Senaste nytt

PoM mot Aussie- & Kiwiland -22/23

Peter65

Medlem
Idag blev det en dag med tröja och regnjacka, typ 15gr och väldigt blåsigt, förvisso så är Wellington blåsigt, inte före inte kallas det ”Windy-Welli”.
DSC09528.JPG


DSC09534.JPG


Blev NZ’s nationalmuseum, Te Papa, gratis entré och väldigt mycket historia. Väl värt besök.
DSC09536.JPG


DSC09544.JPG


DSC09545.JPG


DSC09547.JPG


DSC09548.JPG


DSC09549.JPG


DSC09552.JPG


DSC09555.JPG



Efter det lite lunch och pilsner. Sen en promenad runt i stan.
DSC09559.JPG


DSC09560.JPG


Tittade oxå på vädret, ser inte bra ut för nordön kommande vecka . Varning för storm och mycket regn imorgon, kanske inte riktigt var vi är men risken finns. Lite mer sol och bad skulle inte skada.

DSC09561.JPG


DSC09563.JPG

Wellington - Tauranga
NZ8250 Dash 8-300 (ZK-NEB)
09.30 – 10:45
06A + 06B


Jag gillar ju att flyga, men propeller är inte riktigt min favorit, jet bättre tycker jag.
DSC09567.JPG

Halvfullt flyg och ingen business här ;). Nåväl 75 min är OK, pinchen faktiskt OK för mig.
DSC09568.JPG


DSC09570.JPG


Servering idag bestod av
^ Vatten och gott kaffe
^ Rysk fudge
^ Chocklad-kaka
^ Före landning 3 NZ-karameller
DSC09576.JPG


DSC09575.JPG


DSC09581.JPG


Slutsats på detta ben
^ 2 väskor á 23 kg per pers, har ingen aning varför, men det funkade stod det i incheckningen
^ Air NewZeeland – domestic – BRA
^ Våra väskor kom först ;)

När vi kom till Tauranga vid möttes av blå himmel, hämtade ut hyrbilen och oss tog till MT Maugananui. En semesterort utanför Tauranga. när vi var där senast så kändes det som ”Smögen under seglarveckan” på crack. Nu var det bara mycket trafik och svårt att hitta parkeringsplats.
Väl hittad p-plats så satt vi käkade medhavd lunch på nedgången till stranden och kollade på fartyg utanför.
DSC09584.JPG


DSC09585.JPG


DSC09586.JPG


Tsunami skult i Tauranga
DSC09591.JPG


Ja vad man säga…. Vi valde detta ställe då de har många soltimmar å vi skulle njuta på den stranden. MEN det blev en dag på motellet med TV å spel. Förutom en snabbis med bilen för att kolla några saker + en promenad till The Crown & Badgers, en pub som vi tidigare har firat nyår på (många år se’n) och de har väldigt bra mat.

Vädret beror på cyklonen Hale som tog sikte på NZ, kolla länken från NZ Herald. Vi är inte jätte näre vare sig Gisborn eller Coromandel, vilket e skönt. Morgondagens resa till strax över Auckland kan bli intressant. Å sen är jag glad att vi inte flög med ett litet propellerplan idag
Halvtaskig bild från TV´n :eek: men vi här ungefär där det skulle ha stått 992
DSC09604.JPG



https://www.nzherald.co.nz/nz/weather-cyclone-hale-hits-aucklands-north-gets-months-rain-in-24-hours-gisborne-residents-told-to-prepare-to-
evacuate/4N7STP5RZNEUTGIJVBJN5SW4A4/
 

Peter65

Medlem
Framme i Takapuna norr om Auckland och visst har det regnat mer eller mindre hela dagen. Vi klarade oss dock från de varningar som nyheterna sände igår. Men mycket vatten var det.
DSC09608.JPG


DSC09619.JPG


DSC09631.JPG


DSC09633.JPG


Det har regnade mycket i natt igen. Morgonen var skaplig och dagen har varit fram-å-tillbaka. Bättre väder, säger de, är på söndag, den förmiddagen vi reser hem.

