Senaste nytt

PoM mot Aussie- & Kiwiland -22/23

Peter65

Medlem
Here we go again….. efter 3 år :):cool:

Sista arbetsdagen för 2022 är gjord efter en skapligt hektisk höst och många timmar i helgen för att försöka tömma inkorgen, men nu är det dags.

Väskorna är nästan färdigpackade, kylskåpet nästan urplockat, nyckel för blomstervattning ska lämnas, så istort sett bara middag ikväll och relaxa till dess att taxin kommer imorgon eftermiddag.

Ni som har följt mina reserapporter tidigare vet att vi är OneWorld resenärer och imorgon beger vi oss till Landvetter och checkar in för att ta oss mot ljuset och värmen

Första delresan är British Airways till London och därifrån blir det Cathay till första målet. Innan vi åker hem blir det även Qantas och lite StarAlliance dvs Air New Zeeland.
Resan består av 10 flygresor i olika kabiner, 1 tågresa, 1 eller 2 båtresor och 1 eller 2 vinturer ,4 olika hyrbilar samt 7 flygplatser att visa passet på + 3 andra flygplatser för domestic

Reserapporter kommer allt eftersom, semi-live under flygningarna och mellanrapporter där emellan.

Nästa är nog när vi är i Cathay`s lounge i London imorgon förmiddag eller om det blir hotellet i senare i morgon kväll.
Egentligen skulle vi åkt tidig lördagsmorgon, men känns bättre att ha en natt på Heathrow än görtidig morgon hemma, dessutom var hotellet billigare där än på Landvetter

Avslutar med ett julkort
DSC08848.JPG
 

Peter65

Medlem
Vilken bra start på resan det blev, hade en känsla av att det skulle bli lite stressigt efter lunch, hade ett par grejor att fixa på sta´n före lunch, men allt gick fortare än jag trodde. Han ju till och med se skidskyttet där Anna M vann och Linn P kom 2a, spännande :cool: . 15 min efter kom taxin.

Inte mycket folk på Landvetter, väldigt snabb incheckning på Landvetter och ingen kö till den vanliga säkerhetskontrollen, bara att gå rätt fram. Däremot var det kö fasttracken.

Vidare till Vinga loungen för att fördriva lite tid. Loungen är helt nyrenoverad, om jag hörde rätt så öppnades den i början av veckan. Gillar personalen som är mycket tillmötesgående och trevliga samt att det idag inte var folk. Dessutom var det lite julmat.
DSC08863.JPG


Göteborg - London Heathrow
BA793 A320-200 (G-EUUM)
19.15 - 20.30
02A + 02C
DSC08865.JPG


Flyget kom ankom i tid, men avresan blev typ 1 timme sen, de var tvungna att vänta på att deicing-bilen kom.

Varmrätt hade 3 val, 2 varma och 1 kall
^ X-mas turkey, potatis, brysselkål mm
^ Grillad aubergine, ris och currysås
^ Skinksallad – tror jag
^ Chokladpudding med pepparkakscrisp

Som förrätt något med en massa bönor i – sådär gott
till detta Champagne. på storflaska
DSC08866.JPG


DSC08868.JPG


Varför inte inte Aviator Gin.... gott
DSC08870.JPG


När ginen var slut blev det lite mer skumpa. Vår ”flygvärdinna” var väldigt bra ;), hon ville inte slå ut det sista i flaskan utan kom med 2 halvfulla glas 20 min före landning, 2 minubter efter kom plastglasen fram.
DSC08871.JPG

DSC08873.JPG

Nu sitter vi den ganska fulla Cathay-lougen och väntar på att ta oss vidare mot gaten.
 

Peter65

Medlem
Börjar vad som hände tidigare, blev lite stressat att lägga ut flighten mellan GOT-LHR just då….

Vi valde, igår, att det räcker att lämna hotellet 08:00, dryga 3 timma på T3 utan att checka in bagage ska räcka….
Vi var i repan 08 och beställde en taxi/shuttle, 08:45 kom den. Sen var det kööööö för att komma fram, tror det berodde på att det var delvis busstrejk, eller nåt liknade, mycket bilar var det.

Tack och lov för fasttrack, där gick det skapligt fort. Vidare till CX-loungen för frukost.

