Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

Sträcka: CPH-PVG
Datum: 2017-11-17
Från kabinklass: Plus
Till kabinklass: Business
Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 3220 SEK
Bid strength: A bit low
Eurobonusstatus: EBD
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: Ca två veckor
Gick uppgradering igenom: Nej, 36h innan. Intressant att min kollega (EBS) som lagt något högre bud i SEK fick igenom sin uppgradering trots att mitt bud med EBD-bonus borde varit högre. Det blev istället gate upgrade för 35 000 poäng.
Hur långt innan anmälde din kollega sin uppgradering?

Hur långt innan anmälde din kollega sin uppgradering?

Det var jag som anmälde båda så det handlar om minuter mellan min och hennes. Kan det ha hjälpt henne på traven att detta var hennes första flygning efter hon gick från EBB till EBS? Jag har läst att statushöjningar ibland uppmärksammas, men jag trodde inte det påverkade Plusgrade.

Det var jag som anmälde båda så det handlar om minuter mellan min och hennes. Kan det ha hjälpt henne på traven att detta var hennes första flygning efter hon gick från EBB till EBS? Jag har läst att statushöjningar ibland uppmärksammas, men jag trodde inte det påverkade Plusgrade.
Och du var inloggad på de två olika kontona när du la budet antar jag? Dvs du la inte buden från ett och samma konto?

Nej, jag var aldrig inloggad med vare sig mitt eller hennes Eurobonus-konto utan använde enbart resp PNR+efternamn.

Nu när jag tänker på det kan jag inte svära på att det inte fanns någon gammal SAS-session som låg kvar i bakgrunden. Jag hade varit inloggad någon gång tidigare under dagen. Men jag stod aldrig som inloggad på sidan när jag la buden. Det vore ju mycket märkligt om jag som EBD skulle kunna påverka någon annans bud. Åtminstone om jag betalar cash.

Nu när jag tänker på det kan jag inte svära på att det inte fanns någon gammal SAS-session som låg kvar i bakgrunden. Jag hade varit inloggad någon gång tidigare under dagen. Men jag stod aldrig som inloggad på sidan när jag la buden. Det vore ju mycket märkligt om jag som EBD skulle kunna påverka någon annans bud. Åtminstone om jag betalar cash.
Rent instinktivt och med tidigare funderingar så undrar jag om det inte går på status för den som budar och inte den som reser. Och var du inte inloggad så fick nog varken du eller kamrat status-påslag.

Rent instinktivt och med tidigare funderingar så undrar jag om det inte går på status för den som budar och inte den som reser. Och var du inte inloggad så fick nog varken du eller kamrat status-påslag.
Hur dras poängen om man inte är inloggad? Eller betalades det med kreditkort?

Varning för Konspirationsteri! Läs på egen risk. Detta är nog nionde gången i rad fått en nekan på uppgrade från Plus till Business på just rutten EWR-ARN t/r
Har både bjudit högt runt 35000 och lågt runt 26000. Tidigare har bud som 24000 gått igenom men nu nada. Är dessutom EBG. I min paranoida IT-backendhjärma tänker jag om det rör sig om att systemet vet om att jag har lagt ett riktigt högt bud förr son gick igenom (65000) idiotiskt jag vet, men jag behööööövde verkligen sova efter att inte sovit på tre dagar pga arbete. Och nu vet ju systemet om hur mycket jag kan vara villig att betala, och kopplar systemet dessutom den infon med infon om hur många poäng jag har (vilket vi inte vet om systemet ser) OM (OBS versaler OM) så kan pax bud inte bara utvärderas utifrån poäng + status och ev tid för budet. Utan istället försöker Plusgrader att få oss som har betalat mycket tidigare och har ett par hundra lök på kontor att faktiskt slanta upp mer.

Nån som sett någon dokumtation kring detta kirkulera? Undrar om plusgrade själva berättar om deras system på tex deras hemsida. Vore ju tvivelaktigt.

Last edited:
Har inga belägg i någondera riktning I just den frågan. Men tänk på att just EWR-ARN väl är en av de rutter med allra högsta beläggning i business, och dessutom flygs av 330 som har stor plus kabin och relativt liten business kabinen.

Har du lagt motsvarande bud på arn-ewr att jämföra med?

Toppen