Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

Tvivlar på det. Isåfall skulle alla som Optiontownuppgraderat en jobbresa också varit eko-brottslingar. Där fick man nämligen en ny biljett utställd, medans reseräkningen belastades med orginalbiljetten som ingen reste på.
Förvisso, fast med skillnaden att det var på två olika kvitton. Men hurusom så tror jag inte att eko öppnar ett case på det, eftersom den enda som lider ekonomisk skada är den som redovisar ett för lågt belopp till arbetsgivaren. I alla händelser får man väl betrakta det som att den som gör så ändå rör sig i tassemarkernas utkant, även om uppsåtet inte är ont.
 
Jag la budet först, hon hade inte mer än 38250 poäng så hon la allt hon hade. Båda är ju EBS och tid bör inte spela någon roll eftersom att de säger att "högst bud vinner".

SAS säger faktiskt inte att "Högst bud vinner". De säger att de utvärderar buden utifrån olika kriterier som status, budet I sig själv men också flera andra saker som de förbehåller sig rätten att själva styra över och ändra på det sätt de själva behagar. Ingenting som offentliggörs.

Jag har ett 100% utfall på detta, både till PLUS och till BUSINESS. Jag är visserligen EBD men lägger alltid lägsta möjliga bud.

Jag tror att SAS använder detta också som ett sätt att belöna och uppmuntra. Nettokostnaden för uppgraderingen brukar bli 2500 poäng för mig (GO=>PLUS), vilket jag tycker är ganska OK. Jag ser det faktiskt som en förmån, även om CU så klart hade varit ännu bättre. :) (bara fått 1 CU på 30 flygningar)
 

NotRyan

Medlem
SAS säger faktiskt inte att "Högst bud vinner". De säger att de utvärderar buden utifrån olika kriterier som status, budet I sig själv men också flera andra saker som de förbehåller sig rätten att själva styra över och ändra på det sätt de själva behagar. Ingenting som offentliggörs.

Jag har ett 100% utfall på detta, både till PLUS och till BUSINESS. Jag är visserligen EBD men lägger alltid lägsta möjliga bud.

Jag tror att SAS använder detta också som ett sätt att belöna och uppmuntra. Nettokostnaden för uppgraderingen brukar bli 2500 poäng för mig (GO=>PLUS), vilket jag tycker är ganska OK. Jag ser det faktiskt som en förmån, även om CU så klart hade varit ännu bättre. :) (bara fått 1 CU på 30 flygningar)
Jag kan alltså ha ganska rätt när jag säger att det kan vara en depraverad dansk som sitter i ett fönsterlöst källarrum på Kastrup och kastar pil på budlistan och därigenom väljer ut vilka som får uppgradering :D
 

Alan Anter

Ny medlem
SAS säger faktiskt inte att "Högst bud vinner". De säger att de utvärderar buden utifrån olika kriterier som status, budet I sig själv men också flera andra saker som de förbehåller sig rätten att själva styra över och ändra på det sätt de själva behagar. Ingenting som offentliggörs.

Jag har ett 100% utfall på detta, både till PLUS och till BUSINESS. Jag är visserligen EBD men lägger alltid lägsta möjliga bud.

Jag tror att SAS använder detta också som ett sätt att belöna och uppmuntra. Nettokostnaden för uppgraderingen brukar bli 2500 poäng för mig (GO=>PLUS), vilket jag tycker är ganska OK. Jag ser det faktiskt som en förmån, även om CU så klart hade varit ännu bättre. :) (bara fått 1 CU på 30 flygningar)

Jag kan alltså ha ganska rätt när jag säger att det kan vara en depraverad dansk som sitter i ett fönsterlöst källarrum på Kastrup och kastar pil på budlistan och därigenom väljer ut vilka som får uppgradering :D


Helt sjukt om det är så det är (sättet de gör det på alltså inte dansken som kastar pil :D). Alla jag pratat med på kundcenter säger att de tar den med högst bud. Verkar vara en jäkla oreda på SAS.
 

Funcadelic

Medlem
Helt sjukt om det är så det är (sättet de gör det på alltså inte dansken som kastar pil :D). Alla jag pratat med på kundcenter säger att de tar den med högst bud. Verkar vara en jäkla oreda på SAS.

Det skulle väl inte vara något konstigt om de vägde in mer än själva budet? Jag tror visserligen inte det, men de kan mycket väl väga in annat i budet i syfte att skapa lojalitet, skapa en bredare efterfrågan, kompensera för eventuella förseningar/problem vid tidigare flighter, etc. En uppgradering är i långa loppet troligen mer värd än bara den faktiska intäkten.
 

tourist

Medlem
Går det att komma runt det här på något sätt? "Note that the EuroBonus points can only be deducted from the first passenger (based on the letters of the first and last name) in the booking." Makarna A Tourist och B Tourist ska resa, och Plusgrade visar A Tourists EB-konto utan att det går att ändra. Men det är bara B Tourist som har tillräckligt med poäng på sitt konto för att täcka ett bud för oss båda...

Om man är lite förutseende kan man tänka på vilken passagerare man anger först vid en bokning. Men om det alltid sorteras på namn är det ju helt kört!
 

Vic

Medlem
Går det att komma runt det här på något sätt? "Note that the EuroBonus points can only be deducted from the first passenger (based on the letters of the first and last name) in the booking." Makarna A Tourist och B Tourist ska resa, och Plusgrade visar A Tourists EB-konto utan att det går att ändra. Men det är bara B Tourist som har tillräckligt med poäng på sitt konto för att täcka ett bud för oss båda...

Om man är lite förutseende kan man tänka på vilken passagerare man anger först vid en bokning. Men om det alltid sorteras på namn är det ju helt kört!
Man kan kontakta SAS och be dem ta bort A Tourists EB-nummer från bokningen, buda och sen lägga tillbaka det :)
 
Toppen