Senaste nytt

Plåta porslinet - mat i SAS Business inom Europa

Sedan följde frukost nummer två samma dag
Tor, 9 OKT SK581 CPH-MAD

Väldigt trevlig varm frukost med varmt bröd. Kändes mer som en brunch – två glas Heidsieck blev det vid sidan om.

Till förrätt cashewnötter.

Väldigt tillgänglig, trevlig Connect-besättning som alltid var tillgängliga för extra önskemål.

Innan landning i Madrid-Barajas beställdes en GT (där jag fick två burkar tonic water), så det räckte nästan till två.

Ger den flygningen 5 av 5 stjärnor.

Attachments

• IMG_5958.jpeg
    IMG_5958.jpeg
    335,1 KB · Visningar: 91
  • IMG_5956.jpeg
    IMG_5956.jpeg
    336,4 KB · Visningar: 95
  • IMG_5957.jpeg
    IMG_5957.jpeg
    513,3 KB · Visningar: 86
  • IMG_5959.jpeg
    IMG_5959.jpeg
    282,3 KB · Visningar: 83
Ons, 15 OKT SK2774 OPO-CPH

Denna skulle bli min trevligaste servering hittills. Tre rader Business. Äldre, väldigt erfaren svensktalande purser som verkligen kunde sitt jobb. Tre rader Business (fullsatta), mycket fin och trevlig lunchservering som inleddes med cashewnötter och ”Champagne Charlie” Heidsieck. Avslutades sedan med kaffe, Dubai Chocolate. Till skillnad från flygningen CPH-MAD blev det en liten ”second serving” också, som bestod av en varm kanelbulle.

Raviolin som syns på bilden har visats här förut. De var riktigt, riktigt trevliga.

Till maten provade jag en Chardonnay vars härkomst jag har förträngt.

En timme innan landning blev det en GT även här, samt ytterligare lite Dubai Chocolate.

Denna får 5,5 av 5 möjliga av mig.

Attachments

• IMG_5962.jpeg
    IMG_5962.jpeg
    338,6 KB · Visningar: 87
  • IMG_5961.jpeg
    IMG_5961.jpeg
    211,7 KB · Visningar: 76
  • IMG_5960.jpeg
    IMG_5960.jpeg
    229,3 KB · Visningar: 73
  • IMG_5963.jpeg
    IMG_5963.jpeg
    495,5 KB · Visningar: 74
  • IMG_5964.jpeg
    IMG_5964.jpeg
    310,4 KB · Visningar: 71
  • IMG_5965.jpeg
    IMG_5965.jpeg
    389 KB · Visningar: 68
  • IMG_5966.jpeg
    IMG_5966.jpeg
    406,1 KB · Visningar: 74
Resan avslutdes med en trevlig kvällsmatservering på
Ons, 15 OKT SK1430 CPH-ARN

Här var det sju rader Business om jag minns rätt, men det var allmänt rätt glest på den avgången.
Väldigt trevlig kvällsmåltid, skinkan kanske aningen torr. Goda ostar och mörbakelsen till efterrätt var en dröm. Ytterligare ett glas Heidsieck slank också ned. Också väldigt trevlig upplevelse för en såpass kort flygning under en timme.

Attachments

• IMG_5967.jpeg
    IMG_5967.jpeg
    305,5 KB · Visningar: 81
  • IMG_5969.jpeg
    IMG_5969.jpeg
    331,5 KB · Visningar: 79

Denna skulle bli min trevligaste servering hittills. Tre rader Business. Äldre, väldigt erfaren svensktalande purser som verkligen kunde sitt jobb. Tre rader Business (fullsatta), mycket fin och trevlig lunchservering som inleddes med cashewnötter och ”Champagne Charlie” Heidsieck. Avslutades sedan med kaffe, Dubai Chocolate. Till skillnad från flygningen CPH-MAD blev det en liten ”second serving” också, som bestod av en varm kanelbulle.

Raviolin som syns på bilden har visats här förut. De var riktigt, riktigt trevliga.

En timme innan landning blev det en GT även här, samt ytterligare lite Dubai Chocolate.

Tack @9seventy för fina bilder och trevlig läsning :)

Tyckte mig se på vagnen att de körde Wente från Kalifornien om det kan ha varit det du provade? Rimligt ekad givet ursprung och vanligtvis god i min bok.

De borde flytta ordningen på menyn så att osten hamnar mellan huvudrätt och dessert. Då skulle den hinna temperera sig något. Jag tror många äter den först nu…

CPH-BCN idag.på eftermiddagen.

Samma laxmacka som på OSL-CPH, och det var kanske inte så kul om man ska vara ärlig. Fördrink med en påse nötter, serverat på bricka från galley. Crew gick runt med Champagneflaskan och fyllde på glasen efter behov. Våfflan till dessert var varm när den serverades men kall när den skulle ätas. Den hade man kunnat dela ut separat en stund in i serveringen.

Gardinen stängd och inget spring. Menykorten borttagna från stolsfickan i business.

Bra service, men förbättringspotential på maten.

20251022_154906.JPG20251022_155627.JPG20251022_160255.JPG

Samma laxmacka som på OSL-CPH, och det var kanske inte så kul om man ska vara ärlig.
Man kan ju tycka att de borde differentiera rätterna något beroende på distans eller dela in flygningarna i olika band som BA och Lufthansa gör. Varm lunch hade nog varit mer på sin plats för en flygning av den distansen.

Premiär för egen del i SAS business: Först samma trista laxsmörgås som många provat. Efter närmare en vecka i Främre Asien är jag tämligen trött på hummus. Varför inte nåt mer Nordiskt?
SK817 DUS-OSL
20251022_140016.jpg

SK884 OSL-ARN
20251022_172954.jpg

Samma som @palmen fick till CPH. Bra men passar bättre på en lite längre tur än 40 minuter.

Toppen