Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

Min gissning är att det handlar om att potentiellt tjäna mer. Det är ju därför man håller ett antal platser - för att få in dyra sista minuten biljetter. Och om ingen sådan dyker upp säljer man dem på flygplatsen.
Ja, det är ju självklart. Man får inte heller glömma att det också handlar om att faktiskt bevara produkten och viljan att köpa affärsklass. Vad det nu är värt i kronor och ören.

La i alla fall ett bud som kändes i överkant. Fanns C5 utanför 48h fönstret. Nu inom finns det C2. Har inte fått nåt mail från PG ännu så det ser väl dystert ut. Får väl sätta mig i taxin till ARN lite tidigare i veckan och hoppas på att det finns nån stol kvar.

Vad är priset för för flygplatsuppgradering numera? I poäng alltså.

Hur menar du tjänar mer?
Säg sparar då. Det kostar oftast mer på flygplatsen för upgrade och de behöver inte dela ut fler baspoäng heller. Dessutom kan de sälja platsen i ca 44h till om de inte ger den som plusgrade och en business biljett sista 2 dygnen är ju allt annat än billig och resulterar i att de då kan tjäna mer.

Oj, alltså vad är nuvarande konsensus kring ett starkt bud för en uppgradering från plus till business? Den där Gurufunktionen säger ju snarare nånstans i området kring 26000.

Här har vi kanske svaret på mina ca 10 uteblivna uppgraderingar.
Det är ju för de som gått igenom och är kabinen mer öppen är min erfarenhet att lägsta bud går igenom.
Vad ett starkt bud är varierar ju beroende på beläggning. Är det bara 2 platser lär du behöva dra upp poängen närmare max är min gissning.

Det är ju för de som gått igenom och är kabinen mer öppen är min erfarenhet att lägsta bud går igenom.
Vad ett starkt bud är varierar ju beroende på beläggning. Är det bara 2 platser lär du behöva dra upp poängen närmare max är min gissning.

Max, så alltså i 50,000 rycket? Kostar inte hel bonusresa i business 75,000 den sträckan. Då vetefan om det känns värt det. Helt plötsligt Känns att köpa Z eller uppgradera på flygplatsen som mycket mer lockande än att köpa en plus för 8 lax och droppa 50 lax poäng för att tjäna in 2500 baspoäng till.

Men jo jag fattar. Med så låg inventory är det alltid svårt.

En intressant sak jag lade märke till var att säkert fem eller sex av de kommande typ 10 dagarnas avgångar ARN-EWR är helt nollade i C. Jag har flugit rutten nästan varannan / var tredje månad i sju år och kan inte minnas att det sett ut såhär. Kanske möjligen under nyår och jul. Och eventuellt nån vecka i Juli, men november? Absolut inte. Nån som har någon insikt eller teori kring detta?

Last edited:
Max, så alltså i 50,000 rycket? Kostar inte hel bonusresa i business 75,000 den sträckan. Då vetefan om det känns värt det. Helt plötsligt Känns att köpa Z eller uppgradera på flygplatsen som mycket mer lockande än att köpa en plus för 8 lax och droppa 50 lax poäng för att tjäna in 2500 baspoäng till.

Men jo jag fattar. Med så låg inventory är det alltid svårt.

En intressant sak jag lade märke till var att säkert fem eller sex av de kommande typ 10 dagarnas avgångar ARN-EWR är helt nollade i C. Jag har flugit rutten nästan varannan / var tredje månad i sju år och kan inte minnas att det sett ut såhär. Kanske möjligen under nyår och jul. Och eventuellt nån vecka i Juli, men november? Absolut inte. Nån som har någon insikt eller teori kring detta?
United har slutat flyga till Stockholm (förutom under sommaren) så alla deras passagerare hamnar hos SAS nu.

När det är mer eller mindre fullt så kommer det alltid vara dyrt att köpa de sista platserna, oavsett om det är med poäng eller att köpa revenue biljett. I de fallen får man hoppas på uppgradering på flygplatsen.

New York är väl den linje som går bäst och alltid har hög beläggning trots upp till 4 avgångar om dagen.

Jeg var heldig at blive opgraderet med plusgrade CPH-NRT.
Nu har jeg fået 11250 point for turen one way. Det er inkl guld bonus.
Som jeg kan se svarer det til Business saver (9000*1,25) og ikke til en C billet (12000*1,25)

Toppen