Senaste nytt

Plötsligt händer det...Uppgradering!

När det gäller BA tror jag att vi har diskuterat det tidigare att dom har "förprogrammerat" reglerna i systemet. Verkar vara nummer ett, förbokat säte egalt, men jag kan tänka mig att pep's regel 2 och 3 spelar roll. På mina tre sista flighter med BA LHR-HKG, har jag, antagligen tack vare guldkortet, fått en uppgradering i någon riktning.

Uppgraderad med SAS

Jag satt och laste en trad har pa forumet haromdagen om hur man blir uppgrderad och nar folk har blivit det. Nu hittar jag den dock inte, men jag lyckades bi uppgraderad pa en SAS flight I Mandags. Detta verkar vara valdigt ovanligt pa SAS europaflighter (jag har akt strackan MAN-ARN nastan varje vecka I 2 ar utan att bli uppgraderad forrens nu).

Scenariot var att jag vid incheckning fick meddelandet att planet var helt fullt och darfor har jag blivit uppgraderad, jag fick till och med sitat vid gangen som jag redan forbokat. I vanliga fall vid fulla europafilghter sa brukar dom ju bara flytta fram PLUS nagra rader, men denna gangen sa var raderna 1-3 redan tillrackligt fulla av PLUS resenarer for att kunna flytta fram dom. Rad 1 hade 2 passagerare, rad 2 hade 5 och rad 3 hade 3 innan mig sa 4 totalt.

Den flighten jag brukar aka bestar I princip enbart av turister (fotboll I Liverpool och Manchester) samt affarsresenarer fran England - dvs mycket fa EBG forutom mig (jag var kanske den enda EBG:n). Jag antar att jag darfor var forst I listan pa vem som skulle uppgraderas, jag har aven flygut en del I PLUS sista tiden samt har 2 t/r okade I plus de kommande veckorna sa det kanske ocksa hjalpte till?

Tyvarr sa ar ju en flight I plus I princip samma som en flight I GO fast med gratis sallad - servicen var I princip noll pa den overfulla flighten. Som EBG far man ju egentligen Inga extra fordelar som PLUS da Lounge och Fast track redan ingar och vem behover en extra vaska om man inte ska pa lang semester?

Nr.1

Flygbolag: AA
Rutt: MIA-LHR
Ursprungskabin: Ekonomi (N)
Uppgraderad kabin: Business (R)
Antal passagerare:1
När: 18/10-2013
Status hos något flygbolags bonusprogram: AAdvantge Gold
Bokningsklass på biljetten: N

Nr.2

Flygbolag: BA
Rutt: LHR-ARN
Ursprungskabin: ET
Uppgraderad kabin: WT+
När:19/10-2013
Status hos något flygbolags bonusprogram: AAdvantge Platinum
Bokningsklass på biljetten:N

Last edited:
Fick min allra första op-up idag :D

Flygbolag: Turkish Airlines
Rutt: IST-AMS
Ursprungskabin: Economy
Uppgraderad kabin: Business
När: 08/12-2013
Status hos något flygbolags bonusprogram: Turkish Airlines Miles&Smiles Elite
Bokningsklass på biljetten: W

Economy var översålt med tre pax. De två andra snubbarna som också fick upgrade hade Elite Plus. En fantastiskt trevlig flygning med god mat, trevlig personal och bra underhållning (filmen Elysium som visades på overhead screen). Så länge benutrymmet är bra så spelar det ingen större roll om det är 3-3 configuration med blockerat mittensäte.

Jättekort fråga när det gäller uppgradering av statuspassagerare, om någon vet: Plockar man slumpvis ut de lyckliga ur varje statuskategori eller rankas de efter flugna miles, antal år som statusinnehavare, revenue eller något annat?

Det är en doktorsavhandling att svara korrekt tror jag, men i praktiken är det nog få som tar med något annat än status, om ens det när beslutet fattas.

Jag frågade i check-in om flighten var översåld, och kvinnan sade att chanserna såg goda ut. Slutgiltiga beslutet togs i gaten, efter att boardingkorten hade scannats och rivts. Från vad jag såg så valde de endast passagerare som reste ensamma, så det är nog fler parametrar än bara status som spelar in.

Toppen