Senaste nytt

Preclearance på Arlanda?

Bytet inrikes-utrikes på ARN är ju alltid ett motstånd mot att flyga den vägen när man startar i Göteborg. Pre-clearance kan väl göra det något mer attraktivt. Men tveksam om det får mig att välja ARN över CPH ändå.

Som GOT-resenär håller jag med, CPH är betydligt smidigare för både utresa och hemresa till New York. Försöker undvika terminalbytena på ARN med extra säkerhetskontroll och det långa gångavståndet. Pre-clearance kommer inte att ändra på mina resvanor.

Bara passkontrollen på ARN tog precis lika lång tid som immigrations USA sist så jag vet inte vad pre-clearance egentligen spelar för roll i sammanhanget.. Skulle det gå snabbare och/eller vara bättre på något sätt och isåfall varför?

Hur påverkar detta om man har mellanöstern bakgrund? Kommer inte lätta något alls, utan man kommer bli lika grillad på Arlanda som när man landar på amerikansk mark?

Bara passkontrollen på ARN tog precis lika lång tid som immigrations USA sist så jag vet inte vad pre-clearance egentligen spelar för roll i sammanhanget.. Skulle det gå snabbare och/eller vara bättre på något sätt och isåfall varför?
In min personliga erfarenhet från Kanada beror det väldigt mycket på.

I Toronto som har många flighter till USA är köerna ofta minst lika långa som i USA, ofta längre och långsammare. Inte alltid, men ofta.

I Ottawa däremot som är en mycket mindre flygplats och med färre flighter till USA brukar man vara igenom på en minut eller två.

Så ur det perspektivet gäller det väl att hoppas på preclearance men att det *inte* drar till sig några fler bolag...

Men man får ju garanterat räkna med att det tar längre tid än utan - passkontrollen på vägen ut är ju nästan obefintlig. Det är bara att de ofta har få kontrollörer. Men själva processen när du väl är framme går ju kvickt.

Kort svar - ja, om det fungerar smidigt. Har gjort pre-clearance på Shannon or Aruba, och på bägge ställena fungerar det mycket smidigt.

Skulle definitivt motivera mig att inte flyg omvägar via FRA/LON i vissa fall!

Toppen