Senaste nytt

Premiumflyg, hållbart?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Problem med plaster köper jag.
Jag har med mig ryggsäck när jag handlar mat.
Jag är skeptisk till om klimatproblemet existerar.
Detta för vi har inte data över tillräckligt lång tid och kommer heller inte få det.
Många som driver klimatfrågan är hycklare som ofta själva flyger privat jet påstår jag. Al Gore tror jag gör det men har inte kollat.
Så nej jag bryr min inte vad som händer då jag flyger första klass .

Jag gör precis som jag vill. Efter att ha arbetat med massor av hycklare och hört skit från högre uppsatta chefer så har jag ca noll respekt för hela ”klimat snacket”. Det är bara ett dumt påhitt och saker lär inte ändras. Jag flyger det jag har råd med och jag kommer aldrig att bry mig om någon annans åsikt när det kommer till just flyg. Skulle jag försöka ta mig till t ex Japan med tåg så skulle det ta en oändlighet. Så länge det inte finns något annat alternativ så kommer folk fortsätta att flyga, svårare än så är det inte.

Problem med plaster köper jag.
Jag har med mig ryggsäck när jag handlar mat.
Jag är skeptisk till om klimatproblemet existerar.
Detta för vi har inte data över tillräckligt lång tid och kommer heller inte få det.
Många som driver klimatfrågan är hycklare som ofta själva flyger privat jet påstår jag. Al Gore tror jag gör det men har inte kollat.
Så nej jag bryr min inte vad som händer då jag flyger första klass .
Inte tillräckligt med data? Vill du ha tusentals år? Miljontals år? Har du själv utfört studier i ämnet? Har du några studier att stödja ditt resonemang, eller tar du allt ur arslet? Liknande logic fallacy som att säga att vi inte har stöd för tyngdkraften, då vi inte har data över tillräckligt lång tid.

Klimatförnekare sätter jag i samma fack som anti-vaxxers och flat earthers.

Sen att vissa blir personligt attackerade och defensiva för att de har svårt att leva med det faktum att man kan vara en del av problemet men också en del av lösningen, samtidigt.

Ja, man ifrågasätter forskning genom att utföra sin egen. Om man kallar att bortkasta metastudier på tusentals studier som att "vara kritisk och ifrågasättande" genom att kalla det för pk media och tro att det är en bluff skapad av kineserna saknar man grundläggande intellektuell kapacitet och akademisk förmåga.
Jag utesluter dock inte att starka krafter använder klimathotet i politiska syften, men att klimatförändringarna skulle enbart vara en fabricerad konspirationsteori av Kina är naturligtvis rena fantasier så där är jag helt med dig.

Jag satt igår och funderade på när det kom att spåra ut. Gränsfall idag, men lämnar den öppen för nu:

Ord som "idiot" behöver vi inte använda på BC.se. Det är helt ok med att kategorisera sitt inlägg i:
* Jag tror eller jag känner att
* Jag har läst att
* Jag har upplevt eller erfarenhet med att
* Det finns research som säger...

En debatt blir mer nyanserat om vi skiljer på känslor, upplevelser eller fakta.
Detta skriver jag i min roll som moderator

Den siffra som flukturerar runt mest angående flygets klimatpåverkan är runt 3%. Det är en rätt liten del, och med all rätt ska man utföra åtgärder som har större effekt först. Med det sagt är majoriteten av flygresenärer från väst, vi står inför ett problem när flertalet miljarder människor lyfts ur fattigdom och kan resa lika enkelt och ofta som vi västerlänningar. Det är en helt annan skrämmande kalkyl.

Sen att motstå inkrementella förändringar är konstigt, då många nog inte hade motsatt sig en 1% förbättring på sin aktieportfölj var dag. Lättare flygplan med avsevärt mindre drag, mer effektiva jetmotorer, satsning på biobränslen som komplement, och eventuellt en adaption av elektrisk eller partiell elektrisk drift.

I min åsikt ska flygskatten avverkas och flygbränsle skattas istället. Flygbolag som kompletterar sitt bränsle med biobränsle(trots dess marginella mindre EOL påverkan) får skattelättnader. Flygbolag som använder effektiva motorer och moderna flygplan får då konkurrensfördel, och det driver incitament för kunderna(plånboken). Jag är på mobil så jag kan inte ta fram källor i denna stund.

Det som nog skulle göra mest god påverkan på vår planet är att vi människor börjar tänka på vad vi gör.
Här i Sverige så tar vi ju hand om väldigt mycket på ett bra sätt men hur många länder har man inte besökt som slänger allt i naturen för att det inte finns någon organiserad sophämtning eller att man helt enkelt aldrig fått lära sig annat.
Ytterligare så måste jag säga att näthandeln som bara stiger är ju helt sjukt. Transporter fram och tillbaka med varor. Där kan man nog prata om utsläpp mm. Att flygplan skulle vara en så stor bov jämfört med det undrar jag.
Sist skulle jag tycka att vi förbjöd plasten i så stor utsträckning det bara går.

Precis kanske bäst vi släpper känsliga ämnen som dessa då vissa helt klart inte klarar av att uppföra sig:)
Jag ber om ursäkt för min "ur arsle" kommentar. Mitt inlägg i sak kvarstår dock, du får gärna utbyta ditt "tror/känsloargument" med ett argument grundat i logik, vetenskap och någorlunda resonemang.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen