Senaste nytt

Poängintjäning Eurobonus med Singapore Airlines

Tittar man ExpertFlyer så finns det en funktion för mappningar mellan bolag. Utmaningen är att regelverket säger en sak men implementationen säger en annan eftersom det beror på tillgänglighet vid försäljningstillfället.

Men för ARN-SIN med SK så ser tabellen för SQ ut på följande sätt

SK SQ
L->V
K->N
W->Q
V->W
Q->H
M->E
B->B
E->Y
S->S
Y->Y
Z->D
D->J eller D
C->Z eller D

Som jag kan tolka det är klasshierarkierna följande på SQ351/SK8000:
SQ - Z C J D S Y B E M H W Q N V T U G L K
SK - C D Z E M H Q V W K L T

Så visst kan agenten haft tillgång till något dokument av denna typ, men tyvärr tror jag det inte hjälper i verkligheten - även om det absolut lär vara korrekt vid något tillfälle.

Och skulle nu mappningen ovan stämma skall således biljetter bokade med SAS i bokningsklasserna L, K och W (samt troligtvis kampanjer i O) inte rendera några poäng till Eurobonus-kontot.

Last edited:
Så visst kan agenten haft tillgång till något dokument av denna typ, men tyvärr tror jag det inte hjälper i verkligheten - även om det absolut lär vara korrekt vid något tillfälle.

Tror du själv att en person i SAS kundtjänst så snabbt får fram en sådan tabell helt plötsligt? Inte en chans säger jag. De har läst i EB-tabellen. Jag har tittat på de där prylarna i EF förr, men jag blir inte klok på om det är tillgänglighet vid bokning eller vid något senare tillfälle som styr. Hsh, code share är ett djävulens verk inom Star Alliance och som jag tidigare påpekat så är det bättre att spela rysk roulette med automatvapen än att försöka sig på code share.

Skönt att SAS levererar och Besservisser fasoner har fel hela vägen... Alla uppgifter om klasser och poäng innan resans start stämde, poäng på kontot 36 timmar efter landning på CPH.. Bra jobbat av SK där!

Skönt att SAS levererar och Besservisser fasoner har fel hela vägen... Alla uppgifter om klasser och poäng innan resans start stämde, poäng på kontot 36 timmar efter landning på CPH.. Bra jobbat av SK där!

Alla har tur ibland. Allt jag skrivit om hur codeshare fungerar är sant. I ditt fall råkade mappningen bli 1:1.

Det är bara att gratulera. Även i rysk roulette finns en chans att man klarar sig... Kan du se vilken bokningsklass som SAS anser att du flög med på dina EB-sidor?

SK 0414.jpg

Efter lite mejlande fram och tillbaka med SAS har jag nu fått 12400 baspoäng, helt enligt vad som utlovades i bokningsprocessen. De bad så mkt om ursäkt för att de ger fel information och att de håller på att rätta till felet. Dock skall inte jag som kund bli drabbad av att de inte har koll på sina interna rutiner.

Peter vs. SAS 1-0 alltså. :)

Jag sitter i samma sits vad gäller SQ, med en t.o.r ARN-SIN via CPH där jag inte fick några poäng för CPH-SIN (klass K och W) och EBG-supporten obstruerar. :mad: Resan var i oktober 2013, och jag bokade någon vecka innan. Det låter mao som att jag borde kunna använda argumentet om bokningsdialogen? Jag är tvungen att boka biljetter via upphandlad resebyrå och vet inte vad som faktiskt stod i dialogen vid bokning, men jag snokar alltid reda på bra biljetter själv och har svårt att tro att jag skulle valt den (onödigt dyra!) resan om jag inte såg att jag fick poäng för den.

Är det någon som är villig att dela med sig av en screen-shot av dialogen?

Toppen