Senaste nytt

Preclearance på Arlanda?

Jag kommer nog inte att dra nytta av detta oavsett - hade faktiskt hellre sett att OSL fått pre-clearance. Om jag ska nyttja detta så blir det ju att jag flyger direkt och det får man ju inte maximalt med poäng för...
Haha, ja. Fast det hindrar dig ju inte att släppa tyglarna och byta runt rejält i USA!

OK, i Kanada får man se sitt bagage på en skärm, och säga ja eller nej om det är ens eget. Har aldrig blivit kontrollerad, men blir man utvald för tullscreening så antar jag att mitt bagage då sorteras ut och man får gå åt sidan för att bli väskgenomsökt någonstans.
Beror väl på var i Kanada också? På de mindre flygplatserna tror jag inte det är så, om de inte ändrat något nyligen. Däremot har jag sett det både i Toronto och Vancouver.

Känns annars som det blir beroende på vilka resurser Swedavia lägger ner på det. När man kommer till t.ex. New York är det ju ofta 20+ "luckor" öppna samtidigt (totalt inrikes/utrikes). Om man inte hamnar bakom en lång kö redan, så går det hyfsat fort. Men det är knappast rimligt att Swedavia betalar för tillräckligt mycket personal att kunna öppna så många luckor med tanke på hur få avgångar det ändå är från Stockholm mot USA. Risken är påtaglig, tyvärr, att det blir betydligt längre kötid totalt.

Den ringa erfarenhet jag har är från Aruba. Därav är jag skeptiskt till pre-clearance.

Där checkade man in, hämtade sitt bagage på ett band, köade för att "komma in" i USA (tull immigration osv), lämnade bagaget på ett band. Totalt ca 2-2,5 innan man var "airside"'på flygplatsen.
Med andra ord är akuta kurirjobb från Arlanda till USA helt att tänka bort då jag inte kan anlända när de är 5 min kvar till avgång ;)

Tiden blir detsamma men tas av dig på ett annat ställe.
Nja, mina erfarenheter är att pre-clearance alltid går väldigt fort. Visst kan det hända att man kommer in i USA snabbt där borta också, men med pre-clearance har det aldrig tagit mer än ett par minuter för min del.

Nja, mina erfarenheter är att pre-clearance alltid går väldigt fort. Visst kan det hända att man kommer in i USA snabbt där borta också, men med pre-clearance har det aldrig tagit mer än ett par minuter för min del.
Men kanske i Shannon i ditt fall? Där har de nästan inga anslutningsflyg.

Med andra ord är akuta kurirjobb från Arlanda till USA helt att tänka bort då jag inte kan anlända när de är 5 min kvar till avgång ;)

Däremot så lär det ju vara attraktivt för din uppdragsgivare att det troligtvis blir mindre varians i tidpunkten när du kan leverera varan. Om ankomsttiden är t, så kommer du att kunna leverera paketet vid tid t+e där e är ett litet värde för att ta sig av planet och eventuellt plocka upp incheckat baggage. Utan preclearance så är leveranstiden t+e+i+c där i och c är tiden det tar att ta sig igenom immigration och tull, vilket kan ha betydligt större varians.

Däremot så lär det ju vara attraktivt för din uppdragsgivare att det troligtvis blir mindre varians i tidpunkten när du kan leverera varan. Om ankomsttiden är t, så kommer du att kunna leverera paketet vid tid t+e där e är ett litet värde för att ta sig av planet och eventuellt plocka upp incheckat baggage. Utan preclearance så är leveranstiden t+e+i+c där i och c är tiden det tar att ta sig igenom immigration och tull, vilket kan ha betydligt större varians.
Det stämmer men är bara ena sidan av myntet. Minst lika viktigt är leverans till kuriren och tidpunkt för sådan.

Toppen