Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

Wayne

Medlem

Förlåt för min okunskap, men varför måste allt flygsnack vara så komplicerat? :)
Vad är M/Y och Y/C, vad betyder go, plus och business?

Man undrar ju hur "low", "still modest", "pretty good" osv samspelar med verkligt utfall...visst på listan kan man ju få en viss känsla men man kan ju tänka sig att sas tar i lite för att personer ska spendera mer poäng än nödvändigt och kallar något för "still modest" fast det ser ganska bra ut..?

Jag flyger flighten sthlm - nyc på en lördag 12:55, jag tänker mig att det är färre personer som flyger den sträckan en lördag än sön/mån? Tror ni jag tänker rätt? Jag ska själv dit i jobb så som jag tänker att de flesta gör som åker business, men åker en dag tidigare för att få lite fritid innan jobbet sätter igång på måndagen.
 
Förlåt för min okunskap, men varför måste allt flygsnack vara så komplicerat?
Vad är M/Y och Y/C, vad betyder go, plus och business?

På long haul använder SAS bokningsklasserna C, D och Z (tänk olika flexibilitet på biljetterna, typ) för business och Y, S, B, och P för SAS Plus. Du kan googla "SAS bokningsklasser" för mer information.

Många kallar business för "C" av någon märklig anledning jag inte förstår. Speciellt är det inkorrekt med SAS eftersom du får "Z" när du uppgraderar med Plusgrade vad jag vet.

Tycker man bör hålla bokningsklasserna borta när man beskriver vad för kabinklass man flyger i, och bara nämna det om det är relevant.
 

agehall

Medlem
Jag flyger flighten sthlm - nyc på en lördag 12:55, jag tänker mig att det är färre personer som flyger den sträckan en lördag än sön/mån? Tror ni jag tänker rätt? Jag ska själv dit i jobb så som jag tänker att de flesta gör som åker business, men åker en dag tidigare för att få lite fritid innan jobbet sätter igång på måndagen.
De flesta som reser i jobbet reser nog i ekonomiklass. Det är förhållande vis få som får resa i premiumkabiner i jobbet, tyvärr.

Många kallar business för "C" av någon märklig anledning jag inte förstår. Speciellt är det inkorrekt med SAS eftersom du får "Z" när du uppgraderar med Plusgrade vad jag vet.
Det är för att de flesta pratar om kabinklass, där business oftast benämns som C eller J. Problemet är att de flesta inte förstår att bokningsklass och kabinklass är två olika saker.
 
Hej! har en fråga som nyligen slog mig, jag har gett ett bud på 4500kr/biljett för uppgradering mellan EWR-ARN från SAS GO till SAS PLUS. Det jag undrar är hur drt fungerar om det accepteras, eftersom det är två resenärer, accepteras antingen båda eller ingen eller kan man hamna i situationen att en uppgraderas och en inte? om båda uppgraderas men det inte finna två säten brevid varandra, kan man då avstå uppgraderingen eller är man tvingad att ta den? vi har nämligen två platser brevid varandra redan i SAS GO
 

palmen

Moderator
Det är antingen alla eller ingen som blir uppgraderad.
Om ni blir uppgraderade och det inte finns säten bredvid varandra kan ni inte tacka nej, går den igenom så går det inte att ångra (man kan ändra fram till 48h innan om jag kommer ihåg rätt).
Risken att inte få sitta tillsammans ser jag dock som liten, någon brukar alltid kunna flytta på sig i värsta fall. Ni åker dessutom A330 om inget ändras och det finns 56 platser i Plus, aldrig varit med om att alla dessa varit tagna och bara mittsäten kvar.

4500 kronor per person för uppgradering go till plus låter generellt som ett rätt högt bud.
 
Fantastiskt stort tack för hjälpen! Är ju visserligen så att risken finns även i Sas go att man inte får sitta tillsammans så kanske inte något stort problem =)

Vad är ett mer rimligt bud anser ni "experter" =) har kollat lite i tråden om vad folk fått uppgradering för men de flesta jag hittade på motsvarande strecka var betalade med poäng... tog för givet att under pretty good nivån(som 4500 motsvarade) hade man ingen chans...
 

palmen

Moderator
Fantastiskt stort tack för hjälpen! Är ju visserligen så att risken finns även i Sas go att man inte får sitta tillsammans så kanske inte något stort problem =)

Vad är ett mer rimligt bud anser ni "experter" =) har kollat lite i tråden om vad folk fått uppgradering för men de flesta jag hittade på motsvarande strecka var betalade med poäng... tog för givet att under pretty good nivån(som 4500 motsvarade) hade man ingen chans...
Peronligen lägger jag alltid mätaren i botten om jag ska uppgradera, har ju visserligen lite diamond boost att räkna in.
Allt beror ju på hur mycket ni vill ha uppgraderingen. Nu vet jag inte vad minimum är på din flight men om det inte var i närheten av fullbokat skulle jag inte lägga ett högt bud.
 
Svårt att säga hur fullbokat det är, sökte precis och business class står som ej tillgängligt medans sas plus fanns det biljetter för 9000 eller liknande.

Resan är EWR ARN 26/10
 

Canadien

Medlem
Har man rest Plus en gång så vet man att det inte är värt 4500:- extra enkel väg. 2500:- max, och då ska man hårt behöva de extra statuspoängen. Visst, har man ingen status så kan det ju vara kul med lounge på ARN/CPH/OSL, men det går att köpa till för några hundra.

Texten vid mätaren har ingen koppling till hur ditt bud ligger i förhållande till andra, den är hårdkodad till vissa nivåer.
 
Toppen