Blev en biltur till både Devanport och Orewa idag. Två mysiga ställen. I Orewa var tanken att bada, kortet nedan visar stranden. Var på väg att hämta badkläderna i bilen, men då kom störtregn. Blev istället i den kalla poolen på motellet.
DSC09634.JPG


DSC09635.JPG


DSC09643.JPG


Hocke-Pockey är GOTT = lunch ;)
DSC09645.JPG


Då är vi på sista anhalten på resan, två dagar i Auckland. Det regnade lite, inte helt oväntat, i morses. Packade in i bilen och tog oss återigen till Devonport. Mulet och kallt men vi satte oss på en bänk på strandpromenaden och tittade på folk, måsar och barn som trotsade vädret.
DSC09662.JPG


Efter lunch tog vi oss sakta mot hotellet och för att lämna tillbaka hyrbilen.
DSC09668.JPG


Det är f-n inte lätt att köra bil i denna staden. Nästan alla gator är enkelriktade. Värre än i vår hemstad. Tack&lov var det en bil med kartor till slut kom fram, checkade in och skulle lämna in bilen Auckland City, inte heller helt lätt att hitta en bensinstation skapligt nära Avis. Sen tog vi en promenad nere i Viaduct Harbour och längs kajen.

DSC09672.JPG


DSC09676.JPG


DSC09679.JPG


DSC09681.JPG

Yipiee!! Solen har kommit fram. Sitter nu på balkongen och lapar sol på detta lägenhetshotel, Hotel Grand Chancellor.
DSC09682.JPG


DSC09683.JPG


DSC09669.JPG
 

Attachments

  • DSC09654.JPG
    DSC09654.JPG
    {memory} MB · Visningar: 51
  • DSC09656.JPG
    DSC09656.JPG
    {memory} MB · Visningar: 39

Peter65

Medlem
Vilken härlig resa ni har! OM ni hinner rekomenderar jag att ni tar båten ut till Waiheke Isalnd och besöker någon av vingårdarna där ute. Tantalus eller Stonyridge :)
Tack!!
Har Waiheke inkl vintur 3 ggr innan, tänkte på det idag, men fullbokat med organiserad vintur. Får se om vi tar färjan ut, beror på vädret, i morgon. Fuller’s (förjebolaget) kan verkligen ta betalt… t.o.r runt 350 svenska pengar.
 

LPC123

Medlem
Tack!!
Har Waiheke inkl vintur 3 ggr innan, tänkte på det idag, men fullbokat med organiserad vintur. Får se om vi tar färjan ut, beror på vädret, i morgon. Fuller’s (förjebolaget) kan verkligen ta betalt… t.o.r runt 350 svenska pengar.
A ha då hade du redan koll på det :) Sist kom vi med helikopter till Stonyridge det var lite kul! Att ta en helikoptertur över Auckland med Hellitranz kan jag också rekommendera. Kul att se Skycity Tower från luften :)
 

chazzie

Medlem
Vilken härlig resa ni har! OM ni hinner rekomenderar jag att ni tar båten ut till Waiheke Isalnd och besöker någon av vingårdarna där ute. Tantalus eller Stonyridge :)
Ja den är verkligen en höjdare!

Jag längtar tillbaka trots det bitvis tveksamma vädret, inser hur enorm tur jag hade när jag var där i 15 dagar 2019 och det endast regnade en natt samt sista dagen när jag ändå mest åkte runt och handlade lite extra vinflaskor samt en och annan present till bekanta som hjälpt till med post osv. hemma.

På något vis ska jag nog ta mig tillbaka dock, passa på att njuta!
 

Peter65

Medlem
Ja, nu är det sista natten i Auckland, NZ (& kiwiland), men förmodligen inte den sista ;)
Direkt efter frukost packade vi om och tog fram det som krävs på kommande flygen (typ 11+15+2 timmar) såsom stödstrumpor, munskydd och lite mysiga kläder = Cathay´s pyjamas. Totalt blir hemresan 44 timmar, men mer om det senare när jag lägger ut om första flygningen.
Tanken var att vi skulle ta oss till Auckland Museum, typ bara 2 km att gå från hotellet, MEN 30gr värme, ett halvtaskigt knä (som inte gillar för mycket trappor) samt en massa branta uppförsbackar och trappor backade vi.
DSC09686.JPG


DSC09687.JPG


Taxi kan ju funka …. :oops: Men icke chauffören ville ha 40 NZ-pengar (x ca 7SEK) lite väl häftigt för 2,5 km.
Blev istället att gå runt på stan, käka lunch på en parkbänk å bara vara i solen och kanske en eller 2 öl…… :p

DSC09691.JPG


Jättestor båt
DSC09690.JPG


Storbåt
DSC09693.JPG


DSC09694.JPG


Dessa skyltar borde finns i de svenska städer med spårvagnar....
DSC09695.JPG


DSC09697.JPG


DSC09699.JPG


Middagen på den Irlänska pubben, Danny Dooley´s, i Viaduct Harbour var mycket god.
DSC09701.JPG


