Hade en rätt märklig op-up USM-BKK för en tid sedan på Bangkok Airways.
Jag hade redan passerat gaten och närmade mig tivolitåget som tar en ut till plattan.
Då hör jag ett visst kackel bryta ut bakom mig som vidarebefordras till personal längre ut, som pekar på att jag ska gå tillbaka till gate.
Mitt handbagage var lite för stort på en ledd, och asiater kan ibland vara väldigt petiga med regler. Jag var rätt säker på att det gällde detta så jag gick med rätt tunga steg tillbaka, hade dessutom boardat sent.
Men agenten säger "Vi have a free upgrade to business class for you!" och ber att få byta ut mitt BP.
PG har bara två kortnivåer, och jag har bara standardkortet.
Antar att gateagenten först vid siste boardaren upptäckt att en för mycket checkat in i economy, och kommit ihåg att jag var den siste kortinnehavare som passerat.
Mycket plikttroget om än lite omständligt att kalla tillbaka boardat pax måste jag säga.
Det hade ju varit mycket smidigare att helt enkelt uppgradera den sist boardande stackarn, och knappast regelvidrigt i detta fall.
Men jag klagade inte, utan skall just åter hoppa på tivolitåget när kackel gällande min ringa person ånyo bryter ut.
Anar att man nu upptäckt att jag inte alls var rätt man att uppgradera, och vill med asiatisk plikttrogenhet reversera sitt misstag.
Just som jag gör mig beredd att åter besöka gaten tar en agent min arm och pekar på tåget.
Jag förstår först inget, men inser sen att han pekar mellan två vagnar.
För på andra sidan tåget står en liten golfcart typ.
Premiumpax ska tydligen inte åka tivolitåg med allehanda löskefolk, utan värdigt transporteras solo den korta trippen ut till plattan.
Däremot var det tydligen helt OK att låta premiumpaxet i fråga antingen ta en omväg runt hela tåget i den stekande solen, alternativt hoppa över en koppling mellan tivolivagnarna... Som det ovärdiga pax jag var valde jag det senare mer ovärdiga alternativet till visst fnitter.
Själva flygningen var trevlig med ny businesskabin med riktiga C-stolar. Hade varit än trevligare om annan alkohol än öl funnits. Men jag fick stå ut denna dryga timme....