Senaste nytt

Plötsligt händer det...Uppgradering!

Er netop landet i Doha fra MXP og er blevet op-up med QR på strækningen DOH-NBO. Fra economy til business. Så blev det jul igen! QR-Guldkortet hjælper kolossalt. Desværre kun på en A320 men det går nok, Fra sæde 18C til 3C. Det skete helt automatisk efter jeg spurgte her i Oryx - loungen. De lo af mig og sagde om "jeg stadig ønskede at finde et bedre sæde", ha, ha

Reste med en kompis FRA-ARN med LH och billigast möjliga biljett M(E). Överbokat, och dagens sista avgång på sträckan. Jag (EBG) satt näst längst bak i kabinen, medan min statuslösa vän aldrig dök upp inom synhåll för han blev uppgraderad till C i gaten. Detta var för ett halvår sedan, och vi reste inte tillsammans i bemärkelsen gemensam bokning, utan vi hade separata men identiska bokningar.

Hade en rätt märklig op-up USM-BKK för en tid sedan på Bangkok Airways.
Jag hade redan passerat gaten och närmade mig tivolitåget som tar en ut till plattan.
Då hör jag ett visst kackel bryta ut bakom mig som vidarebefordras till personal längre ut, som pekar på att jag ska gå tillbaka till gate.
Mitt handbagage var lite för stort på en ledd, och asiater kan ibland vara väldigt petiga med regler. Jag var rätt säker på att det gällde detta så jag gick med rätt tunga steg tillbaka, hade dessutom boardat sent.
Men agenten säger "Vi have a free upgrade to business class for you!" och ber att få byta ut mitt BP.

PG har bara två kortnivåer, och jag har bara standardkortet.
Antar att gateagenten först vid siste boardaren upptäckt att en för mycket checkat in i economy, och kommit ihåg att jag var den siste kortinnehavare som passerat.
Mycket plikttroget om än lite omständligt att kalla tillbaka boardat pax måste jag säga.
Det hade ju varit mycket smidigare att helt enkelt uppgradera den sist boardande stackarn, och knappast regelvidrigt i detta fall.

Men jag klagade inte, utan skall just åter hoppa på tivolitåget när kackel gällande min ringa person ånyo bryter ut.
Anar att man nu upptäckt att jag inte alls var rätt man att uppgradera, och vill med asiatisk plikttrogenhet reversera sitt misstag.
Just som jag gör mig beredd att åter besöka gaten tar en agent min arm och pekar på tåget.
Jag förstår först inget, men inser sen att han pekar mellan två vagnar.
För på andra sidan tåget står en liten golfcart typ.
Premiumpax ska tydligen inte åka tivolitåg med allehanda löskefolk, utan värdigt transporteras solo den korta trippen ut till plattan.
Däremot var det tydligen helt OK att låta premiumpaxet i fråga antingen ta en omväg runt hela tåget i den stekande solen, alternativt hoppa över en koppling mellan tivolivagnarna... Som det ovärdiga pax jag var valde jag det senare mer ovärdiga alternativet till visst fnitter.

Själva flygningen var trevlig med ny businesskabin med riktiga C-stolar. Hade varit än trevligare om annan alkohol än öl funnits. Men jag fick stå ut denna dryga timme....

Last edited:
Tak Chrille og JonW. Servicen på QR er fantastisk, - netop kommet "hjem" til Nairobi. Flighten? Der er kun 12 stole i bz-class og af dem var de 10 sæder optagne (inclusive min). Not lie flat men for 5 timer går det fint. De serverede kun aftensmad (4 valg til hovedret) og ikke morgenmad - vi landede kl. 06:20. De har nye champagner (rose Taittinger) og en traditionel fransk Champagne Brut.
Endvidere serverer QR stadig champagne på economy på Europa-forbindelserne...

Så lykkedes det igen: Op-up fra Doha til Saigon 21 December. Guldkortet arbejder rigtig godt for mig....Flyet total overbooket og majoriteten af business pax var formentlig opgraderede "monkeys". God tur, servicen svigtede ikke, kun små skønhedspletter. Masser af måltider og den nye rose champagne Taittinger er fortræffelig. Konfigurationerne i QRs A330-200 bz-class er forskellige og i denne var der ingen lie flat og konfigurationen var lidt trang med 2-2-2. Flyet var 1 time forsinket og det kostede mig en overnatning i Saigon og en ny billet til min hjemby Hue....

Idag hände det! Sitter på Arlanda med mina 2 vuxna söner. Skall till Thailand. Alla blev uppgraderad på första sträckan Arn-Dubai. Bordar om 1 timme. Det här ska bli spännande!
Emirates. Alla med i bonusprogrammet.

Last edited:
Idag hände det! Sitter på Arlanda med mina 2 vuxna söner. Skall till Thailand. Alla blev uppgraderad på första sträckan Arn-Dubai. Bordar om 1 timme. Det här ska bli spännande!
Emirates. Alla med i bonusprogrammet.

Grattis! Ja måndagar ska ju tydligen vara hög beläggning i Y enligt källor. Vilken nivå på skywards va ni?

Sitter nu på loungen i Dubai (Priority pass) och känner att en flygresa på nästan 6 timmar kan kännas som 6 minuter. Det var en mycket behagligt resa. Uppmärksam service trots ett till synes fullsatt plan, bra mat och dryck på vita dukar. En stol som hade det mesta till och med en egen tablet att styra allt med.
Ingen av oss har åkt med Emirates tidigare således lägsta nivån med noll poäng. Vi var inte så där svenskt turistit klädda utan en blandning skjorta/kavaj. Vet inte om det skedde vid disken eller om det var bestämt sedan tidigare men jag fick en känsla att uppgraderingen gjordes vid disken. Hur som helst en bättre början på en semester kunde det inte bli!
Nu fortsätter resan i Economy class i en 380-800.
God jul till er alla på forumet!

Last edited:
Flygbolag: Emirates
Rutt: DXB-ARN
Ursprungskabin: Business
Uppgraderad kabin: First
Antal passagerare: 3
När: 04 JAN 2014
Status hos något flygbolags bonusprogram: Emirates Skywards Silver
Bokningsklass på biljetten: I

IMG_0001.jpg

En hyfsad början på reseåret 2014. Möjligtvis något svår att toppa. ;)

Toppen