DSC09702.JPG


Kanske kan jag lägga ut sista flygresan till Hong Kong.... beror på batteriet i datorn, glömde en adapter för HK :confused:
 

Peter65

Medlem
Tidig morgon idag, tanken var att vi skulle ta flygbussen ut till Auckland A´port, tidigare har Skybus kört från city, men det fanns inte kvar och hittade inget efter lite googlande, får bli antingen shuttle eller taxi.
Igår bad vi receptionisten att boka en shuttle för $30 (för 2), men det ingen tillgänglig så pass tidigt, blev en Uber för $80 istället. De $50 får gå på den allmänna konkursen ;)

Som jag skrev i förra inlägget är hem resan runt 44 timmar från flygplats till flygplats, så var inte tanken från början. Originalbokningen var med Cathay, från Auckland, runt 15-tiden med den blev inställt och vi blev flyttade till Air NZ med utresa 09:55. Londonflighten ligger kvar med en lite tidigare utresa pga att de inte flyger över Ryssland. Sista benet var bokat med morgon flighten till Göteborg, vid 7-halv 8 tiden, även den blev inställd för ett tag sen, blev ombokade till nästa flight vid 15-tiden *puh*, bara att gilla läget.

Väl ute på flygplatsen var det dags att checka och var det mycket folk, tittar först på kön på de som inte har status eller flyger business, den var lång. I premium incheckningen, som inte är jättestor, var det hur mycket folk som helst som ska checka in, vilket man gör i automat och sen skickar bagaget vidare efter det är scannat. Egen hiss till passkontroll och security, men där är det ingen ”fasttrack”, dock inte jättemycket folk. Från det att vi kom till flygplatsen till dess att vi hade gått igenom security tog det runt 35 minuter.

Vidare till Air NZ-loungen, där var det folk men det avtog efter en stund.
DSC09704.JPG


DSC09706.JPG


DSC09705.JPG


Auckland – Hong Kong
NZ81 B787-9 (ZK-NZJ)
09.55 – 16.05
02J + 02K


Denna är 6 år gammal och kom from Shanghai innan den tar oss till HKG, blev något försenad pga att cateringen inte var färdig, men det spelar ingen roll för oss.
Svänga vänster vid dörren är alltid trevligt :cool:, bara en brygga var ansluten.
Air NZ har 787:an i 2 varianter, en med 18 business-platser och en med 27 platser. Vi åker med den som har 6 rader 1+1+1, dvs 18 :)
DSC09711.JPG


Efter några minuter kom skumpan in som preflight, jo det fanns vatten och juice också.
Skumpan för dagen är Laurent-Perrier NV
DSC09712.JPG


DSC09715.JPG


Inledningsvis tycker jag är sätena är ganska trånga, ganska lite utrymme att förvara saker samt att platserna mot fönstret är riktat mot gångarna, lite svår att titta ut när det är dagflygning. Men har läst någonstans att ANZ ska uppgradera business-sätena om något eller några år. Sätena är bra att både sitta i och ligga i, men det borde finnas ett mellanläge halvsitta och halvligga. För att få till sängen måste man säga till crew´n, samma åt andra hållet. Bättre när man kan göra allt själv tycker jag (om det inte är First :cool: )

Menyn för dagen är:
LUNCH

^ Amuse-bouche – Wild blackfoot páua sacisson, tomato gel, herb cream
-----
Appetiser:
^ Mixed tasting plate – Smoked salmon with cucumber and salmon caviar. Prociutto with medjool date and quince. Polenta disc with bocconcini and tapenade or
^ Green pea and basil soup with black olive créme fraiche
-----
From the bakery: Your choise of:
^ Caramelised onion rolls, Turkish loaf or garlic flat bread
------
Mains:
^ Taupo prime beef eye fillet with horseradish jus.
^ Superfood salad with baby kale, red rice, aubergine, fresh dates, feta, buckwheat, cranberries and pepita seeds with orange zest and tahini yoghurt dressing.
^ Kung Pao chicken with shiitake mushrooms, bamboo shoots, edamame, celery and jasmine rice
------
Dessert:
^ Mango passionfruit yoghurt ice cream, sesame meringue and raspberry sauce or
^ Honey saffron panna cotta with apricots and pistachios
------
Cheese:
^ A selection of fine New Zealand cheese served with relish and crackers.

