Senaste nytt

Preclearance på Arlanda?

Fast då får man ju tyvärr istället problem om man ska till någon annan destination i USA än de SAS flyger direkt till.
Men nu måste man ha god tid för transfere i USA.

Jag förstår inte varför det skulle ta så lång tid på ARN? Men det kanske det behöver göra. Nu i USA så kan man hamna efter ett antal stora plan från alla delar i världen och då tar det lång tid att ta sig igenom.

Fast då får man ju tyvärr istället problem om man ska till någon annan destination i USA än de SAS flyger direkt till.
Ja och lägg därtill att slottar inte alltid växer på träd och det faktum att planen slingas med andra destinationer och måste passa in tidtabellsmässigt även på det sättet. Det är alltså inte något man gör hur som helst.

Jag har inte åkt till USA men om man måste köa säg en timme någonstans, så vill jag hellre göra det före flygning än efter flygning.

Man har inte sammma ork efter man har suttit i Economy class 10 timmar som man har före flygning.

Du har uppenbarligen för lite erfarenhet av immigration i USA och vad pre-clearance kan innebära. Det är verkligen något som kan göra underverk.
Enig men du tänker väl utifrån ett Stockholmsperspektiv (och ditt eget) perspektiv nu. Vill jag flyga till Los Angeles med SAS är jag kanske inte så pigg på att ta en övernattning på Arlanda när det finns alternativ (under förutsättning att det inte går att byta på morgonen).

Enig men du tänker väl utifrån ett Stockholmsperspektiv (och ditt eget) perspektiv nu. Vill jag flyga till Los Angeles med SAS är jag kanske inte så pigg på att ta en övernattning på Arlanda när det finns alternativ (under förutsättning att det inte går att byta på morgonen).
Jag märker att jag ofta har det perspektivet och har svårt att sätta mig in i hur det faktiskt är när man ska ta sig någon stans.

Men jag har mer en än gång tagit en övernattning i USA innan jag flugit vidare för att vara säker på att jag verkligen ska hinna med planet till nästa destination.

Men jag har mer en än gång tagit en övernattning i USA innan jag flugit vidare för att vara säker på att jag verkligen ska hinna med planet till nästa destination.
Jag också. Men fyller man verkligen flygen på det sättet i den hårda konkurrens som är på marknaden? Jag har dålig koll på hur stor andel av passagerarna på SAS USA-rutter från Stockholm som har transfer på Arlanda dock (till skillnad från Kastrup där jag har en bättre känsla).

Jag också. Men fyller man verkligen flygen på det sättet i den hårda konkurrens som är på marknaden? Jag har dålig koll på hur stor andel av passagerarna på SAS USA-rutter från Stockholm som har transfer på Arlanda dock (till skillnad från Kastrup där jag har en bättre känsla).
Jag med, det var därför jag ställde den ursprungliga frågan. Varför är SAS negativa och Norwegian positiva?

Min erfarenhet är att frågor ofta är mer komplicerade än de verkar från början.

Du har uppenbarligen för lite erfarenhet av immigration i USA och vad pre-clearance kan innebära. Det är verkligen något som kan göra underverk.

Kan nog stämma. Har rest till/via USA fem ggr, alltid till/från någon av New York-flygplatserna och aldrig transfer samma dag. Kanske haft tur på G in i USA och otur på G ut varje gång. Det går ju inte att bygga speciellt mycket statistik på 5ggr. Får väl se om pre-clearance blir något vettigt, det där med "Global entry" lät ju dock som något ännu bättre! :)

Jag har inte åkt till USA men om man måste köa säg en timme någonstans, så vill jag hellre göra det före flygning än efter flygning.

Man har inte sammma ork efter man har suttit i Economy class 10 timmar som man har före flygning.

Det är lika trist att köa i USA även om man har suttit i business.

Jag kommer nog inte att dra nytta av detta oavsett - hade faktiskt hellre sett att OSL fått pre-clearance. Om jag ska nyttja detta så blir det ju att jag flyger direkt och det får man ju inte maximalt med poäng för...

Toppen