Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

Ett alternativ är att försöka byta platser väl på plats i planet men enligt mig kan man inte förutsätta att någon som valt en specifik plats kan tänka sig byta bara för att en uppgraderad familj vill sitta ihop.
Om jag och min tjej ska åka longhaul, då har vi valt platser så att vi ska kunna prata med varandra och uppleva resan tillsammans. De platserna kommer inte jag att släppa iväg lättvindigt, för då blir min tänkta resa helt annorlunda. Särskilt i business där vi valt platser med någorlunda omsorg, där skulle jag vara väldigt oflexibel och inte alls villig att byta bort en eller båda av dessa. Specialutrustade platser, såsom SAS 1H har jag naturligtvis förståelse för men för att en större familj ”skulle vilja sitta tillsammans” - ja, det vill vi också.

Angående uppgradering till spridda platser, det är min uppfattning att uppgraderingslotteriet inte tar hänsyn till vilka platser som finns kvar, endast vilket antal som ska uppgraderas. Eftersom själva uppgraderingen sker hos Plusgrade, så meddelar SAS hur många platser man är beredda att släppa och Plusgrade uppgraderar. Sedan får passagerarna själva välja på de platser som finns tillgängliga.

Om jag och min tjej ska åka longhaul, då har vi valt platser så att vi ska kunna prata med varandra och uppleva resan tillsammans. De platserna kommer inte jag att släppa iväg lättvindigt, för då blir min tänkta resa helt annorlunda. Särskilt i business där vi valt platser med någorlunda omsorg, där skulle jag vara väldigt oflexibel och inte alls villig att byta bort en eller båda av dessa. Specialutrustade platser, såsom SAS 1H har jag naturligtvis förståelse för men för att en större familj ”skulle vilja sitta tillsammans” - ja, det vill vi också.
Så är det men du har ju ytterst inget val (som framgår av en annan nu pågående diskussion). Bolaget bestämmer var man ska sitta, oavsett om man är oflexibel eller ovillig. Kanske kan du få kompensation om du tvingas till att upplåta din plats till annan?

Bolaget bestämmer var man ska sitta, oavsett om man är oflexibel eller ovillig.
Naturligtvis kommer jag att sätta mig på av bolaget/crew anvisad och tilldelad plats. Det jag inte är villig att göra är att ta en diskussion med annan passagerare för att möjliggöra för dennes familj att välja säten på plats i kabinen.

Flere som har opplevd slike maksbud?

plusgrade.jpg

Og ikke minst: gikk de gjennom?
Veldig usikker på om jeg skal tørre å la det stå, eller om jeg skal kansellere og legge inn bud på nytt.

Hår fått med meg det, men budintervallet har vært slik siden nyttår. Veldig sugen på oppgradering denne gangen så vet ikke om jeg tar la den stå.
Minimum og maksimumbudet minner jo om det som pleier å gjelde for cash.

Som EBD har jag flugit en del i GO senaste tiden på korta flighter för mervärdet. ;) Döm om min förvåning då jag lyckades boka “O” klass på två av veckans flighter. Jag ser nu att denna klass i vanlig GO är överallt närmaste tiden intra-skandinavien hos min resebyrå. Jag har inte sett denna tidigare och den ger bara ofattbart låga 100p.

400sek samt 5k poäng av egna medel löste dessa två flighter denna gång till Plus som jag behöver boka direkt nästa åtta flighter då agenten som sagt visar “O” nu i GO. Omöjligt behålla EBD status med sådan intjäning.

Som EBD har jag flugit en del i GO senaste tiden på korta flighter för mervärdet. ;) Döm om min förvåning då jag lyckades boka “O” klass på två av veckans flighter. Jag ser nu att denna klass i vanlig GO är överallt närmaste tiden intra-skandinavien hos min resebyrå. Jag har inte sett denna tidigare och den ger bara ofattbart låga 100p.

400sek samt 5k poäng av egna medel löste dessa två flighter denna gång till Plus som jag behöver boka direkt nästa åtta flighter då agenten som sagt visar “O” nu i GO. Omöjligt behålla EBD status med sådan intjäning.
Det är väl för sådana flighter som man har kvalificering baserat på antal segment. Det som "tar stryk" på allvar är när man har en kombination av dessa och enstaka högpoängare, eftersom man inte kan kombinera de två sätten att kvalificera.

Toppen