Senaste nytt

PoM mot Aussie- & Kiwiland -22/23

Peter65

Medlem
Tackar för kommentarerna
Precis så här var det (på 2 av 4 flighter) när jag flög med EVA Air i november också. Undra om det beror på ny personal och/eller inkörningsproblem post-covid?
Funderar på det också.

I Melbourne nu, kom alldeles för sent att lägga ut 3dje resan. Behöver komplettera den, ska göra under dagen.
Väderrapport: Blå himmel, sol å runt 20-22 kl 08:38
 

Peter65

Medlem
Lite märkligt att komma till Hong Kongs flygplats i ”dessa tider”, lite som en spökflagplats. De flesta butiker och matställen stängda. Inte mycket folk, inte mycket avgående flighter och endast en lounge öppen för transfer, The Pier.

Hong Kong - Melbourne
CX163 A350-1000 (B-LXJ)
11.00 - 23.00
12D + 12G

DSC08897.JPG


DSC08898.JPG


Väl ombord kom återigen glaset med Billecart-Salmon Brut Champagne snabbt.
DSC08899.JPG


DSC08900.JPG


DSC08902.JPG


Väl uppe i luften är det dags att ”beställa” maten och dryck. Som fördrink blir det återigen Cloud Nine ;).
Hoppsan vad det var stark nu.
DSC08903.JPG


Menyn för dagen är:
LUNCH – Served shortly after take off

To start
^ Cannellini been soup with kale and bacon – leaf salad with balsamic vinaigrette
^ Miso glazed chicken with ginger dressing – shredded red cabbage, broccolini, edamame

Mains
^ Shrimp and pork dumpling noodle soup
^ Barley risotto with leek, mushroom and thyme – mascarpone, parmigisno Reggiano
^ Chilli and beer braised duck with black fungus – steamed celyuce, choy sum and jasmine rice
^ Clay pot rice of sliced pork belly with dried prawns, taro and Chinese sausage
^ Roast lamb loin with cranberry sauce – sauteed Brussels sprouts, pearl barley and vegetable pilaf

Cheese
^ Tomme, Farmer Cheese and Bresse Bleu – crackers, red grapes, Maggie Beer´s spiced pear paste

Dessert
^ Seasonal fresh fruit
^ Mango, sago and pomelo pudding
^ Chocolate yule log cake
^ Selection of ice cream
^ Pralines

Mitt val blev
Mizo glased chicken – mycket god
Cathay´s vitlöksbröd går inte av för hackor
DSC08904.JPG


Ankan - mycket god men stark
DSC08905.JPG


Fick hoppa över osten, blev väldigt mätt.
Valde istället Mövenpick´s glassen, vilket Creme Brulee – smaskigt och till det bubbel.
DSC08906.JPG


Servicen av middagen var mycket bättre än på flyget från London, blev tilltalad med namn ett flertal tillfällen. Pursern gick vid flera gånger runt och frågade hur läget var och lite småsnack, det var under hela flygningen.

Efter middagen var det knappt 6 timmar kvar av flygningen och jag stensomnade, blev nog snarkning i mer än 3 timmar, skönt.

LIGHT DINNER – Served prior to landing
To start
^ Seasonal fresh fruit

Mains
^ Korean grilled chicken bao – kimchi, gochujang sauce, Asian slaw
^ Pizzici di faro pasta with crispy pancetta in cream sauce – sautéed mushrooms and parsley

Dessert
^ White chocolate and pistachio pavlova – vanilla yoghurt, fresh strawberries

Tog en väldigt light dinner, efter många restimmar i kroppen var jag en sugen på speciellt mycket, mer än kanske lite mer bubbel. :oops:

Valde att hålla mig till frukten och pavlovan
DSC08908.JPG


Stolsgrannen valde Bao´n – God mer stark
DSC08907.JPG


Flygningen var något turbulent, men antar att det blir så när flyger över ekvatorn, det mest kom när vi var på södra halvklotet Kanske var lite att ta i att jag stensomande, vaknade ju när det var skumpigt (å det var inte skumpan ;) ).

Vi kom fram till gaten 22:45, tanken som kom då var -GÖTT – då är vi inte jättesent på flygplatshotellet (kunde inte checka in på det lägenhetshotellet vi ska sen vid den tiden, vilket vi viste). Men ack vad man kan bedra sig.
Emigration gick väldigt fort, först passet i en maskin och ut där kommer en tag som säger OK (som tomten stämplar i rumpan på en docka på jul), vidare till en ny maskin, stoppar in taggen, blir fotad å sen är man inne i Australien. Nu bara bagaget och tullen.

