Om de är så lojala och bevisligen flygande så är det ju inget problem. Fortsätt flyga så behåller du din status. Inga konstigheter.
Om AFKLM bryter någons LTG i hälft och säger "men om du nu är så lojal så fortsätter du väl", skulle jag gissa att det finns en risk att lojaliteten och pengarna börjar gå till någon annan.
Frågan är om att "lätt" kunna avnjuta statusförmåner efter en lång tid av lojalitet, även om resemönstren inte längre gör så man uppnår status.
En person med LTG men kanske bara 4-6 resor per år efter ändrad livssituation kommer ganska lätt betala mer för att flyga SAS/AF/KLM än konkurrenterna, för man får nåt extra för sina kronor.
Att börja jämföra med Kenya som gav bort status som godis emot i princip INGET i prestation är ganska snedvriden argumentation, när detta gäller folk som 10 år flygit med en allians och framöver med stöd av sitt LTG skulle vilja fortsätta även med den nya alliansen. Ser man på en karta så kommer LTG som vill utnyttja möjliga SkyTeam förmåner ändå med stor sannolikhet lägga sina pengar på AF/KLM/SAS.
Ger man mittfingret åt dessa kunder kommer de börja titta runt på konkurrenterna, och kanske till och med avsiktligen börjar undvika SAS&Co pga "sveket".