Senaste nytt

Potentiell sammanslagning av Eurobonus och Flying Blue från slutet på 2025

mha321

Medlem
Fast trycket kommer inte skifta bara för att regeringen skjuter upp det. Låter mer som en kompromiss så att regeringen inte tappar ansiktet, dvs. skjuter upp det på obestämd tid istället för att säga nej.
Kan mycket väl vara. Men vem vet vad som händer vid tex regeringsskifte efter valet. Eller för den delen om hela den här uppskjutningen har med det att göra. Jag kan för lite om politiken i Nederländerna för att sia egentligen, men den typen av frågor har ju ofta påverkats av sådant... Se tex Bromma.
 

airac

Medlem
Kan mycket väl vara. Men vem vet vad som händer vid tex regeringsskifte efter valet. Eller för den delen om hela den här uppskjutningen har med det att göra. Jag kan för lite om politiken i Nederländerna för att sia egentligen, men den typen av frågor har ju ofta påverkats av sådant... Se tex Bromma.
Min tolkning av holländska pressen är att långsiktiga besluten ligger kvar. Neddragningen 2024 var ett ganska hastigt beslut och provades i domstol. Schiphol får inte växa på sikt och ska minska antalet flygrörelser. Grunden för detta är emissionsrätter av olika slag. Detta har provats i högsta instanser och för några år sedan efter första utlåtande tvärnitade byggbranschen några veckor eftersom vissa tillstånd ansågs tappat giltighet. Man har ett visst emissionsvolym att förhålla sig till, det ska fördelas mellan industrin, bygg, jordbruk, flyg och annat. Det har varit stora protester från jordbrukslivet i Holland kring detta vilket även har resulterad i ett nytt parti i holländska riksdagen: boende medborgarrörelse (9 av 150 säten i sista opinionsmätning inför valet nästa vecka, större f.n.). Utifrån det jag har läst så tror jag att läget är rätt låst. Dessutom ska Frans Timmermans göra comeback i holländska politiken efter har drivit klimat i europarlementet i några år. Om jag vore strategisk affärsansvarig hos AF-KLM skulle jag absolut inte räkna med att få växa på AMS.
 
Toppen