Ja, det här med bagaget….. vet inte hur lång tid det tog, men ringde hem runt 23:30, då hade inget bagage kommit. Till slut kom det ”fläckvis” med väskor, inte våra. Fast vi hade priority-taggar på väskorna, kom de bland de sista. Det var inte bara vi som fick vänta länge, ett annat par i Business som också åkte från London hade inte fått något när vi gick.

Kön det till tullen var helt OK. Vi gick på rött då endast 25 gr snus är lite lite för att vara borta i 4 veckor. Den trevliga tull-kvinnan frågade om det var cigaretter, nä svenskt snus. Svaret från henne var då: OK gå rätt ut :cool:

Vi bodde på Holiday Inn, ligger bakom parkeringshuset, typ 8-10 min promenad. Var inne på rummet 01:15…

Slutsats på detta ben
^ Helt OK service och bra kontakt med cabincrew.
^ Mycket bra mat.
^ Väldigt skönt säte – igen ;)
^ A350 skönare och tystare än B777
^ Strulig bagagehantering, många minuspoäng till Melbourne Airport!

Nu ska vi vara här i Melbourne de kommande 3 nätterna och på Jazz Corner Hotel, vilket vi bott på tidigare, väldigt trevligt och ligger precis vid Flaggstaff Garden. Därifrån kan man åka gratis på spårvagnarna rätt in till city.

Å så ett par bilder till
DSC08909.JPG


DSC08910.JPG


DSC08911.JPG
 

Lauda 777

Medlem
Härlig rapport! Rekommenderar dock att testa congee vid tillfälle. Åt en chicken congee till frukost på Singapore Airlines för några år sedan, kanske bästa frukosträtten jag ätit på ett flygplan.
 

Peter65

Medlem
Vi har stort sett tagit det lugnt i Melbourne och promenerat väldigt mycket.
Tror jag börjar med att varna, det är många bilder nu :oops:

Började i Docklands, trevlig stadsdel.
DSC08912.JPG


Pållare som tror att de är jultomtar
DSC08913.JPG


Vidare gick vidare efter Yarra River, med lite stopp.
DSC08916.JPG


DSC08917.JPG


DSC08918.JPG


DSC08920.JPG


China Town - blev det också
DSC08922.JPG


Såg denna graffigata som ligger alldeles precis vid Fed Sq
DSC08923.JPG


Ankan måste få vara med – nä det är ingen Lufthansa-anka tyvärr
DSC08924.JPG


När vi lämnade Melbourne var siktet inställt mot Port Campbell, ett litet litet ställe med mer motellrum än innevånare tror jag, för åka vidare på Great Ocean Road och besöka 12 Apostels lite mer. Titta på lite mer när vi kom

DSC08926.JPG


DSC08932.JPG


DSC08936.JPG


DSC08937.JPG


Port Campbell
DSC08938.JPG


Det blev 4-5 timmar i bil, runt 25 mil. Vi började vid de 12 apostlarna. 2/3 av vägen var väldigt krokig, inte för inte har Great Ocean Road kallats för en utav världens vackraste kustvägar. På ena sidan nästan regnskog på andra sida havet, från sandstrand till kargare när man mer öster ut.

Uj...
DSC08940.JPG


DSC08941.JPG


DSC08942.JPG


DSC08944.JPG


DSC08945.JPG


DSC08949.JPG


DSC08953.JPG


DSC08954.JPG


DSC08958.JPG


DSC08959.JPG


DSC08962.JPG


DSC08964.JPG


Hamnade på ett shabby-chict B&B i en liten by Little River (~1400 pers) ca 7 mil utanför Melbourne.
Ska inte klaga på rummet, eller kanske suiten :cool:
DSC08970.JPG


DSC08971.JPG


DSC08967.JPG


DSC08968.JPG


DSC08969.JPG


Imorgon går färden till Melbourne A´port, på återhörande.
 

