Senaste nytt

Preclearance på Arlanda?

Oj! Jag har flugit tre gånger från Toronto och två gånger från Montreal under sista 24 månaderna och det gick riktigt smidigt alla gångerna.
Får väl lägga ut mina över 36 månader när det handlar om just Toronto, och då har jag 2 hyfsade (likvärdiga med de man får på plats i USA) och 2 katastrof (1h plus räknar jag som katastrof där). De dåliga har båda varit i morgon-rusningen, och min uppfattning var att man helt enkelt har betydligt sämre peak-kapacitet än motsvarande storlek på flygplatser i USA. Så länge man inte kommer i peak så är de bra.

Haft bättre "tur" i Montreal som varit snabbare. Och i Ottawa ett par gånger har det varit väldigt kort kö, nästan lika snabb som jag brukar ha på EWR (tydligen har jag tur där, för jag har inte stått i kö mer än 5-10 minuter där de senaste 3-4 åren åtminstone).

Immigrationen i Montreal dock har havererat totalt, men det är ju ett annat topic.
Verkligen. Var där i Måndags, och hela ankomsthallen var full. Som tur är så har de åtminstone öppnat fast-lanes för connecting passengers numera, det gäller bara att inte missa skylten.

Ett problem för ARN är dock att det är så få flighter och koncentrerat till en viss tid att det troligen inte kommer bli särskilt intressant att vara på PC-sidan. Mycket tveksam till om de kommer få till en lounge där, och restauranger blir nog också knapert.

Spontant har jag svårt att se att det skulle bli större än t.ex. i Ottawa, där de ändå har ganska många flighter till USA (dock med små plan). Där finns om jag minns rätt ett cafe och möjligen en tim hortons. Definitivt ingen lounge.

Jag skulle gissa på en liten duty free, ett cafe och kanske en pressbyrån eller motsvarande. Knappast mer än så.

Lounge kan vi ju drömma om, men det går i dagsläget bara 3 flighter till USA med "lounge-bolag" (tror knappast Norwegian skulle betala för att bygga upp en ny lounge, även om lounge ingår för deras premium-pax).

Om de ordnar en fast-track för Business samt guld genom pre-clearance så kanske det kan bli ganska bra.
"Får" de göra det, tro? Det är ju inte flygbolagen utan myndigheterna som styr där. Det är väl ytterst ovanligt i USA (finns det alls?) att business/FF får förtur till immigration? (Man får det ju med Global Entry osv, men det är ju ett myndighetsprogam och inte ett flygbolagsprogram)

Vet inte hur de skulle få till det i F-piren, men det kanske skulle kunna bli de bortersta 3-4 gaterna då.
Skull gate F67, 68, 69 på övervåning av F piren (non-Schengen) passa bra för detta ändamål?
Längst ut i F-piren i Schengen-våningen var det väl sagt? Kommer dock inte ihåg hur många gater det pratades om, men 3-4 st låter bekant.
Ibland behöver man inte spekulera så mycket. Jag vet en sida med ett eminent forum som skriver (skrev?) som sådana här nyheter. ;)

Nu finns det ju flera parallella trådar om preclearance, men här är artikeln, där det föklaras att det är gaterna längst ut i Schengendelen av F-piren som avses att användas:
US pre-clearance med amerikansk gränskontroll på Arlanda - här är alla detaljer - BusinessClass.se
Först passkontroll och rulltrappa upp, sedan rulltrappa ner igen.

Avseende fast track i immigration har jag fått ett konkret svar från American Airlines att det inte är "tillåtet" för flygbolagen att implementera fast track som baseras på status eller kabinklass. Detta rörde specifikt LAX och den urusla premiumupplevelse man kan få där... Om detta sedan är en bortförklaring från AA vet jag inte men jag har inte sett fast track någonstans i USA. Kanske kan vara annorlunda för preclearance.

