Senaste nytt

Potentiell sammanslagning av Eurobonus och Flying Blue från slutet på 2025

fcx

Medlem
Nja, fast en lifetime kan exempelvis välja att flyga med annat skyteambolag och ändå få fördelar där. Tror du att Kenya Airways är jätteglada över alla de som statusmatchat och nu sitter i AMS eller CDG och kostar pengar för dem utan att de sett en krona? Om de över en lång tid dragit in pengar åt dem, så hade man kanske haft överseende med det. Men varför ska man belöna folk som inte varit och inte kommer bli lojala?
Fast då har ju bevisligen Kenya fått in pengar på att sälja en biljett. Hade de fått in de pengarna utan LTG?
 

Cocoflush

Medlem
Det är väl rimligt att anta att schiphol på sikt blir longhaulhub för nederländerna+skandinavien, upptagningsområde för +35 miljoner människor är nog inte är helt obetydligt för AFKLM…
 
Last edited:
Jag tror inte att LTG kommer matchas mot PFL eller någon nyinförs guldnivå.

Anledningen är att LTG är ett tack för att man spenderat en massa pengar hos SAS tio år i sträck. Detsamma har man inte gjort hos Air France/KLM. Att införa en ny nivå kommer dessutom väcka mycket ont blod och badwill hos befintliga kunder. AF har dessutom inget som helst intresse av att ge bort status till någon som inte flyger med dem.

Därför tror jag att det är betydligt mer sannolikt att det kommer erbjudas någon form av statusmatch, kanske något år utan att behöva okvalificera sig.

Tror man lätt förleds att tro att Lifetime i respektive program handlar om innehavarens livstid när det i själva verket handlar om flygbolagets eller bonusprogrammets livstid.
Jag tror du är något på spåren.
Anledningen till att man begränsar roll over XP är för att minska P4L antalet personer inom AFKL, detta har Ben L själv utryck, då tror jag inte direkt på att de är då sugna på att få in ett antal ”sällan” resenärer tiil/i *4L inom FB åtminstone.
Vi får väl se vad som händer.
 
Varför skulle detta störa dem? De kommer ju in på ett bananskal i ett större SkyTeam med SAS alla lounger och rutter utan att ha spenderat pengar hos SAS?

Jag tror EB-kunder är mer måna om hur de behandlas i en SkyTeam merger än existerande SkyTeam medlemmar bryr sig om hur EB-medlemmar behandlas.
Kanske andra människor är mer avundsjuka till sitt sinne än vad jag är, men så länge man faktiskt flugit in sin status hos SAS så ska de inte vara nåt problem. ”Buhu, du ha varit lojal 10 år mot ett flygbolag som vi nu äger en majoritet av, ditt medlemskap är värt noll för oss”?
Nja, har du varit i KLM loungerna i tex AMS under peak hours?
 

Jannes

Medlem
Om de är så lojala och bevisligen flygande så är det ju inget problem. Fortsätt flyga så behåller du din status. Inga konstigheter.
Om AFKLM bryter någons LTG i hälft och säger "men om du nu är så lojal så fortsätter du väl", skulle jag gissa att det finns en risk att lojaliteten och pengarna börjar gå till någon annan.
Frågan är om att "lätt" kunna avnjuta statusförmåner efter en lång tid av lojalitet, även om resemönstren inte längre gör så man uppnår status.
En person med LTG men kanske bara 4-6 resor per år efter ändrad livssituation kommer ganska lätt betala mer för att flyga SAS/AF/KLM än konkurrenterna, för man får nåt extra för sina kronor.

Att börja jämföra med Kenya som gav bort status som godis emot i princip INGET i prestation är ganska snedvriden argumentation, när detta gäller folk som 10 år flygit med en allians och framöver med stöd av sitt LTG skulle vilja fortsätta även med den nya alliansen. Ser man på en karta så kommer LTG som vill utnyttja möjliga SkyTeam förmåner ändå med stor sannolikhet lägga sina pengar på AF/KLM/SAS.
Ger man mittfingret åt dessa kunder kommer de börja titta runt på konkurrenterna, och kanske till och med avsiktligen börjar undvika SAS&Co pga "sveket".
 

Abbs

Medlem
Det finns ju också alternativet att de räknas bort i antalet men inte räknas som brott i sviten. Det vore ju på många sätt det rimligare sättet att räkna just när det handlar om covid situationen. Dock blir det ju extra svårt att räkna ut precis vilka kvalificeringsperioder som ska räknas då, med brutna kvalificeringsår, så det kanske är mer än vad sas it mäktar med. Och isåfall är ju rimligare att räkna med förlängningen än att i praktiken bryta sviten för den stora majoriteten av kunderna.
Covid-förlängning kommer ej gälla för LTD. Det kommer vara tuffa krav.
 
En LTG måste flyga med bolag inom alliansen för att nyttja sina förmåner. En LTG som inte flyger kostar som sagt ingenting. Förhoppningen hos SAS är att fler väljer att flyga med dem än tex Ryanair, där man inte får någon förmån.
 
Toppen