Senaste nytt

Preclearance på Arlanda?

Vi tycker helt enkelt olika.
Ja, givetvis.
@Dr. Miles gjorde en fin sammanställning över ankommande plan precis före SAS till LAX. I min värld är det mycket värt att ha en smidig ankomst eftersom resan från LAX till sin slutdestination någonstans i eller runt Los Angeles kan ta många timmar det också.

Jag tillhör den skaran som tycker att USA först skall säkerställa att de har full bemanning i sitt eget land. Sedan kan vi diskutera ytterligare åtgärder som att ha gränskontrollen någon annanstans.

Jag tror vi alla kan vittna om att det inte är brist på vare sig personal eller bås där kontrollerna kan utföras på exempelvis LAX eller ORD eller EWR. Utmaningen är att de flesta av båsen är obemannade och personalen ser ut att "hänga". I de fall då alla bås är bemannade om man jobbar på och det ändå är köer så har jag full förståelse för situationen. Jag har det INTE när 75% av alla bås är obemannade.

Min känsla är att det man ofta sysslar med (som skapar dessa köer) är olika former av maskning på grund av missnöje med arbetssituationen genom att exempelvis säkerställa att procedurer följs till punkt och pricka med minst 30 sekunder mellan varje moment.

Jag hoppas att Arlanda inte får pre-clearance. Det flyttar bara köandet till Stockholm. Jag har sagt det i en tidigare tråd, jag köar hellre utan bagage.
Man köar med enbart handbagage i båda fallen, åtminstone de gånger jag pre-clearat i Kanada. Så jag förstår inte skillnaden?

Jag tillhör den skaran som tycker att USA först skall säkerställa att de har full bemanning i sitt eget land. Sedan kan vi diskutera ytterligare åtgärder som att ha gränskontrollen någon annanstans.

Jag tror vi alla kan vittna om att det inte är brist på vare sig personal eller bås där kontrollerna kan utföras på exempelvis LAX eller ORD eller EWR. Utmaningen är att de flesta av båsen är obemannade och personalen ser ut att "hänga". I de fall då alla bås är bemannade om man jobbar på och det ändå är köer så har jag full förståelse för situationen. Jag har det INTE när 75% av alla bås är obemannade.

Min känsla är att det man ofta sysslar med (som skapar dessa köer) är olika former av maskning på grund av missnöje med arbetssituationen genom att exempelvis säkerställa att procedurer följs till punkt och pricka med minst 30 sekunder mellan varje moment.

Som jag förstått det betalar inte USAs regering för dessa utstationerade kontroller, varför de inte på samma sätt är beroende av USAs budgetutrymme.

För de som flyger via Arlanda till USA skulle det vara en försämring, för de som flyger från Arlanda via EWR/ORD/SFO/LAX skulle det betyda att en timme från deras MCT togs bort och de kunde hinna med fler, och tidigare, flyg.

Man köar med enbart handbagage i båda fallen, åtminstone de gånger jag pre-clearat i Kanada. Så jag förstår inte skillnaden?

Den ringa erfarenhet jag har är från Aruba. Därav är jag skeptiskt till pre-clearance.

Där checkade man in, hämtade sitt bagage på ett band, köade för att "komma in" i USA (tull immigration osv), lämnade bagaget på ett band. Totalt ca 2-2,5 innan man var "airside"'på flygplatsen.

Den ringa erfarenhet jag har är från Aruba. Därav är jag skeptiskt till pre-clearance.

Där checkade man in, hämtade sitt bagage på ett band, köade för att "komma in" i USA (tull immigration osv), lämnade bagaget på ett band. Totalt ca 2-2,5 innan man var "airside"'på flygplatsen.
OK, i Kanada får man se sitt bagage på en skärm, och säga ja eller nej om det är ens eget. Har aldrig blivit kontrollerad, men blir man utvald för tullscreening så antar jag att mitt bagage då sorteras ut och man får gå åt sidan för att bli väskgenomsökt någonstans.

Ny artikel

Varför är SAS så negativa? Ser dom något hot som inte Norwegian ser? Är det att dom kan tappa trafik i Köpenhamn? Dom är oroliga för kostnaderna men då dom har ägg i alla korgar så måste de kunna parera för detta.

Ny artikel

Varför är SAS så negativa? Ser dom något hot som inte Norwegian ser? Är det att dom kan tappa trafik i Köpenhamn? Dom är oroliga för kostnaderna men då dom har ägg i alla korgar så måste de kunna parera för detta.
Ja, SAS har ett större behov av feedertrafik in till hubbarna. Med detta nya system blir det betydligt svårare eftersom passagerarna måste vara på plats i mkt god tid innan avgång. SAS är nog glada att Köpenhamn inte valts ut med tanke på den omfattande feedertrafik man har till denna flygplats.

Ny artikel

Ja man kan fråga sej varför SAS är så negativa. Svaret är väl att det stör deras planer att Köpenhamn kommer att missa denna möjlighet. Det är otroligt bra med pre clearance. Det kommer definitivt att öka Arlandas möjligheter till fler direktlinjer till USA. Oavsett om man måste vara på plats tidigare överväger det att slippa stå timtals i kö när man är framme i USA och är trött. Man kommer att slippa stressen över risken att missa anslutande flyg. Jag står hellre en timme i kö på Arlanda än en timme i USA.

Toppen