst i USA.

Samtal 2: - Ja det är fel, jag tar bort det paketet. Det enda vi kan erbjuda är 10kr/MB och inget fast paket.
- Men, på er webbsida står det "Datapaket USA 500 MB, 245kr"
- Ett ögonblick.......... Ja det stämmer visst.
- ok, kan du aktivera det fr.o.m. idag?
- Nej det verkar som att det inte går. De paketen gäller bara för vanliga abonnemang och inte för mobilt bredband.
- Men jag köpte motsvarande för EU för en månad sedan och då gick det bra.
- Tyvärr, det går inte.

Jag inser att det är fel och tar en långlunch förbi en Tele2-butik.

Svaret: - Visst går det bra, Datapaket kan du lägga på alla abonnemang. Dessutom ser jag att någon idag har aktiverat USA 500 MB under 39 dagar på ditt abonnemang...

Är det någon här som har koll på internationella SIM-kort? Jag sprang förbi någon som delade ut – någonting som de marknadsförde på detta sätt – på en flygplats för ett par veckor sen (minns tyvärr inte vart). Jag hann inte heller stanna för att se vad det var för någonting.

Kan det möjligtvis vara ett prepaid SIM med fast pris globalt? Isåfall är något någonting jag har varit jakt på ett tag. Är det någon som vet mer om detta eller liknande produkter?

Toppen