Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

När jag reste innan pandemin fick man alltid tydligt svar på budgivningen. Typ mail med "You have been outbid" / "You have been uppgraded". Nu har jag prövat budgivning med poäng 3-4 ggr senaste året, både via hemsidan och via appen och har inte fått något besked alls efter budgivning. Sida där man kunde buda bara "försvinner" när avgång närmar sig. Är det så för er andra också när budgivning misslyckas? Eller gör jag något fel?
Har varit samma för mig. Inget svar = ingen uppgradering.
 

JacobGBG

Medlem
Någon som har en strategi för att buda på Plus vs Business upp från Economy? Dvs strategi för att prioritera mellan klasserna för att maximera sin chans. Har en flight ARN-EWR Måndag och hade gärna fått till en bekväm flygning då det är andra veckan i rad på resande fot men vill inte kunna skjuta ett business-bud i sank till förmån för Plus.

EDIT: Ser på EF (gratis version) att business är helt fullt (varav 3 occupied) så jag antar att det är rätt kört. Om inte någon som kan tolka EF kan nyansera detta.
 
Last edited:
Jag har en flygning inom Europa bokad som SAS Go Bio (bokningsklass O) med avgång i morgon bitti som jag fått igenom en uppgradering med pengar för. Jag har redan fått in 625 baspoäng med texten "SASUPGRADE incentive for SKXXXX 20230924 ARN-XXX PNR XXXXXX GO to PLUS".

Jag är EBG och således skulle ha tjänat in 1 500 poäng (1 200*1,25 + 450 bio bonus) innan uppgradering enligt SAS intjäningstabell.

Vad kan jag räkna med att få in efter uppgraderingen? Dem extra 625 baspoängen jag redan fått borde innebära att jag hamnat i en bokningsklass som ger 500 poäng mer än ursprunglig, dvs 1 700 poäng. Hittar dock ingen bokningsklass som ger 1 700 poäng. Går det att se någonstans vilken bokningsklass man har fått efter uppgraderingen?
 

taxvalp

Medlem
Jag har en flygning inom Europa bokad som SAS Go Bio (bokningsklass O) med avgång i morgon bitti som jag fått igenom en uppgradering med pengar för. Jag har redan fått in 625 baspoäng med texten "SASUPGRADE incentive for SKXXXX 20230924 ARN-XXX PNR XXXXXX GO to PLUS".

Jag är EBG och således skulle ha tjänat in 1 500 poäng (1 200*1,25 + 450 bio bonus) innan uppgradering enligt SAS intjäningstabell.

Vad kan jag räkna med att få in efter uppgraderingen? Dem extra 625 baspoängen jag redan fått borde innebära att jag hamnat i en bokningsklass som ger 500 poäng mer än ursprunglig, dvs 1 700 poäng. Hittar dock ingen bokningsklass som ger 1 700 poäng. Går det att se någonstans vilken bokningsklass man har fått efter uppgraderingen?

Om du betalar en uppgradering med pengar inom Europa får du 500 poäng (plus bonus) mer - oavsett ursprunglig bokningsklass. Kolla längst ner på sidan https://www.sas.se/eurobonus/partners/flygbolag/scandinavian-airlines/
 

Tobbe.O

Medlem
Jag har en flygning inom Europa bokad som SAS Go Bio (bokningsklass O) med avgång i morgon bitti som jag fått igenom en uppgradering med pengar för. Jag har redan fått in 625 baspoäng med texten "SASUPGRADE incentive for SKXXXX 20230924 ARN-XXX PNR XXXXXX GO to PLUS".

Jag är EBG och således skulle ha tjänat in 1 500 poäng (1 200*1,25 + 450 bio bonus) innan uppgradering enligt SAS intjäningstabell.

Vad kan jag räkna med att få in efter uppgraderingen? Dem extra 625 baspoängen jag redan fått borde innebära att jag hamnat i en bokningsklass som ger 500 poäng mer än ursprunglig, dvs 1 700 poäng. Hittar dock ingen bokningsklass som ger 1 700 poäng. Går det att se någonstans vilken bokningsklass man har fått efter uppgraderingen?

Du har idag fått uppgraderings poängen. Dina ursprungliga poäng för bokningen kommer som vanligt inom några dagar efter genomförd resa :) Trevlig resa :)
 
Om du betalar en uppgradering med pengar inom Europa får du 500 poäng (plus bonus) mer - oavsett ursprunglig bokningsklass. Kolla längst ner på sidan https://www.sas.se/eurobonus/partners/flygbolag/scandinavian-airlines/
Du har idag fått uppgraderings poängen. Dina ursprungliga poäng för bokningen kommer som vanligt inom några dagar efter genomförd resa :) Trevlig resa :)
Grymt, stort tack för klargörandet!
 
Fick lite andra praktiska funderingar efter mitt andra inlägg. Iom att jag själv aldrig buda/uppgraderat en SAS-resa tidigare, hur snabbt får man svar ifall man vinner en upgrade? På hemsidan står det t ex upp till 25h för domestic/Europe samt 6h för "US/Asian flights". Brukar vinnaren få reda på upgrade 24.59 resp 5.59h innan?
 

FilipJ

Medlem
Fick lite andra praktiska funderingar efter mitt andra inlägg. Iom att jag själv aldrig buda/uppgraderat en SAS-resa tidigare, hur snabbt får man svar ifall man vinner en upgrade? På hemsidan står det t ex upp till 25h för domestic/Europe samt 6h för "US/Asian flights". Brukar vinnaren få reda på upgrade 24.59 resp 5.59h innan?
Som senast, ja. Du kan få meddelandet tidigare också.
Finns en tråd om plusgrade för accepterade och avslagna bud. Den ger dig nog en god indikation på hur tidigt svaret kommer.
 

palmen

Moderator
Fick lite andra praktiska funderingar efter mitt andra inlägg. Iom att jag själv aldrig buda/uppgraderat en SAS-resa tidigare, hur snabbt får man svar ifall man vinner en upgrade? På hemsidan står det t ex upp till 25h för domestic/Europe samt 6h för "US/Asian flights". Brukar vinnaren få reda på upgrade 24.59 resp 5.59h innan?
Det är ingen automatisk process, meddelat kommer när sas hanterat alla buden och bestämt vilka som uppgraderas, och det kan ske i flera omgångar inom spannet för när uppgraderingar går igenom.
Jag har tex fått uppgraderingen exakt 6h innan avgång en gång, efter att inte fått någon i första omgången av uppgraderingar på flighten.
 

henrik l

Medlem
Svaret finns nog på någon av de 288 sidorna, men gått bet på att hitta det i SAS T&C :D Har en inrikes poängbokning, funderar ev på att lägga ett bud och betala med kontanter, får man några poäng överhuvudtaget om uppgraderingen går igenom? Vill fylla konto med lite småslattar.
 
Toppen