Peter65

Medlem
Well, innan vi sa go´natt till John Blund gick vi till Little River Hotel, dvs pub, granne med B&B´t, skulle bara äta nå´t lätt. Det fanns hela och halva portioner…. Vi valde halva portioner, kan lugnt säga att man gick inte hungrig därifrån :D
DSC08972.JPG


DSC08973.JPG


Det kändes helt klart att man var ”out-back”, inte stadsbor om man säger så, men en mycket trevligt ställe.

Vi checkade ut strax före 10 och visste inte riktigt vad vi skulle göra, flyget går ju först imorgon bitti och bilen ska lämnas 18:00. Vi beslutade att åka till St Kilda, har varit där förut så vi visste att det är ett charmigt ställe. Tog en knapp timme att ta sig dit, blev lite glass, gå runt, ligga på rygg och titta på en palm.
DSC08975.JPG


DSC08977.JPG


DSC08978.JPG



Finns även en nöjespark, Luna Park, där som öppnade 1912 med en gammal berg-å-dalbana, hade det varit gratis hade vi gått in.
DSC08980.JPG



Väl på flygplatsen, lämnat bil och checkat in på Park Royal, hotellet som ligger mitt i P-huset och granne med terminalen, kom vi upp till rummet, utsikten var väl kanske inte den sexigaste. La även ut bilden på “Utsikt från hotellet” igår, hade gärna haft utsikt mot terminalen.
DSC08981.JPG


Tidig morgon och direkt över till T1, Qantas Domestic terminal. Vid 6:30-tiden skulle vi checka in, dels har vi BA Silver och dels åkte vi business, köpt med tidigare intjänade Aviosar, så vi gick direkt till Business incheckningen.
Ja, egentligen ska man checka in med QF´s app eller på hemsidan, lite svårt att fixa till ett boardingkort. Boardingkortet krävs för att få ut ”remsor” till det bagaget som ska checkas in.

Som vanligt finns det 2 köer, en för Economy och en för Business, som sagt vi valde Business-kön, det var inte jättemycket folk som skulle ut och åka och de flesta körde ”Bag-drop”. Kön till Economy var nästan tom, men inte vår kö…. Det tog lite tid att få bagaget incheckat. Kvinnan bakom disken bad om ursäkt att det tog sådan lång tid och sa att Qantas har dragit ner personalen till ett minimum över jul och det innebär att vi två som jobba just känner oss väldigt stressade. Inte bra för personalen, men de gör vad de kan.

Vidare till loungen, ganska tomt där också.
DSC08984.JPG


DSC08983.JPG


Melbourne – Maroochydore (Sunshine Coast)
QF1752 B717-200 (VH-YQS)
08.40 - 10.00
3A + 3C


Ladyn, som ska ta oss till flygplatsen, som inte rätt att stava eller uttala, är 18 bast och väldigt välbehållen, både ute och inne. Faktiskt första gången jag flyger ättling till DC9- och M80- varianterna, tror jag har läst att QF kommer att pensionera sina B717 inom kort, men är inte säker på vad som kommer istället, kan det var A220 eller A320-familjen??
Nåväl det är ju inte ”riktiga” Qantas utan QantasLink regional, men det är ju ett QF-nummer :p
DSC08982.JPG


DSC08992.JPG


3 rader business, 2+2, helt fullt, bakom gardinen (som inte fanns) 2+3 (98 stolar).
DSC08985.JPG


Pitchen helt OK
DSC08987.JPG

När vi väl kom ut till startbanan redo för start och de 2 ”stjärtmotorerna” drar igång, ja då är man tillbaka i DC9/MD80 tiden, ME LIKE!

Efter typ 45 min kommer frukosten, bestående av ett val mellan en kall rätt och en varm rätt, den kalla var nog, efter vad jag såg, müsli, yoghurt och frukttallrik.

Det vi valde var den varma;
^ Aussie-frukost med korv, bacon, omelett, spenatstuvning och vita bönor.
^ Mangoyoghurt
^ Muffins
^ Julkaka med frosting
^ Chokladkaka
DSC08989.JPG


Till det beställde jag bubbel, Yarra Bura :)
DSC08990.JPG


Allt var väldigt gott förutom jul- & chokladkakan – så sött

Vad som var lite märkligt var att CC inte frågade om man ville ha kaffe eller te till frukosten, de bakom gardinen fick det, jag var tvungen att be att få det, kanske inte hela världen och jag bad förvisso inte om det när drickfrågan ställdes.
Kaffet var till slut gott
DSC08991.JPG



