Senaste nytt

Poängintjäning Eurobonus med Singapore Airlines

Hej gänget,

jag funderar på att åka till bali i höst/vinter och från London så kostar de billigaste biljetterna runt 500 pund med Singapore Airlines, jag ser dock på deras hemsida att jag bara får 10 % i intjäning på denna biljetten eftersom det är en "superdupereconomysave" eller vad dom nu kallar det ;)

Jag ser dock att jag får 50% för en "bättre bokningsklass" och 100% ifall jag bokar den vanliga economy. Då är min fråga, kan jag på något sätt se hur mycket poäng detta faktiskt är i rena siffror och är det värt att betala cirka 180 pund (2000) kr mer för att få 100% poäng?

Är sas guld så självklart finns det ju ett värde i att åka med något star alliance bolag(de billigaste biljetterna jag hittat är qatar airways som tar 440 pund. Det skiljer alltså 2500 kr ifall jag ska boka 100 % poäng eller åka med ett bolag jag inte har något medlemskap i.

Så, vad tycker experterna?

Hej gänget,

jag funderar på att åka till bali i höst/vinter och från London så kostar de billigaste biljetterna runt 500 pund med Singapore Airlines, jag ser dock på deras hemsida att jag bara får 10 % i intjäning på denna biljetten eftersom det är en "superdupereconomysave" eller vad dom nu kallar det ;)

Jag ser dock att jag får 50% för en "bättre bokningsklass" och 100% ifall jag bokar den vanliga economy. Då är min fråga, kan jag på något sätt se hur mycket poäng detta faktiskt är i rena siffror och är det värt att betala cirka 180 pund (2000) kr mer för att få 100% poäng?

Är sas guld så självklart finns det ju ett värde i att åka med något star alliance bolag(de billigaste biljetterna jag hittat är qatar airways som tar 440 pund. Det skiljer alltså 2500 kr ifall jag ska boka 100 % poäng eller åka med ett bolag jag inte har något medlemskap i.

Personligen hade åkt Singapore Airlines. Du får då tillgång till alla Star Alliance Gold föremåner (lounge, business check-in, extra baggage, priority boarding etc). Du betalar då 60£ mer för att åka med Singapore Airlines än Qatar och jag hade nog värderat föremånerna till något mer än det.

En väldigt grov generell värdering av Eurobonus poäng är 1p=10öre och då är det tveksamt om det är värt att betala ungefär 1700 kr för (~7000*2) poäng som då värderas till ungefär 1400kr. Men vet du vad du vill göra med poängen eller är nära att kvalificera dig till en högre nivå så bör du nog satsa på den dyrare Singapore biljetten.

jag ser dock på deras hemsida att jag bara får 10 % i intjäning på denna biljetten
(min fetning)
Jag ser dock att jag får 50% för en "bättre bokningsklass" och 100% ifall jag bokar den vanliga economy.

Är sas guld så självklart finns det ju ett värde i att åka med något star alliance bolag

Jag tycker att du ska dubbelkolla det hela. Jag utgår från att du inte krediterar till KrisFlyer utan till Eurobonus och isåfall är det hos SAS du ser intjäningen på biljetten. Så börja med att reda ut bokningsklasserna på de olika typerna av biljetter och kolla vad du skulle få för dessa hos Eurobonus - det kan skilja rätt rejält om du har (o)tur.

Jeg synes du skal spare pengene, statusmatche dit EBG til Airberlins Topbonus og bruge dit nye Oneworld guld med Qatar.

Link til statusmatch: Link

(min fetning)

Jag tycker att du ska dubbelkolla det hela. Jag utgår från att du inte krediterar till KrisFlyer utan till Eurobonus och isåfall är det hos SAS du ser intjäningen på biljetten. Så börja med att reda ut bokningsklasserna på de olika typerna av biljetter och kolla vad du skulle få för dessa hos Eurobonus - det kan skilja rätt rejält om du har (o)tur.

Det börjar närma sig bokning och jag ser att det är bokningsklass K på ditvägen och N på hemvägen på Singapore Airlines för deras Economy Super saver:

Class of travel
Economy (K)
Fare type

Economy Super Saver

Fare basis code
KXPRO1M

Eller om jag väljer Economy Saver på hela resan så blir det bokningsklass N (vilket annars bara blir på hemresan vid alternativ 1)

Class of travel
Economy (N)
Fare type

Economy Saver

Fare basis code
NWPRO6M

Det är 50 pund skillnad då jag som sagt ska flyga från London, men till huvudfrågan, hur får jag reda på hur mycket poäng detta innebär? Har försökt hitta detta men måste leta på fel ställe?

Tacksam för att ni tar er tiden!

Den som letar han finner:

Economy
fr. 300
S, T, P, Y, B, E, M, H, W, L (100%)
Q, N (50%)
V, K (10%)

om min biljett kostar 5600 kr, och jag väljer bokningsklass N, hur många poäng får jag då? 3000 per väg? eller tänker jag fel?

Den som letar han finner:

Economy
fr. 300
S, T, P, Y, B, E, M, H, W, L (100%)
Q, N (50%)
V, K (10%)

om min biljett kostar 5600 kr, och jag väljer bokningsklass N, hur många poäng får jag då? 3000 per väg? eller tänker jag fel?
Kolla hur lång sträcka du flyger på gcmap.com, avrunda uppåt till närmsta 100-tal och dela sedan med två (om det är 50% intjäning).

Kika gärna på denna tråd
http://www.businessclass.se/forum/threads/hur-många-eurobonuspoäng-tjänar-jag.11654/page-1

Kolla hur lång sträcka du flyger på gcmap.com, avrunda uppåt till närmsta 100-tal och dela sedan med två (om det är 50% intjäning).

Kika gärna på denna tråd
http://www.businessclass.se/forum/threads/hur-många-eurobonuspoäng-tjänar-jag.11654/page-1

tack!

var 16 500 miles / 2 vilket ger mig 8 250 poäng och det kostar mig 2200 kr mer än den billigaste biljetten.

Värdet för poängen är alltså 825 kr så 1400 utöver själva värdet, svårt detta haha...

tack!

var 16 500 miles / 2 vilket ger mig 8 250 poäng och det kostar mig 2200 kr mer än den billigaste biljetten.

Värdet för poängen är alltså 825 kr så 1400 utöver själva värdet, svårt detta haha...
Är det verkligen 16500 poäng för LHR-SIN-DPS? Det låter lite mycket tycker jag. Sök sträcka för sträcka och avrunda uppåt till närmsta hundratal.
Personligen tycker jag inte 8000 poäng är värda 2000 kronor extra.

Är det verkligen 16500 poäng för LHR-SIN-DPS? Det låter lite mycket tycker jag. Sök sträcka för sträcka och avrunda uppåt till närmsta hundratal.
Personligen tycker jag inte 8000 poäng är värda 2000 kronor extra.
Tittar man på sträckan så verkar det vara 6800 + 1100 miles (avrundat) enkel väg till Bali via Singapore från London.
Det skulle med andra ord bli 7900/2 = 3950 poäng enkel väg med 50% intjäning

Toppen