Amuse-bouche
DSC09716.JPG


Mitt val blev
Soppan – mycket god
DSC09717.JPG


Biffen – kanske lite hårt stek men inte torr och mycket god
DSC09722.JPG


Sen tog jag ”bara” osten med Graham´s Fine Tawny Port, hoppade över den andra desserten, blir ju mer mat ;)
DSC09718.JPG


Grannen tog Kycklingen
DSC09723.JPG


Maten mycket god och här är det ingen brickservering, duk och mat från galley´t. Det är 4 crew som jobbar med oss 18 i ”vår” kabin, 2 i galley som la upp maten och 2 ute i kabinen som serverade. Här är definitivt inga brickserveringar :)
Maten inkl desserten var färdig efter 2 timmar.

KAI TIMOTIMO – Light Refreshment:
Sandwiches
^ Roast chicken with tarragon mayonnaise
^ Ham and Swiss cheese with wholegrain mustard
^ Smoked salmon with egg and horseradish
Dessert:
^ Chocolate, cardamon, coffee truffle
^ Almonad cream filled choux pastry
^ Coconut and raspberry friand

Hoppade över det, lyckades sova i ett par timmar fast det är vår eftermiddag

DINNER:

Appetiser:

^ Barbecue rare beef – with water chestnut and chilli salad or
^ Clevedon buffalo mozzarella with charred aubergine, Baharat spices and cranberries
-----
From the bakery: Your choise of:
^ Sundried tomato rolls, traditionelle loaf or garlic flat bread
------
Mains:
^ Braised beef short rib - jasmine rice, roast baby carrots, wok fried gai lan
^ Free range chicken breast, with thyme jus.
^ Baked harissa snapper - with saffron cream sauce, crushed new potatoes, fennel and fresh rocket.
------
Dessert:
^ Fresh fruite plate
^ Greek yoghurt mousse with tropical fruit or
^ Smoked chocolate cream, Meringue shards

Mitt val blev;
Mozzarellan
DSC09728.JPG


Braised beef – sanslöst gott, så mör att den gick sönder när man tittade på den
DSC09732.JPG


och frukten
DSC09734.JPG


Grannen tog kyckling, vilken var väldigt god
DSC09733.JPG


Middagen serverades 2 timmar innan ankomst och tog runt en timma

Slutsats på detta ben
^ Första gången jag hör musik på toaletten på flygplan - läckert
^ Maten helt kanon och servicen mycket, mycket bra
^ Sätena sådär, bra att sitt i och bra att ligga i, men det fanns ju inget mellanting
^ Musiken på toa

DSC09735.JPG


Som skrivit tidigare så blev vi flyttade till en codeshare flight med Air NZ, i stället för Cathay. Nu vill vi verkligen ha våra Avios och Tier som CX-flighten hade gett, men är tveksam om BA godkänner det rätt av. Vi får se vad som händer.
Jämfört med HKG för en månad sen så är flygplatsen mer öppen, nu piren är piren öppen för alla, i december var piren bara för mainland kineser. Dock är väldigt många affärer stängda.
DSC09739.JPG


DSC09740.JPG


Nu på CX-loungen och väntar på kommande flyg till LHR.

DSC09742.JPG


DSC09743.JPG


DSC09744.JPG


DSC09745.JPG


DSC09746.JPG
 

Peter65

Medlem
Yipiee, eller inte…. När vi kom var vår gate 64, perfekt när man är i den loungen, men under de timmar vi var på HKG A´port ändrades gaten till 7, jaja bara att ta alla dessa rullband tillbaka. De sa även att loungen vid gate 1-2 är öppen. Jo, de var den, men ingången är inte på plan 6, där gate´arna är, där var det stängt. Utan på plan 7, alltså på den våningen man kommer in i när man reser ut från HK, inte helt lätt att hitta…

DSC09749.JPG


Hong Kong – London Heathrow
CX251 B777-300ER (B-KQW)
22:15 – 05.00
12D + 12G


Champagne för dagen är Billecart-Salmon Brut. Pre-flight drinken kom väldigt fort och även top-up´en :cool:
DSC09750.JPG


Innan take off beställdes även fördrinken och middagen. Valde återigen Cathay´s signatur drink, Cloude Nine som innehåller Vodka, Cointreau, Sprite and lemon jucie, tycker den är väldigt god ;). Blev en till när jag vaknade:oops:
Det tog en stund innan den kom ut, det visade sig att bade fördrinken och mat kom samtidigt. Antar att det beror på att det är en sen avgång och en del vill väl sova direkt.