Som sagt Cathay loungen var ganska välbesökt vi kom men det lättade en del när en del andra OW-bolag skulle åka, framförallt passagerare med American Airlines.
Det ända som fast till frukost, när vi kom, var kaffe, gröt och yoghurts om man inte villa ta dumplings etc. Men efter typ 15 min kom bacon, korv, bröd, omelett. Livet kom tillbaka då :)

Flighten blev försenad av någon anledning så gaten kom inte upp på skärmen, till slut visade det sig vara Gate 40, typ långt att gå i terminal 3.

London Heathrow - Hong Kong
CX238 B777-300ER (B-KQG)
11.15 - 07.40 +1
12D + 12G


DSC08881.JPG

Bland de första på planet och väldigt snabbt kom skumpan, för dagen Billecart-Salmon Brut Champagne - mycket god å top-up var de inte sena på.
DSC08874.JPG


I sätet låg menyn och tofflorna, kanske inte helt gjorda för en västerlänning med stil 43.... men sköna...
DSC08875.JPG


Vi sitter i den lilla business-cabinen efter 1st class, 2 rader med 4 stolar = 8 pers

”Matbeställningen inkl fördrink och frukost” togs vid gaten av CC med en padda, men så här i efterhand (alltså efter vi åt lunchen) då har crew´n inte koll, mer frågor, fel serverat etc.

Boarding 11:30 , munskydd på!!, Lämnade gaten 12.19 uppe i luften 12.40.
Fördrinken, vilket var Cloud Nine – deras signaturdrink kom 13.22, efter påminnelse! (övriga på min sida har fått). Menyn kommer lite senare
Förrätt (och bricka) 13:23
Varmrätt 14:15
Ost 14:45
Kaffe å popcornglass 15:20

Lite (läs mycket) oorganiserad servering kan jag tycka, höger sida (dvs G+K) mycket mer uppmärksam än min sida (A+D)

Som fördrink, deras signaturdrink, Cloud Nine - A refreshing combination of vodka , Cointrteau and Sprite with a touch of fresh mint (NAMNAM).Till det serverades också varma nötter.
DSC08882.JPG


Kan också säga att om man inte är van med munskydd, så är det väldigt svårt att äta eller dricka när det sitter på plats :rolleyes:

DINNER - Served shortly after take off
To start
^ Cauliflower and almond soup with sour cream and crispy kale – leaf salad with balsamic vinaigrette
^ Smoked salmon, avocado, mustard dressing – baby leaves, little gem lettuce, fresh lemon

Mains
^ Wok fried cod with supreme soy sauce - asparagus and steamed jasmine rice
^ Oven roasted baby cauliflower with rommesco sauce – crispy chickpeas, basil pesto, fresh chervil
^ Shrimp wonton noddle soup with pak choy
^ Slow roasted pork belly with jus – celeric puree, heritage carrots and mustard kale
^ Arabic spiced chicken with black lime – grilled eggplant and zucchini, almond raisin coriander couscous

Cheese
^ Brie, Manchego and Roquefort - crackers,green grapes and quince paste

Dessert
^ Lemond curd with almond crumble and meringue
^ Seasonal fresh fruit
^ Selection of icecream
^ Green tea cheese cake
^ Pralines

Mitt val till förrätt blev - Blomkålen
DSC08883.JPG


Varmrätt, den asiatisk varianten, dvs torsk
DSC08886.JPG


Stolsgrannens varmrätt – Laxen och fläskmagen
DSC08884.JPG


Efterrätt, det klassiska ost med dessertvin :) och där efter kaffe, glass å popcorn
DSC08888.JPG


DSC08889.JPG


Soppan helt OK, torsken mega-god, bland det bästa jag har käkat 10000 m uppe. Om jag kunde så skulle jag kunna tänka mig att gå ut på vingen med lite cognac och en cigarr – så gott var det :cool:
Stolsgrannens mage helt OK å det samma med laxen ;)

Middagsservicen var, som jag skrev ovan, oorganiserad och rörig men när maten, drycken och kaffet kommer så är mat & dryck väldigt bra.

