Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

Inga nya ToC på svenska, men hittade på engelska här: https://assets.ctfassets.net/oz9qk4...bbce1ac6bab313c377261e9/sas-upgrade-tc-en.pdf
De nya villkoren är nästan ännu läskigare med även denna skrivelse:
1.2. EuroBonus members may use EuroBonus points to pay for Upgrades and will also earn EuroBonus extra points on payments made in cash.

och sedan det om "inga poäng alls":
3.11. If you are a EuroBonus member, you will earn EuroBonus Basic points if you have paid for your Upgrade with credit card. If you have paid for your Upgrade with EuroBonus points, no EuroBonus points will be earned.

Men okej, jag gör ett test. För villkoren på Plusgrade-sidan berättar att jag tjänar poäng i enlighet med uppgraderad klass. Då förutsätter jag att det är gällande avtal, även om resan är i mars.

Attachments

• plusgrade_feb2022.jpg
    plusgrade_feb2022.jpg
    71,2 KB · Visningar: 197
Från och med 2022-02-01 så tjänar man inte (mer) poäng vid uppgradering där poäng används.

Hmmm, ajdå, det här var ju lite knepigt. Jag åker till Miami 4 februari och har lagt bud på upgradering från Plus till Business, men nu måste jag fundera på det där några gånger till.

Dessutom så inser jag även att det är lite riskabelt att lägga bud på utresan till USA med tanke på omikrons framfart. Det gör ju att det finns en icke försumbar risk att man testar positivt dagen innan avresa även om man inte känner av några symptom och då är det ju risk att det testresultatet kommer efter att man redan fått besked från Plusgrade. Behöver man då boka av flighten så får man väl såvitt jag förstår inte tillbaka poängen.
Får kanske bli så att man tar bort budet på utresan och bara budar på hemresan istället.

Inga nya ToC på svenska, men hittade på engelska här: https://assets.ctfassets.net/oz9qk4...bbce1ac6bab313c377261e9/sas-upgrade-tc-en.pdf
1.2. EuroBonus members may use EuroBonus points to pay for Upgrades and will also earn EuroBonus extra points on payments made in cash.

3.11. If you are a EuroBonus member, you will earn EuroBonus Basic points if you have paid for your Upgrade with credit card. If you have paid for your Upgrade with EuroBonus points, no EuroBonus points will be earned.
Intressant då man jämför texterna, punkt 1.2 talar om "extra points" medan 3.11 säger "basic points". Låt oss hoppas då menar kvalificerande poäng.

Intressant då man jämför texterna, punkt 1.2 talar om "extra points" medan 3.11 säger "basic points". Låt oss hoppas då menar kvalificerande poäng.
Man skulle kunna tolka det som att "betalar du med kort får du basic points på din ursprungliga bokningsklass + extra points på den del du blir uppgraderad till". Sen är ju som tidigare har nämnts den sista meningen riktigt oroande, att man inte skulle tjäna några poäng alls om uppgraderingen är betalad med poäng.

Några killgissningar från mitt håll angående ändringarna i Plusgrade ToS:
  • Man kommer inte bli av med hela poängintjäningen vid lyckad plusgrade, det är bara en dålig formulering "no EuroBonus points will be earned". Det som avses är såklart de ytterligare poäng man får med nya bokningsklassen. SAS kommer inte undan att nollställa poängintjäningen på en plusgradad flight, det är för provocerande och kundfientligt med tanke på att det kan förstöra folks Eurobonus-status. Hur är det en uppgradering liksom? Sedan har vi konsumentlagstiftning att förhålla oss till i alla länder som SAS flyger till. Inte säker alls på att detta skulle flyga juridiskt överallt.
  • Däremot kommer man bli av med den extra intjäningen på den nya bokningsklassen och det är detta som avses med "extra points". Den person som skrivit denna del av ToS:en har inte koll på begrepp som "extra points" och det blir misstolkning. Man kommer inte att tjäna EuroBonus Extrapoäng i något led.
  • Formuleringarna med "cash" på ett ställe, och "credit card" på ett annat avslöjar den dåliga synken/konsekventheten i språket. De har inte koll och man ska inte tolka allt bokstavligt. Får jag inga poäng om jag betalar med ett debitkort och vart ska jag posta kontanterna isåfall? :D
  • Skulle inte våga betta på att man verkligen blir av med den extra intjäningen på den nya bokningsklassen redan den 1:a februari. Det är nog mer integreringar och tekniska risker än man kan tro, även om Aegean har lyckats.

Några killgissningar från mitt håll angående ändringarna i Plusgrade ToS:
  • Man kommer inte bli av med hela poängintjäningen vid lyckad plusgrade, det är bara en dålig formulering "no EuroBonus points will be earned". Det som avses är såklart de ytterligare poäng man får med nya bokningsklassen. SAS kommer inte undan att nollställa poängintjäningen på en plusgradad flight, det är för provocerande och kundfientligt med tanke på att det kan förstöra folks Eurobonus-status. Hur är det en uppgradering liksom? Sedan har vi konsumentlagstiftning att förhålla oss till i alla länder som SAS flyger till. Inte säker alls på att detta skulle flyga juridiskt överallt.
  • Däremot kommer man bli av med den extra intjäningen på den nya bokningsklassen och det är detta som avses med "extra points". Den person som skrivit denna del av ToS:en har inte koll på begrepp som "extra points" och det blir misstolkning. Man kommer inte att tjäna EuroBonus Extrapoäng i något led.
  • Formuleringarna med "cash" på ett ställe, och "credit card" på ett annat avslöjar den dåliga synken/konsekventheten i språket. De har inte koll och man ska inte tolka allt bokstavligt. Får jag inga poäng om jag betalar med ett debitkort och vart ska jag posta kontanterna isåfall? :D
  • Skulle inte våga betta på att man verkligen blir av med den extra intjäningen på den nya bokningsklassen redan den 1:a februari. Det är nog mer integreringar och tekniska risker än man kan tro, även om Aegean har lyckats.
Låter rimligt, kvalar nog till och med in som hengissningar

I ett mejl idag från SAS är det ännu mer förbryllande (såklart då inte lika bindande som T&C, men ändå)
SAS skrev:
  • If you have placed your bid with money, you will earn a fixed number of EuroBonus points if your upgrade is successful. If you have placed your bid with EuroBonus points, you will not earn EuroBonus points if your upgrade is successful.

Vad menas då med "fixed number of Eurobonus points"? Och den andra meningen verkar definitivt ha tappat ordet "additional" före "Eurobonus points".

Och den andra meningen verkar definitivt ha tappat ordet "additional" före "Eurobonus points".
Det kan vara så att de helt sonika ändrar bokningsklass till award-bokningsklass och då kommer man verkligen inte att tjäna några poäng alls. Jag skulle tro att det är det enklaste sättet för dem att implementera detta, att ge ursprunglig intjäning är nog svårare.

Toppen