Senaste nytt

Preclearance på Arlanda?

Det stämmer men är bara ena sidan av myntet. Minst lika viktigt är leverans till kuriren och tidpunkt för sådan.
Det är ingen som tvingar en att flyga direkt. Om det som är viktigt är avlämningstiden på avsändningsorten får man väl flyga via någon hub i europa. Om det är viktigare att varan är framme en viss tid så får man istället lämna av den tidigare på avsändningsorten.

Om det är tight med tid i båda ändar får man väl leasa en privatjet.

Det är ingen som tvingar en att flyga direkt. Om det som är viktigt är avlämningstiden på avsändningsorten får man väl flyga via någon hub i europa. Om det är viktigare att varan är framme en viss tid så får man istället lämna av den tidigare på avsändningsorten.

Om det är tight med tid i båda ändar får man väl leasa en privatjet.
Det är väl just det senare som kurirtjänster använda för och istället för. Testa! (Det har jag gjort!).

Det är väl just det senare som kurirtjänster använda för och istället för. Testa! (Det har jag gjort!).
Jo, men det jag menar är att kurirtjänster kan inte trolla. De får antingen flyga med de reguljära flighter som finns eller leasa en kärra.

Som jag ser det kommer förutsättningarna bara att ändras i form av att man får en förutsägbar leveranstid istället för en förutsägbar avlämningstid (som iofs kommer att fortsätta vara förutsägbar, men troligen med lite mer marginal än idag).

Sedan kan man ju även tänka sig att SAS och andra bolag lyckas flytta om sina slottar lite så att de får senare avgång från Stockholm och därmed ankommer lite senare men har kortare MCT i USA så att man kan ha tightare byten där.

Sedan ska man komma ihåg att det nog inte ens idag går att dyka upp på ARN fem minuter innan en longhaul ska gå och tro att man ska hinna med. Att bara ta sig genom security och ut till F-piren kan ta 10 minuter...

Shannon samt ett antal gånger i Kanada. Shannon är ju extremt, men Kanada är nog att betrakta som mer "normalt".
Två av mina tre absolut längsta väntetider på us immigration har varit på just preclearance i Toronto (den tredje på iad).

Å andra sidan har några av mina kortaste väntetider också varit från Kanada, men de är procentuellt sätt betydligt färre.

Två av mina tre absolut längsta väntetider på us immigration har varit på just preclearance i Toronto (den tredje på iad).

Oj! Jag har flugit tre gånger från Toronto och två gånger från Montreal under sista 24 månaderna och det gick riktigt smidigt alla gångerna.

Oj! Jag har flugit tre gånger från Toronto och två gånger från Montreal under sista 24 månaderna och det gick riktigt smidigt alla gångerna.
Jag har samma erfarenhet. Ett tiotal preclearance på dessa två flygplatser senaste året alla utom en väldigt snabba. Och den långsamma var ändå inte mer än ~10 min kö. Immigrationen i Montreal dock har havererat totalt, men det är ju ett annat topic.

Som boende i Stockholm är jag generellt för pre-clearing på ARN, även om Global Entry vore mycket bättre. Ett problem för ARN är dock att det är så få flighter och koncentrerat till en viss tid att det troligen inte kommer bli särskilt intressant att vara på PC-sidan. Mycket tveksam till om de kommer få till en lounge där, och restauranger blir nog också knapert. PC fungerar ju så att man i princip är på Amerikansk mark redan i terminalen, så avdelningen där dessa flyg avgår måste vara helt avgränsad från övriga gater. Vet inte hur de skulle få till det i F-piren, men det kanske skulle kunna bli de bortersta 3-4 gaterna då.

Som boende i Stockholm är jag generellt för pre-clearing på ARN, även om Global Entry vore mycket bättre. Ett problem för ARN är dock att det är så få flighter och koncentrerat till en viss tid att det troligen inte kommer bli särskilt intressant att vara på PC-sidan. Mycket tveksam till om de kommer få till en lounge där, och restauranger blir nog också knapert. PC fungerar ju så att man i princip är på Amerikansk mark redan i terminalen, så avdelningen där dessa flyg avgår måste vara helt avgränsad från övriga gater. Vet inte hur de skulle få till det i F-piren, men det kanske skulle kunna bli de bortersta 3-4 gaterna då.
Skull gate F67, 68, 69 på övervåning av F piren (non-Schengen) passa bra för detta ändamål?

Screenshot20160523 02 SA.png

Toppen