Senaste nytt

Preclearance på Arlanda?

@Ricci: Det framgick nog inte men det jag försökte säga med mitt inlägg var att det inte känns så realistiskt med något asiatiskt bolag som skall flyga via Arlanda till USA enbart för att klara av pre clearance här. Vi har inte riktigt den geografiskt perfekta platsen för det. Kanske tyvärr.
När det gäller Air India har vi nog den "geografiskt perfekta platsen". Varje natt passerar Air India med ett antal flygplan över Mellansverige mellan Mumbai/Dehli och ett antal städer i Nordamerika och vice verca.
 
När det gäller Air India har vi nog den "geografiskt perfekta platsen". Varje natt passerar Air India med ett antal flygplan över Mellansverige mellan Mumbai/Dehli och ett antal städer i Nordamerika och vice verca.

Fast det är ju inte bara att landa lite snabbt, fösa av alla passagerare för en snabb pre-clearance på en kvart, på med alla igen och så iväg. Det kan säkert vara krav på crew rest, bränsle kanske behöver fyllas på, slottar måste köpas etc. Snarare kan det väl bli fråga om att man kan få till lite matarlinjer och kanske lite fördjupat samarbete med t ex United för bättre anslutningar i USA.
 
Fast det är ju inte bara att landa lite snabbt, fösa av alla passagerare för en snabb pre-clearance på en kvart, på med alla igen och så iväg. Det kan säkert vara krav på crew rest, bränsle kanske behöver fyllas på, slottar måste köpas etc. Snarare kan det väl bli fråga om att man kan få till lite matarlinjer och kanske lite fördjupat samarbete med t ex United för bättre anslutningar i USA.
Självklart! Du har rätt i mycket av det du säger. Mitt inlägg berörde endast frågan om huruvida det finns asiatiska bolag som passerar över Arlanda på väg till/från USA.
 
Är det inte ett indiskt bolag som skapat en minihub i Bryssel dit de flyger från olika indiska platser och sedan låter passagerarna byta plan med varandra innan de flyger vidare till Nordamerika. I en sådan situation skulle väl pre clearance vara optimalt (om den är rätt dimensionerad). Och det skulle vara lite coolt om det var i Sverige :)

Geografiskt sett verkar det annars vara i stort sett Indien som ligger på rätt ställe för en mellanlandning.
 
Är det inte ett indiskt bolag som skapat en minihub i Bryssel dit de flyger från olika indiska platser och sedan låter passagerarna byta plan med varandra innan de flyger vidare till Nordamerika. I en sådan situation skulle väl pre clearance vara optimalt (om den är rätt dimensionerad). Och det skulle vara lite coolt om det var i Sverige :)

Geografiskt sett verkar det annars vara i stort sett Indien som ligger på rätt ställe för en mellanlandning.
Jet Airways ja. Riktigt coolt att se tre/fyra kärror där om morgonen.
 
Håller med @doc, varför skulle någon vilja välja bort Heathrow T5 med dysfunktionell "fast Track" före en långsam extra säkerhetskontroll där man har c.a 50 % chans att få "extra attention" från den ointresserade och snarast ohövliga personalen?:rolleyes:
 
Emirates flyger för tillfället Dubai - Milano - New York. Skulle de istället flyga via ARN hade de nog säkrat att alltid flyg med first på linjen i alla fall :)
 
Toppen