Avseende dutyfree inom preclearance-området. Hur skulle detta fungera i praktiken? Du har ju redan passerat tullgränsen till USA. Skall du då få köpa skattefritt antar jag att du måste bevisa att du inte har packat ner någon sprit i väskan. USA bryr sig inte om om du köpt skattad eller oskattad sprit - du får max ta med en (?) liter in i USA utan att betala skatt där.

Lounge - nej det tror jag inte på

Ibland behöver man inte spekulera så mycket. Jag vet en sida med ett eminent forum som skriver (skrev?) som sådana här nyheter. ;)

Nu finns det ju flera parallella trådar om preclearance, men här är artikeln, där det föklaras att det är gaterna längst ut i Schengendelen av F-piren som avses att användas:
US pre-clearance med amerikansk gränskontroll på Arlanda - här är alla detaljer - BusinessClass.se
Först passkontroll och rulltrappa upp, sedan rulltrappa ner igen.

Tack, det var den jag tänkte på och hade glömt!

Men dock säger artikeln rulltrappa ner efter passkontroll till bottenvåningen för CBP, sedan rulltrappa upp till non-Schengen-våningen.

Avseende dutyfree inom preclearance-området. Hur skulle detta fungera i praktiken? Du har ju redan passerat tullgränsen till USA. Skall du då få köpa skattefritt antar jag att du måste bevisa att du inte har packat ner någon sprit i väskan. USA bryr sig inte om om du köpt skattad eller oskattad sprit - du får max ta med en (?) liter in i USA utan att betala skatt där.
Hmm, god poäng. Jag handlar så sällan på duty free när jag använder preclearance i USA. Har bara gjort det någon enstaka gång och det var not ett par år sedan sist. Det kanske var så att den ligger före immigration.

Fördelen med pre clearence är väl att att man slipper säkerhetskontrollen också antar jag?
På EWR finns väl buss mellan, eller var det bara mellan A och C minns ej.
Slipper man inte säkerhetskontrollen är inte fördelen så stor tycker jag.

För mig som startar på ARN är det bra iaf, även om EWR inte är så jobbig iof, för Norrlänningar är det väl mindre roligt gissar jag.

Fördelen med pre clearence är väl att att man slipper säkerhetskontrollen också antar jag?
På EWR finns väl buss mellan, eller var det bara mellan A och C minns ej.
Det beror helt på flygplats. Och även på vilken terminal man avgår ifrån.

T.ex. på EWR kan det till och med vara säkerhetskontroll om du byter från två delar av samma terminal. T.ex. kan bussen ta dig till fel "finger", och då får du säkerhetscheck till den andra. Eller extra säkerhetscheck för att ta sig till loungen.

Regeringen ger direktiv till genomförande av preclearance på Arlanda.
Genomförande av avtalen om amerikansk inresekontroll vid utresa från Sverige - Regeringen.se
"ID-nummer: Dir. 2016:69
Ansvarig: Justitiedepartementet
Regeringen har kommit överens med USA om bilaterala avtal om amerikansk inresekontroll på Stockholm Arlanda Airport (Arlanda). Kontrollen innebär förenklat att amerikansk gräns-, tull- och säkerhetskontroll genomförs redan på Arlanda i stället för vid ankomsten till USA. Under förutsättning att avtalen godkänns av riksdagen ska de genomföras i svensk rätt. En särskild utredare får därför i uppdrag att föreslå hur avtalen ska genomföras i svensk rätt. Utredaren ska på ett uttömmande sätt analysera alla frågor som är relevanta för att en för att den amerikanska inresekontrollen ska kunna utföras på Arlanda i enlighet med avtalen. Nationella förhållanden som kan ha påverkan på genomförandet av avtalen ska beaktas. Utredaren ska lämna nödvändiga författningsförslag. Författningsförslagen kan avse såväl en särskild lag och förordning som ändringar och tillägg i befintlig författningsreglering. I uppdraget ingår inte att föreslå ändringar i grundlag.
Uppdraget ska redovisas senast den 22 juni 2017.
"
http://www.regeringen.se/contentass...nresekontroll-vid-utresa-fran-sverige-dir.pdf

Toppen