Om jag och min tjej ska åka longhaul, då har vi valt platser så att vi ska kunna prata med varandra och uppleva resan tillsammans. De platserna kommer inte jag att släppa iväg lättvindigt, för då blir min tänkta resa helt annorlunda. Särskilt i business där vi valt platser med någorlunda omsorg, där skulle jag vara väldigt oflexibel och inte alls villig att byta bort en eller båda av dessa. Specialutrustade platser, såsom SAS 1H har jag naturligtvis förståelse för men för att en större familj ”skulle vilja sitta tillsammans” - ja, det vill vi också.Ett alternativ är att försöka byta platser väl på plats i planet men enligt mig kan man inte förutsätta att någon som valt en specifik plats kan tänka sig byta bara för att en uppgraderad familj vill sitta ihop.
Angående uppgradering till spridda platser, det är min uppfattning att uppgraderingslotteriet inte tar hänsyn till vilka platser som finns kvar, endast vilket antal som ska uppgraderas. Eftersom själva uppgraderingen sker hos Plusgrade, så meddelar SAS hur många platser man är beredda att släppa och Plusgrade uppgraderar. Sedan får passagerarna själva välja på de platser som finns tillgängliga.