Senaste nytt

Plåta porslinet - mat i SAS Business inom Europa

Arlanda - Köpenhamn idag!

Fullbokad maskin med 8 rader Business Class :)

Menykort delades ut innan start, gardin fördragen efter start och det blev Champagne i glaset. God frukost :)

Svensk/danska besättningen jobbade på bra och med ett leende på läpparna :)

20251028_085150.jpg

20251028_092734.jpg

20251028_093145.jpg

Å det blev massa poäng på kontot! SAS Business flex biljett :)

Screenshot_20251028_172747_SAS.jpg

Snyggt jobbat SAS! :)

Arlanda - Köpenhamn idag!

Fullbokad maskin med 8 rader Business Class :)

Menykort delades ut innan start, gardin fördragen efter start och det blev Champagne i glaset. God frukost :)

Svensk/danska besättningen jobbade på bra och med ett leende på läpparna :)

Visa bifogad bild 169569

Visa bifogad bild 169570

Visa bifogad bild 169571

Å det blev massa poäng på kontot! SAS Business flex biljett :)

Visa bifogad bild 169572

Snyggt jobbat SAS! :)

Jag trodde först att den gulvita röran högs upp i bilden var ett pocherat ägg

ALC-CPH
2 rader business, fullt.
Skynket säkrades noggrant och inledningsvis ingen trafik alls från ekonomi in i kabinen. (Höll inte hela flighten men förklarliga skäl kommer nedan)

Purser tog tid till att gå runt till samtliga i kabinen och förklara vad SAS nya business class på EU-rutter innebär och var också noga med att berätta att champagne fanns att beställa. Några svenskar undrade om det var "riktig" champagne och fick ett rungande "ja".

Dryckes-servicen startade och då hade de bestämt sig för att hälla upp ett glas Champagne till alla och kom ut och bjöd - det gick åt. Cashew-nötter bjöds, gick bra att byta mot chips eller annat snacks. Cola serverades med is och citron. Diamond-recognition utan att göra en stor sak av det: "Jag ser att du reser mycket med oss, så jag vill bara säga välkommen tillbaka".

Maten kom ut, servering plats för plats och med noggrann presentation av allt (inga menykort). När man sitter på sista raden tycker man ju att det går långsamt. Men i relation till restiden inser man att man är överstressad - samtliga hade mat inom 50 minuter från start. Inkl en som fick special-version - purser var proaktiv och frågade mini-me om hon hellre ville byta ut huvudrätten mot en pizza eller hamburgare, vilket var både omtänksamt och helt rätt i det här fallet. Slicen kom inom någon minut bakifrån, och vi kunde äta samtidigt.

Överhuvudtaget väldigt aktiv och proaktiv service, omtänksamt och med stort intresse i att alla skulle ha det bra och känna att SAS business inte bara är en upp-piffad ekonomi-klass. Det var individuell avdukning, dvs de hade koll på var alla var i sin måltid och stressade ingen med frågor om kaffe mitt i huvudrätten osv. Proaktivt också på att de frågade och föreslog saker ur sortimentet. De som hade byten fick personlig gate-info, Diamond fick extra snack och koll att allt var bra.

Sedan hade vi ett drama på rad 3, med hastigt insjuknande och utrop efter sjukvårdspersonal och syrgas-administration som tog bort minst en FA från servicen under första halvan av flygningen, imponerande att det fortsatt var så väl genomfört.

Också intressant att just ALC som destination inte hade en sämre version av business. Avgångstavlorna var ett hav av FR-plan och sedan 4 SAS-avgångar (ARN, CPH, GOT, OSL) så uppenbarligen en turist-destination (fullsatt plan och bara 2 rader business). Loungen förvånansvärt bra och som sagt bra service med purser som var dedikerad till business och samtidigt klarade av att leda besättningen. Ung crew som alla verkade taggade på jobbet.

IMG20251028185748 – medel.jpeg

IMG20251028191001 – medel.jpeg

BIlden inte helt rättvisande. "Skrafset" på huvudrätten är jag som skurit brödet innan jag kom på att jag ville ha en bild.
Återigen - kanonfin ost, hoppas det håller i sig, bra ost lyfter en måltid. Efterrätten kallades en "brownie", mer som en kladdkaka. Kändes som hög kvalitet på den men jag är inte chokladälskare.
IMG20251028193856 – medel.jpeg

Ask and you shall recieve
IMG20251028195658 – medel.jpeg

Toppen