Flygningen var väldigt skön och avslappnad, CC kom och frågade i C om det var nåt mer man ville ha osv. Men undrar hur det var där bak, totalt 3 CC och alla 3 hamnade i främre galley´t.
Inflygning och väl framme i ångbastuhett MCY (nä stavar inte till det igen :oops: )
DSC08994.JPG


DSC08995.JPG


Våra väskor kom ut bland de 10 första – yipiee

Slutsats på detta ben
^ Som jag skrev ovan - då är man tillbaka i DC9/MD80 tiden, ME LIKE!
^ Väldigt skönt säte även on det är lite gammalt utan möjlighet att ladda via USB
^ Priorty-taggarna funkade
^ Struligt med QF´s personal på MEL

Eftersom det är juldagen idag och det mesta som är stängt, i Aussie-land, så var fokuset att se om det möjligtvis fanns en matbutik öppen så vi kanske kan fixa en julmiddag i stället för att gå ut till restaurang för dyra pengar eller bara köpa en halvvarm paj på BP. Jäpp, vi såg en, på fel sida, men vad gör man vänder med bilen och åker tillbaka. Vad det blir till middag visar jag i slutet.
Lika så går det inte att köpa öl, vin etc, som tur packade vi ner några vinflaskor, dock inte öl, som är min favorit.

Nu befinner vi oss i Caloundra några dagar, ett väldigt relaxat ställe, i alla fall nu när det är en mega röd dag, får se hur det är om ett par dagar.
Lägenhetshotell är helt OK, gillar att bo så, då man kan laga mat och tvätta.
DSC08996.JPG


DSC09000.JPG


DSC08999.JPG


DSC08997.JPG


DSC09002.JPG


DSC09003.JPG


DSC09004.JPG


DSC09009.JPG


Vi hittade en ställe så att jag kunde få min öl, eller 2. Där hade de bara en X-mas set-menu (inga a-la-carte idag), 3 rätter, för AUS 160, dryga 1100 svenska pengar. Förvisso var menyn bra med ostron, 350gr ribeye fileet eller skaldjursplatå mm, men på resade fot, nja.

Nedan kommer lite bilder hur det ser ut och hur man kan fira juldagen här.
Vi firar det med att tvätta och käka spagetti med köttfärsås :cool:
DSC09010.JPG


DSC09011.JPG


Over and out for a while
 

Peter65

Medlem
Idag blev vi bestulna…. Av ratten i bilen, båda lyckades sätta sig på vänster sidan, när man ska köra, funkar inte riktigt bra med en högerstyrd bil :oops: Sen blir det ju lite konstigt när man har bestämt sig att flytta spakarna till torkarna och blikersen.
2 hela dagar på Sunshine Coast, en dagen åkte vi till en Glass House Montuins, en nationalpark med fantastiska sockertopps berg. De bildades när magma trängde upp under jordytan, dock blev det inga vulkaner då processen stannade av.
DSC09013.JPG


DSC09017.JPG


DSC09018.JPG

Vidare åkte vi till Australia Zoo, som drevs av Steve Irwin innan han tyvärr dog när han blev stungen av en rocka.
Fin park med stora hägn för djuren. Fokuset var helt klart på krokodiler, stora är de :cool:
DSC09020.JPG


DSC09021.JPG


DSC09023.JPG


Sötnos :)
DSC09027.JPG


DSC09031.JPG


DSC09032.JPG


DSC09033.JPG


Nästa dag tog vi bilen 1 timma norrut till Noosa Heads. Tanken var att vi skulle ta oss till beachen där, men så blev det inte.
Att bara ta sig från ”Kungsgatan” till stranden tog 1 km typ 25 min :eek: och det med P-platser… glöm det.

Här är det inte mycket trafik, men 250 m längre bort var det stopp.
DSC09036.JPG


Tillbaka tog vi kustvägen, väldigt fin väg, som också går igenom samhällen/städer på vägen söder ut. Eftersom vi inte kom till beachen i Noosa skulle vi stanna på vägen och hoppa i Korallhavet. Efter 10 min på stranden kändes man sandblästrad och dessutom var det röd flagg, blåste ordentligt.
DSC09037.JPG


DSC09041.JPG


DSC09042.JPG


DSC09043.JPG


Fick bli poolen när vi kom hem och sen BBQ på taket :)
DSC09045.JPG


DSC09046.JPG
 
Toppen