SUPPER:
- Served shortly after take off
Mains:
^ Carrot, ginger and coriander soup with coconut cream
^ Signature wonton noodle soup
^ Pan fried halloumi cheese with roasted vegetable ragu
– oven dried cherry tomatoes, rocket and pesto
^ Piri piri ling fish with grilled lime and majo verde sauce
– charred baby corn, steamed kale, coconut rice
^ Braised lion´s head pork meatballs
– Shanghainese pak choy and carrots, vegetable rice

On request:

^ Leaf salad – balsamic vinaigrette

Cheese:

^ Pecorino Sardo, Taleggio and Gorgonzola Piccante – crackers, red grapes, Francis Miot´s fig chutney

Dessert:

^ Seasonal fresh fruit
^ Mango pudding –
whipped evaporated cream, fresh mango
^ Dark chocolate cake with fresh raspberries
^ Selection of ice cream – Mövenpick
^ Pralines


EXPRESS: -
Get to sleep sooner with a lighter supper. Choose your preferred dish from below, served with a dessert

Choice of
^ Carrot, ginger and coriander soup with coconut cream
^ Pan fried halloumi cheese with roasted vegetable ragu – oven dried cherry tomatoes, rocket and pesto

Dessert:
^ Mango pudding – whipped evaporated cream, fresh mango

För mig blev det köttbullarna och salladen
DSC09757.JPG


sen osten ;) med portvin, Graham´s Late Bottled Vintage Port - 2014
DSC09758.JPG

Från take off till dess at middagen var avslutad tog det knappt 2 timmar.
Somnade ganska direkt och lyckades sova 8 timmar, inte illa. När man vaknar är klockan 11 någonstans i världen – varför inte ha en Clode Nine till innan frukost :cool:

ALL DAY
Avaiable on request throughout your flight
^ Signature wonton noodle soup
^ Pan fried halloumi cheese with roasted vegetable ragu – oven dried cherry tomatoes, rocket and pesto
^ Pulled pork burger with barbecue sauce – classic coleslaw, Swiss cheese, fries
^ Galley snacks – Ice cream (Mövenpick), caramel popcorn and other sweet and savoury nibbles, available in galley

BREAKFAST
Pre-order using the enclosed card – your breakfast will be served two hours before landing

^ Wellnes breakfast – Sesonal fresh fruit and warm pastry selection. Cinnamon bircher muesli with goji berries, raisins, coconut shavings.
^ Lighter breakfast - Sesonal fresh fruit and warm pastry selection. Dark rye toast with avocado, crumbled feta cheese, oven dried cherry tomatoed, rocket leaves.
^ Chinese breakfast - Sesonal fresh fruit. Sliced beef and mushroom congee with dim sum slection
^ Western breakfast - Sesonal fresh fruit and warm pastry selection. Kale abd sweetcorn egg souffle with pan fried chicken sausage, Dingley Dell smoked bacon and roasted fingerling potatoes
^ Express breakfast – Sleep a little longer and enjoy a warm pastry with your choice of beverage.

Frukosten i dag blev en ”Western” med lite mer skumpa :cool:. Frukosten var helt OK här som intogs runt Budapest.
DSC09770.JPG


Till dessert jordgubbs-glass
DSC09771.JPG

Det blir ju en skapligt lång flygning, 14 timmar, då Cathay inte flyger över Ryssland utan tar den södra vägen. Skönt att kunna sova 8h och känna sig skapligt pigg när man landar vid 5 tiden i London. Frågan är dock hur man känner man sig vid 12-13 tiden på någon lounge :rolleyes:
DSC09772.JPG



På de 2 första CX-flighterna sa/skrev jag att det var lite hackig service med mat och dryck, framför allt på flighten från London till Hong Kong. Denna flight är mycket, mycket bättre vad det gäller samspel och service.
DSC09751.JPG


DSC09762.JPG




Slutsats på detta ben
^ Väldigt bra service och mat.
^ Mycket sköna säten
^ Det mesta väldigt bra med andra ord :)

Ska bli skönt att landa i London och kunna gå ut, även om det är kallt, för att få lite frisk luft och röra sig lite. Hoppas att American Airlines arrival lounge är öppen på T3:an, sitta där en stund innan man tar sig tillbaka in i T3:an. Får nog bli en liten lounge-hoppning där innan flyget till GOT går i eftermiddag. Men det första vi får göra är att skaffa boardingkort till sista benet, de fick vi inte i Auckland.
 
Toppen