Nu när jag skriver det här är vi över Svarta Havet, ja Cathay flyger den södra vägen = några timmar till, är lunchen klar och nu kommer det in en Betsy ”35000-fots-ölet” – go öl :cool:
DSC08890.JPG


ALL DAY - available on request throughout your flight
^ Cauliflower and almond soup with sour cream and crispy kale – leaf salad with balsamic vinaigrette
^ Shrimp wonton noddle soup with pak choy
^ Classic beef burger, Emmental cheese – bacon, tomato, lettuce, pickle and barbecue sause on toasted brioche bun with chunky fries
^Galley snacks - Ice cream, caramel popcorn and other sweet and savoury nibbles, available in the galley

Efter 4-5 timmars sömn, började magen bli hungrig igen, varför inte testa något på All day -menyn.
Ska inte klaga på hamburgare och fries på flyget – gott.
DSC08892.JPG


Frukosten förbeställdes direkt efter boarding, där kan man välja på nedanstående eller express-frukost, ingen frukost eller ingen frukost OM jag sover

BREAKFAST - Preorder using the enclosed card - your breakfast will be served two hours before landing.

^ Wellnes breakfast - Seasonal fresh fruit with warm pastry selection. Acai banana superfood bowl, seasonal fruit, natural protein seed.
^ Light breakfast - Seasonal fresh fruit with warm pastry selection. Egg white omelette with tomato and avocado, smoked salom, lemon, dill.
^ Chinese breakfast - Seasonal fresh fruit. Beef and mushroom congee, stir fries egg noodles with vegetables.
^ Western breakfast - Seasonal frech fruit served with warm pastry, scrambled eggs, bacon, Cumberland sausage, potato cake, sauteed mushrooms, vine ripned cherry tomatoes.
^ Express Breakfast – Sleep a little lpnger and enjoy a warm pastry, served with your choise of beverage

Om man säger så här…. Jag väljer gärna maten från det land flygbolaget är baserat, på Cathay blir det oftast nå´t asiatiskt, men gränsen på congee….. tror inte jag behöver kommentera mer om det ;)

För mig blev det ”Light breakfast” – det räckte absolut, hamburgaren var lite för nära frukosten.
DSC08893.JPG


12G valde ”Western”
DSC08895.JPG


Varför inte lite mer skumpa innan landning, som ”tur var” så var business skumpan slut – det blev ett glas från F = Krug :oops:
DSC08896.JPG


Slutsats på detta ben,
^ Rörig service, men de räddar nästan upp det när man påminner.
^ Mycket bra mat
^ Väldigt skönt säte
^ Skumpa från F :p

Nu några timmar i lounge för att åka vidare med en A350-1000
 

Attachments

  • DSC08885.JPG
    DSC08885.JPG
    66,6 KB · Visningar: 82

Robert flysas

Moderator
Here we go again….. efter 3 år :):cool:

Sista arbetsdagen för 2022 är gjord efter en skapligt hektisk höst och många timmar i helgen för att försöka tömma inkorgen, men nu är det dags.

Väskorna är nästan färdigpackade, kylskåpet nästan urplockat, nyckel för blomstervattning ska lämnas, så istort sett bara middag ikväll och relaxa till dess att taxin kommer imorgon eftermiddag.

Ni som har följt mina reserapporter tidigare vet att vi är OneWorld resenärer och imorgon beger vi oss till Landvetter och checkar in för att ta oss mot ljuset och värmen

Första delresan är British Airways till London och därifrån blir det Cathay till första målet. Innan vi åker hem blir det även Qantas och lite StarAlliance dvs Air New Zeeland.
Resan består av 10 flygresor i olika kabiner, 1 tågresa, 1 eller 2 båtresor och 1 eller 2 vinturer ,4 olika hyrbilar samt 7 flygplatser att visa passet på + 3 andra flygplatser för domestic

Reserapporter kommer allt eftersom, semi-live under flygningarna och mellanrapporter där emellan.

Nästa är nog när vi är i Cathay`s lounge i London imorgon förmiddag eller om det blir hotellet i senare i morgon kväll.
Egentligen skulle vi åkt tidig lördagsmorgon, men känns bättre att ha en natt på Heathrow än görtidig morgon hemma, dessutom var hotellet billigare där än på Landvetter

Avslutar med ett julkort
Visa bifogad bild 136667
Härligt! Ha en fin resa
 

Mr Basic

Medlem
”Matbeställningen inkl fördrink och frukost” togs vid gaten av CC med en padda, men så här i efterhand (alltså efter vi åt lunchen) då har crew´n inte koll, mer frågor, fel serverat etc.
Lite (läs mycket) oorganiserad servering kan jag tycka, höger sida (dvs G+K) mycket mer uppmärksam än min sida (A+D)
Precis så här var det (på 2 av 4 flighter) när jag flög med EVA Air i november också. Undra om det beror på ny personal och/eller inkörningsproblem post-covid?
 
Toppen