Senaste nytt

Plus Pro-biljetter nu gratis ändringsbara samma dag

Så kan det vara!

I mitt fall har både lounge och gate sagt att jag måste betala innan de ens har kollat tillgänglighet dock.

Service desk förklarade att det var olika bokningsklasser och att byte endast gällde inom samma bokningsklass. Men i och med att de har 8 bokningsklasser i Plus Pro så blir det ju genast snårigt. Speciellt som det sannolikt nästan alltid bara finns dyrare subklasser kvar inpå avgång vilket borde göra förmånen värdelös.

Ja, det är ett härke och pinsamt dåligt när inte ens personalen har koll.

Precis!

Vidare äventyr: Gate för SK1407: "Du måste betala, Det är bokningsklass A. Men vi är fullbokade".

Gick förbi service desk på vägen upp tillbaka till loungen och ställde frågan gällande same-day-change. Hon hade inte mer info än att det ska vara möjligt och att kunder ska göra det i appen. Hon ställde sig dock frågande till om det måste vara ett krav och hurvida de själva får ge den servicen.

Hon kollade väldigt skeptiskt på min A-klass Plus Pro-biljett varpå jag fick visa min bokning där det tydligt framgår att det är en Plus Pro Bio. Varpå hennes kommentar var; "Ja, altså, Man får ju byta baserat på tillgänglighet i samma klass. Men ni som reser skiter ju i att Plus Pro har flera biljettklasser. Det är ju inte erat problem".

Hon erbjöd sig att ta en vända extra och kolla om det fanns några blockerade säten och hurvida alla hade checkat in på SK1407 men det var verkligen fullt. Dock var hon lika frågande som jag kring hurvida jag skulle behöva betala en avgift samt om de faktiskt får ge servicen om bytet.

Kollar man på tabeller så finns det ju helt klart ett fullt utbud av olika Plus Pro-klasser :D

Plus ProA, P850850
Plus ProB, J, S, Y1 0001 000
Plus ProD, Z1 2001 200

Ovan kan det ju reflekteras att jag faktiskt sitter i en skimp-klass av Plus Pro. Men det är ju inte heller så att man får alternativet när man bokar biljetten.
För mig har alternativet i appen kommit upp även för A-klass plus pro biljetter, och har jag kunnat gå några steg in i processen. Dock inte varit aktuellt än att byta så kan ej bekräfta att det verkligen funkar.

Attityden från personalen när det visar sig att man har en Plus biljett i någon av de billigare bokningsklasser känner jag tyvärr väl igen. Jag tycker det är jättekonstigt. Om SAS vill sälja biljetter i den serviceklass och till det priset ska ju skrivna förmånerna ingå oavsett. Deras vanliga säljkanaler erbjuder inte ens valet att köpa en dyrare klass när jag vill.

Dubbelnekad i CPH idag pga samma sak ("fel" klass). Har någon screenshots på vart man hittar detta i appen? Det enda jag kan hitta är de tre prickarna och sen "Rebook" vilken öppnar en webläsare där man kan hantera bokningen. Dock finns inga ombokningsmöjligheter där.

Jag är förvirrad och alla på SAS verkar vara stenar.

Skickade frågeställning till gold.se än så länge svarslöst.

SAS telefonkundtjänst: "It means that Pro tickets do not impose any rebooking fees on change, only difference in ticket price"
- "But this is how it has worked for the past 5-6 years, right?"
- "Yes sir"
- "So why then post this as news on 18th of June as a new perk?"
- "No you are right"

Last edited:
Dubbelnekad i CPH idag pga samma sak ("fel" klass). Har någon screenshots på vart man hittar detta i appen? Det enda jag kan hitta är de tre prickarna och sen "Rebook" vilken öppnar en webläsare där man kan hantera bokningen. Dock finns inga ombokningsmöjligheter där.

Jag är förvirrad och alla på SAS verkar vara stenar.

Skickade frågeställning till gold.se än så länge svarslöst.
Titta i Diamond tråden, ser exakt samma ut, men finns även samma krav på att x stolar ska vara lediga osv.

Titta i Diamond tråden, ser exakt samma ut, men finns även samma krav på att x stolar ska vara lediga osv.
Jag ska göra det! Det stämmer nog att de har en bunt interna kriterier för att tillåta bytet. Men borde jag inte se alternativet i appen? Och isf vart? Jag hittar det verkligen inte. Men jag kanske är blind.

