Senaste nytt

Potentiell sammanslagning av Eurobonus och Flying Blue från slutet på 2025

ARN01

Medlem
Jag var otydlig. För interkontinentala flygningar blir SAS matarbolag. Man kan säker få behålla en del Europeiska direktlinjer.
Det pratas ju mycket om det men vad blir egentligen stora skillnaden mot idag? Vad finns att plocka bort? Toronto möjligtvis men tror den är i farozonen hursomhelst framförallt nu när Air Canada skall börja flyga. Chicago har de ju tagit bort lågsäsong, kan iof tas bort permanent men inte omöjligt att den bara ersätts med en flygning till Atlanta istället. NY bär sig säkert mycket bra så finns ingen anledning att ta bort oavsett ägare/strategi. Absolut att nysatsningar kan utebli men verkar som att Stockholm och long haul är ett större problem än vilja.
 

pep

Medlem
Det är väl rimligt att anta att schiphol på sikt blir longhaulhub för nederländerna+skandinavien, upptagningsområde för +35 miljoner människor är nog inte är helt obetydligt för AFKLM…
Schipol må ikke udvide flyvninger til/fra Amsterdam, så Skandinavien er oplagt for ekspandering? Orly bliver nedlagt for udenrigs læste jeg nogetsteds, men kan CDG klare hele presset? Næppe..
 

Jannes

Medlem
Med den bakgrunden så verkar snacket om att SAS blir matarbolag till AMS vara på ganska svag grund. Blir Haag eller Groningen nya hubar, eller låter man SAS köra vidare med CPH (och ARN/OSL?) som nordiska hubar för nordiska pax?
 
  • Gilla
Reactions: pep

airac

Medlem
Med den bakgrunden så verkar snacket om att SAS blir matarbolag till AMS vara på ganska svag grund. Blir Haag eller Groningen nya hubar, eller låter man SAS köra vidare med CPH (och ARN/OSL?) som nordiska hubar för nordiska pax?
Jag killgissar snarare på CPH som ytterligare hub. Rotterdam/Haag saknar kapacitet och ingen hub. Transavia har begränsat verksamhet från Eindhoven (och Rotterdam i andra hand). Groningen är nästintill död som trafikflygplats, för långt bort från större städerna och nya järnvägen dröjer.

Schiphol köpte in sig i Lelystad. Banan förlängdes och terminal står redo, men senaste jag läste i Holländska medier är att valet nästa vecka ser ut att bli sista spikan o kistan för att trafikflyg ska komma igång från Lelystad överhuvudtaget. Tillsammans med uttalade från holländska HD i klimatmål, så ser det än så länge ut att begränsningen håller och kan bli värre.

Så mitt tips är matning till CPH, och jag skulle inte förvånas över mer SkyTeam långdistans flyg till/från CPH!
 

mha321

Medlem
Vet ej om ni sett denna men det blir ingen begränsning på AMS. Holländska regeringen backade. Hårt tryck antar jag från olika håll i världen och hot om färre destinationer och bolag som flyttar blev för mycket.

Och hotade med att USA skulle slå tillbaka mot KLM inte minsrt, skulle jag gissa.

Dock bör man notera att det inte blir någon begränsning *2024*. Utöver den begränsning som redan finns (men den skulle ju sänkas). Man har bara pausat sänkningen, inte plockat bort den helt, så att säga. Så som operatör på Ams lär man fortsatt behöva ha en plan för om/när den kommer tillbaka. Det kan ju mycket väl tex bli "som med Bromma" att det blir ändrade besked stup i kvarten.
 

Taggen

Medlem
Och hotade med att USA skulle slå tillbaka mot KLM inte minsrt, skulle jag gissa.

Dock bör man notera att det inte blir någon begränsning *2024*. Utöver den begränsning som redan finns (men den skulle ju sänkas). Man har bara pausat sänkningen, inte plockat bort den helt, så att säga. Så som operatör på Ams lär man fortsatt behöva ha en plan för om/när den kommer tillbaka. Det kan ju mycket väl tex bli "som med Bromma" att det blir ändrade besked stup i kvarten.
Fast trycket kommer inte skifta bara för att regeringen skjuter upp det. Låter mer som en kompromiss så att regeringen inte tappar ansiktet, dvs. skjuter upp det på obestämd tid istället för att säga nej.
 
Toppen