Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

palmen

Moderator
Seat Alerts visade hur många platser som var lediga. Vad är det för skillnad på blockerade och upptagna platser i Seat Alerts?
Blockerad innebär att du inte kan välja platsen men den är inte upptagen (kan bero på trasig stol, viktbalans i planet, seatblock, mm).
En upptagen plats är en stol som någon valt som sin sittplats.
 
Ökade till 51 000 poäng för oss båda. När det närmade sig avresa var det 2 platser lediga i business. Ökade till 65 000 poäng. En vecka före avgång var det plötsligt 8 platser lediga, och dagen före 4. Fick dock inget mail. Vid incheckning var 3 lediga. Inte möjligt att uppgradera där, endast vid gaten. Eftersom vi var på flygplatsen drygt 4 timmar innan avgång så åt vi frukost i SAS-loungen. Sedan gick vi igenom passkontrollen och vidare till Eventyloungen där vi kom in med PriorityPass. Trevlig lounge med fin utsikt. Jag gick till gaten vid C32 tre timmar innan avgång. Satt där tills en personal dök upp efter en dryg timme. Nu 2 platser kvar som vi knep före en som dök upp lite senare. Märkligt att det går upp och ned med plasterna. Tycker dock att 65 000 poäng borde räcka (starkt bud när jag ökade på enl SAS).

Detta plan var det nya Airbus A321LR som jag upplever lite trängre än när jag flugit samma rutt tidigare då konfigurationen var 1-2-1 mot nu 2-2, 1-1, 2-2 osv. Vidare lite lägre snits på maten än förr vad gäller servering och utbud.
Hur mycket kostade det att uppgradera på flygplatsen? Var det GO eller Plus till Business? Har haft koll på detta tidigare men glömt och hittar ingen info.
 
Någon som noterat eller sett att lägsta budet är högre om man bokar via resebyrå (OTA)? Har en tur retur till Amsterdam med SAS från CPH i januari, bokad via OTA. Lägsta bud för Plus är 800kr / 7000p.
 

Tomas E

Medlem
Någon som vet om plusgrade med cash under kampanjen med dubbla statuspoäng faktiskt ger statuspoäng motsvarande de extra baspoängen?
Min gissning är att dessa poäng inte dubbleras, eftersom de delas ut "separat", men någon borde ha hunnit kolla vid det här laget eftersom kampanjen nu pågått nästan en månad. Det finns ingen historisk erfarenhet att gå på p.g.a. att den förra multipelkampanjen slutade precis före SAS införde det här systemet att dela ut poäng för uppgraderas.
 

Mr Planning

Medlem
Har 2 biljetter bokade, 1 revenue & 1 bonus till SFO i SAS Plus

Det var länge sedan jag har lyckats ändra en Plus biljett till C, så jag minns faktiskt inte hur det gick till sist, är det möjligt att göra det via hemsidan ifall platser dyker upp?
(har fly premium)

Hur blir poängintjäningen ifall jag lyckas få till ett godkänt bud på revenue biljetten med poäng?
 

FilipJ

Medlem
Har 2 biljetter bokade, 1 revenue & 1 bonus till SFO i SAS Plus

Det var länge sedan jag har lyckats ändra en Plus biljett till C, så jag minns faktiskt inte hur det gick till sist, är det möjligt att göra det via hemsidan ifall platser dyker upp?
(har fly premium)

Hur blir poängintjäningen ifall jag lyckas få till ett godkänt bud på revenue biljetten med poäng?
Oförändrad, blir poängintjäningen. Kan inte svara på ombokningen.
 

ptotheg

Medlem
Någon som vet om plusgrade med cash under kampanjen med dubbla statuspoäng faktiskt ger statuspoäng motsvarande de extra baspoängen?
Har någon testat denna ännu? Har en del flighter som jobbet betalat (Go Light) under 2x kampanjen. För 610kr x 2 kan det ju vara värt att gå från 250 poäng till 3500 (om det nu blir utfallet gällande dubbla piäng)

Under 4x kampanjen fick jag poäng enl. ny bokningsklass x4 men historisk avkastning osv..
 

MXP

Medlem
Har någon testat denna ännu? Har en del flighter som jobbet betalat (Go Light) under 2x kampanjen. För 610kr x 2 kan det ju vara värt att gå från 250 poäng till 3500 (om det nu blir utfallet gällande dubbla piäng)

Under 4x kampanjen fick jag poäng enl. ny bokningsklass x4 men historisk avkastning osv..
Jag budade in en uppgradering från Go till Business på flyget till Miami igår. Ramlade direkt in 3750 baspoäng som "Incentive Upgrade". Nu var det bara precis över 24 timmar sen flyget så poängen för resan har inte kommit in än. Jag har aldrig själv gjort cashuppgraderingen så tidigare så kan inte svara på mer än så.
 
Toppen