Provade även att "testa" att boka om till tidigare avgångar när checkin öppnade som jag vet att det fanns gott om lediga platser på. Men som sagt, hittar inte ens alternativet.

Jag ska göra det! Det stämmer nog att de har en bunt interna kriterier för att tillåta bytet. Men borde jag inte se alternativet i appen? Och isf vart? Jag hittar det verkligen inte. Men jag kanske är blind.

Provade även att "testa" att boka om till tidigare avgångar när checkin öppnade som jag vet att det fanns gott om lediga platser på. Men som sagt, hittar inte ens alternativet.
Same day change for SAS Plus Pro on shorthaul is a new feature that enables change flight on the day of departure free of charge in the SAS app from check-in until 1 hour before departure.

• Change to an earlier or later outbound and/or return flight (applies to all travelers in booking).
  • Change from when check-in opens until 1 hour before departure for desired flight.
  • Desired flight must be between same cities.
  • Change must be made before original flight has departed; otherwise normal ticket rules apply.
  • Travel extras such as seat selection and pre-order meals will not be provided or refunded if you change flight.
  • You cannot change flight if you have already checked in baggage.
  • Travelers requiring special assistance are kindly asked to contact ground staff for help with changing flights.

QUESTIONS & ANSWERS​

Q: Can I change departure times for both my outbound and return trips?

Yes, if both trips are booked in SAS Plus Pro. You can change your flights free of charge from when check-in opens until 1 hour before departure, based on seat availability.

Q: Can I change flight if I have checked in a bag?

No.

Q: Do I need to rebook everyone in my booking if I change my flight?

Yes.

Q: Is this feature available for other ticket types?

No, it is only available for SAS Plus Pro tickets. It is also a benefit enjoyed by EuroBonus Diamond members for all ticket types.

Q: If I rebook my flight, what will happen to the travel extras I bought for my original trip?

Unfortunately, travel extras cannot be transferred if you change your flight, and you will not receive a refund.

Q: If I change my mind, can I change back to my original flight?

Yes, you can make as many changes as you wish as long as you stay within the required “time window” and there are seats available on the flight you want to change to.

Om man jämför vad som faktiskt står i SAS egen information kan man notera två skillnader mellan Plus Smart och Plus Pro. Smart är ombokningsbar "mot avgift" medan Plus är "ombokningsbar" (d.v.s. utan avgift). Plus har dessutom tillägget "ändra till tidigare eller senare flyg på avresedagen (om tillgängligt)". SAS verkar hävda att det bara är gratis att boka om en Plus Pro inom samma bokningsklass även om det sker på avresedagen. Vad innebär då tillägget "ändra på avresedagen" egentligen om det är samma kostnad att boka om en vecka innan som på avresedagen? Det är i så fall en helt meningslös upplysning.

SAS Plus Pro.png
SAS Plus Smart.png

@airac Precis. Den informationen jag har bollat med support. Och nyckeln är ju "free of charge in the SAS app". Men ingen har någon officiell instruktion på hur man gör det i appen. Så det är vad jag efterfrågar just nu :)

Om man jämför vad som faktiskt står i SAS egen information kan man notera två skillnader mellan Plus Smart och Plus Pro. Smart är ombokningsbar "mot avgift" medan Plus är "ombokningsbar" (d.v.s. utan avgift). Plus har dessutom tillägget "ändra till tidigare eller senare flyg på avresedagen (om tillgängligt)". SAS verkar hävda att det bara är gratis att boka om en Plus Pro inom samma bokningsklass även om det sker på avresedagen. Vad innebär då tillägget "ändra på avresedagen" egentligen om det är samma kostnad att boka om en vecka innan som på avresedagen? Det är i så fall en helt meningslös upplysning.

Agent nummer två höll med om mitt resonemang och sa att SAS egen personal i CPH och ARN bör känna till det och vara behjälpliga om appen strular. Han var förvånad över att det första de frågade om var $$ innan de ens kollade tillgänglighet. Han kände själv inte till regeln. Jag länkade honom till sassalesinfo och fick honom att hitta artikeln.

Nu ligger ett ärende hos dem ivf för förtydligan.

Toppen