Senaste nytt

[Premium Economy] Stockholm-Bangkok T/R, Thai Airways, 19.200 SEK inkl. skatter

Jag passade på att ta några bilder av Premium Economy kabin från sista resan.
Biderna är från nedre deck bakom Business class(First class) kabinen.

THAI Premium Economy B747_01.jpg THAI Premium Economy B747_02.jpg
THAI Premium Economy B747_03.jpg
(Foto av AHO)

Om det är tortyr eller inte beror helt på vem som svarar :)

Jag tycker det funkar, tanka en surfplatta full med film och musik. Om du åker under lågsäsong är det inte alls omöjligt att få en hel mittenrad att sträcka ut sig på mellan ARN-BKK.

Annars kanske ett alternativ skulle kunna vara ARN-BKK-DPS i PE och business för 15600:- vilket ger 18.000 poäng, saknas visserligen 1000 poäng till guld då.

Ekonomi på THAI..
Är det tortyr?

Man blir ju Aegean Gold vid en ToR till Sydney, alltså runt 13.000 SEK

Du måste boka minst i Q klass för att få 100% miles.

Brisbane/Melbourne/Sydney
Q: 13,831 SEK

Jag tror att THAI Economy class är en av dem bästa i marknaden när det gäller seat pitch.
Economy class stolar på Gamla B747 har seat pitch 33-34 tum och inga mediaboxar(ingen PTV heller iofs...)
P1000674.jpg
(Foto av AHO)

Economy class på THAI B777
P1000679.JPG
(Foto av AHO)

Tycker inte PE ser så märkvärdigt ut..
Får man bättre PE om man åker från annan ort än Sverige? Tex LHR/FRA eller annat?

PE kanske inte är märkvärdigt men det kanske tar dig över "tortyrgränsen" om ekonomi blir för jobbigt för din mileage run. Sen får du ju lounge access i BKK och DPS pga av att du har anslutning i businessclass.

Finns ingen PE från annan ort än CPH/ARN. Vänta tills Jan/Feb så får du den nyare kabinen med riktiga C-stolar även från ARN/CPH.
Läs tidigare inlägg i denna tråd

Inte garanterat att det finns en ny kampanj i januari/februari.

AHO //

Yes.. Nästan 14.000:-
Hittade ett bättre mer lämpat alternativt för min del, Singapore Airlines:
BCN-MXP-SIN-SYD H
SYD-SIN-MXP-BCN H
Med stopover i Singapore på 40+ timmar båda vägarna för totalpris: 12.000 SEK
(Fortsätter skriva i officiella Aegean-tråden istället)

Men någon gång ska jag prova TG, får vänta in de nya kabinerna.. :)

Last edited:
Skulle vilja se en rapport på kärron som går på ARN i höst också...känns ju som att ARN kommer att få vänta längst på uppgraderade kabinen. Tror ni kärrorna som kommer att trafikera 2 avgångar/vecka nonstop ARN-HKT från 1 NOV blir dom som får vänta längst (längre än ARN-BKK) eller är det bara tur om man får den nyare kabinen. Är i valet o kvalet med att boka TG nonstop på HKT i november i PE, skulle gärna vila vara säker på den nya men det kommer man ej att veta förrän man checkar in!

Hur tror "vi" att det blir efter uppgraderingen på Thai 747 - blir PE kvar?

Har kollat bokningsläget och kring dec/jan verkar det vara utsålt...nästan.
Jag tycker det lutar åt det.
Har hört från Thai att dom inte alls tror på att kunna sälja FC/BC i tillräcklig utsträckning från ARN.
Däremot kan ju pris/rabattbilden ändras om de skulle få stor rusning till premiumkabiner.
Cash up-grade priserna ligger t ex redan högst i världen från ARN/CPH trots de devalverade kabinerna.

Sen ska vi komma ihåg att 2-klass 777-or för ARN/CPH troligen inte är alltför avlägset. Den första 777-an i den ordern har redan levererats.
Återstår att se om den premiumkabinen kommer att kallas BC som i resten av världen, eller PE.

Ett annat förslag är att boka SAS Economy Extra via CPH för priset ca 13-14 tusen kr.

Om du är Eurobonus guld så får du 22.190 poäng. Du kan fixa bekräftad uppgradering för 10.000 poäng per sträcka.

Summa summarum: Det koster lite mer, men du får flyga business och får fler statuspoäng för kvalificering til guld (Även om du bränner av 20 k på upgrade så är det ju poäng som bidrar till kvalificering)

Toppen