Har i sista minuten fått tag i en som jag tycker bättre hemresa, inte utan problem dock.Bonusprogram: EuroBonus
Flygbolag: SAS, AF, Saudia, KLM
Kabinklass: Business, Eco
Avreseort: ARN
Destination: DXB
Enkelresa eller Tur&retur: Tor
Antal poäng (per person): 52500p
Skatter&avgifter (per person): Ca 4000kr per person tror jag, har inte full koll på det men tror det var dyrt att passera CDG.
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Mars 2025
Bokad: Dit jan 25 och hem feb 25
Hur hittades tillgänglighet: sas.se + Awardfares
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 3st för att få till feeder flight DXB-RUH
ARN - CPH SAS Plus A320neo (Feeder flight)
CPH - CDG SAS Plus Embraer 195
CDG- DXB AF Business Boeing 777-300 ER
DXB - RUH Saudia Ekonomi A320 (Feeder flight)
RUH - AMS med stopp i DMM KLM Business A330-200
AMS - ARN KLM Business A321neo
Fått ihop en veckoresa till Dubai i mars men fick boka i flera steg.
Först hittades resan CPH-CDG-DXB. Fick sen lägga till feeder flight ARN-CPH. Inga problem med det.
Hoppades kunna boka business med Saudia hem men finns bara 1 businessplats på deras flighter. Härom dagen dök hemresa med KLM RUH-DMM-AMS-ARN upp så den tog jag även om den känns osmidig med ett timmes långt stopp i Dammam.
La sen till feeder flight DXB-RUH vilket krävde några samtal för att få till det. Kanske budar på uppgradering där, lägsta bud är 394 USD per person just nu. Ordinare pris för business samma Saudia flyg är 16 528kr per person enl Google flights. Budnivån trots allt inte mycket högre än vad billigaste businessplats med bolaget flynas kostar enl Google flights.
Ny hemresa:
DXB - AMS KLM Business 777-300 ER
AMS - CPH KLM Business KLM Cityhopper
CPH - ARN SAS Business A320neo
Ordnade ombokningen i söndags på telefon, ingen biljettering sker, ringer in igen kl 7.30 i morse, väntetid 5 min max, och kundtjänstmedarbetaren gör om allt men kan inte avsluta då hon behöver en verifieringskod från frun (hennes 241 används) som naturligtvis inte går att nå före lunch. Ringer igen kl11, väntar 58 min innan svar och blir sen omedelbart bortkopplad. Shit, ringer igen kl 14 då jag stämt av med frun att hon är tillgänglig kl 15 och får svar från kundtjänst ungefär då.
Aj, aj tyvärr är resan som jag vill byta till cancelled idag kl 11 eftersom det gått för lång tid från när den las in i söndags. Ok, vad finns då, jo en ekonomi med Virgin och SAS via London. Får duga, boka den tack sa jag. Medan kundtjänstmedarbetaren går igenom allt och säkerställer tittar jag lite slött vidare i Awardfares och på SAS eurobonuspartner bokningssida och till min stora förvåning finns nu ursprungsresan bokningsbar igen vilket den inte gjorde i början av samtalet. Besked till kundtjänstmedarbetaren: boka tack. Sen gick det fint med biljetteringen som gjordes bums. Då kan man andas ut.
Bra med förändringen:
som jag tolkar det en modernare businesskabin
får en heldag till i Dubai då det är nattflyg
slipper flyga till Riyadh för byte
slipper mellanstopp i Dammam på flygningen till Amsterdam
Mindre bra:
5 timmar mellanlandning i Amsterdam och 6 timmar i Köpenhamn.
Ursäkta lång inlägg och det kanske passar bättre nån annanstans men jag tänkte det kunde vara intressant att dela erfarenheten av att inte ge sig även om det är typ två dagar innan nerresan sker. Och hur viktigt det är att bevaka biljetteringen.