Matts Lindmark
Medlem
Jag har inga problem ens med en B777 inredd för 50 passagerare. Miljön räddas inte genom att inreda maskinen med all economy inclusive tour eller genom att övergå till enbart grönsaker ombord utan genom teknisk utveckling. Detta innebär alternativa bränslen och allt mer förfinad motorteknik och aerodynamik som minskar förbrukningen. Biobränslen/syntetbränslen är dessutom bättre för motorerna än fossil Jet A-1 eftersom renhetsgraden är högre.
Det är dock intressant att dagens miljöhysteri har gått så långt att diskussioner som denna dyker upp. Problemet är att det finns lite olika aspekter på hur man bäst räddar miljön och där finns en falang som förefaller vara emot tekniken (användningen av teknologi är ett miljöproblem och lösningen är då att avskaffa densamma helst) och en annan (den jag själv tillhör) som anser att lösningen är utveckling. D.v.s inte avskaffa vare sig flyget eller batterierna, alternativt fordonen i största allmänhet utan utveckla teknik som gör dem än mer energieffektiva, servicevänliga och långlivade.
Ju mer det propageras mot flyget, desto mer lust får jag att flyga eftersom jag inte ser någon som helst logik i att jaga ett kollektivt transportmedel bara för att det råkar färdas genom luften. Tvärtom är det tämligen logiskt att kunna färdas den vägen som alternativ till markburna transporter.
Det är dock intressant att dagens miljöhysteri har gått så långt att diskussioner som denna dyker upp. Problemet är att det finns lite olika aspekter på hur man bäst räddar miljön och där finns en falang som förefaller vara emot tekniken (användningen av teknologi är ett miljöproblem och lösningen är då att avskaffa densamma helst) och en annan (den jag själv tillhör) som anser att lösningen är utveckling. D.v.s inte avskaffa vare sig flyget eller batterierna, alternativt fordonen i största allmänhet utan utveckla teknik som gör dem än mer energieffektiva, servicevänliga och långlivade.
Ju mer det propageras mot flyget, desto mer lust får jag att flyga eftersom jag inte ser någon som helst logik i att jaga ett kollektivt transportmedel bara för att det råkar färdas genom luften. Tvärtom är det tämligen logiskt att kunna färdas den vägen som alternativ till markburna transporter.