Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

Rasmus_1

Medlem
Irriterande nog möts man av "Åtkomst nekades till upgrade.plusgrade.com" när man försöker ta bort äldre bud... förhoppningsvis fixar SAS detta, i det nya verktyget syns inte heller tidigare lagda bud... hur är det möjligt att röra till saker så här mycket?
 

Swedestar

Medlem
Det kan vara så att de helt sonika ändrar bokningsklass till award-bokningsklass och då kommer man verkligen inte att tjäna några poäng alls. Jag skulle tro att det är det enklaste sättet för dem att implementera detta, att ge ursprunglig intjäning är nog svårare.
Men så gör de ju redan om man uppgraderar på flygplatsen. Man behåller ursprunglig bokningsklass men får plats i den kabin man uppgraderar till. Borde väl funka likadant här.
 

Nikje

Medlem
Lite mer detaljer finns på https://finalcall.travel/da/her-er-de-nye-pointoptjeninger-for-sas-upgrade/:confused:

Edit: kollat lite närmre detaljer på en bokning t o r ARN-LIN i närtid. Lagt bud på 650:- på nedresan (från Go Smart, bokningsklass O) till Plus. Fortfarande 650:- som lägsta bud med kontanter men med poäng är lägsta budet höjt till 6000 efter att ha varit 5000 tidigare. Samma på hemresan (Go Smart, bokningsklass L) men där ligger mitt bud på 5000 poäng kvar ett tag till, står dock att 6000 är lägsta. Tog bort kontantbudet eftersom jag inte tycker det är värt det för 500 poäng till, mat, sitta några rader längre fram och behöver inte mer bagage (nä just det, mer bagage ingår ju inte heller nuförtiden, EBG som når EBD på hemresan om jag räknat rätt).

Noterar också att budet läggs på sas.se och inte plusgrade.com längre.
 
Last edited:

Jannes

Medlem
Nikje:s inlägg verkar bekräfta att man ändå fortsättningvis får de ursprungliga poängen ifall det är revenue och uppgraderar men poäng, men inte något mer. Men mejlet jag fick idag sade något helt annat, att man inte får poäng alls.
Länken bekräftar också att man får en fast poängmängd ifall uppgraderingen går igenom med cash. Helt klart en urusel försämring som dessutom kanske lyckas slå mig på fingrarna om ett par veckor.
Mindre kul om man flyger minusklass i jobbet och vill uppgradera för egen peng, som jag ofta gör.
 

folo

Medlem
Riktigt tråkig utveckling över hela linjen.

Minst drabbade (procentuellt) blir väl de som plusgradar med cash Plus->Biz till östkusten i USA. De tappar bara 500p per väg, medan slakten är brutal på de som köper F&F- eller lightbiljetter long haul i ekonomi för 2000-2500kr och plusgradar med poäng. Sen kan man ju alltid diskutera hur synd det är om den senare gruppen. :)
 

mha321

Medlem
Riktigt tråkig utveckling över hela linjen.

Minst drabbade (procentuellt) blir väl de som plusgradar med cash Plus->Biz till östkusten i USA. De tappar bara 500p per väg, medan slakten är brutal på de som köper F&F- eller lightbiljetter long haul i ekonomi för 2000-2500kr och plusgradar med poäng. Sen kan man ju alltid diskutera hur synd det är om den senare gruppen. :)

Jag befinner mig ofta just i den senare gruppen. Men jag kan ändå tycka att det är ganska rimliga förändringar. Visst är det trist att tappa en del av intjäningen, och i praktiken betyder det ju att poäng priset för uppgraderingar höjs eftetsom man inte längre får tillbaka en del av det man betalat i form av poäng. Men samtidigt är det väldigt skönt att det inte blev något av med farhågorna om att all intjäning skulle ryka om man uppgraderade med poäng.
 

igelkotten

Medlem
De verkar också ha ändrat så man kan lägga bud upp till 6 (!) timmar innan avgång för flyg till USA och Asien. Vet inte om det är bra eller dåligt - mest sannolikt är väl risken att få säten bredvid varandra om man är fler som reser lägre om uppgraderingen bekräftas så sent.
 
Toppen