Senaste nytt

Plåta porslinet - mat i SAS Business inom Europa

Gårdagens light meal RIX-CPH.
Vi var 5st i business. Alla andra tog läsk och när jag som sista tillfrågades om dryck sa jag champagne. Men en lätt suck och kommentaren "att då fick han ju öppna en hel flaska", kontrade jag med att det var bara att sköta påfyllningen, så är det ingen risk att behöva vaska någon större mängd.
Ganska menlösa smaker och reflektion att den salladen och deras metallgaffel är ingen bra kombo då mycket flyger ur skålen och ner i knät el på brickan.
Kaffe serverades i porslinsmugg och choklad var det bara att ta i mängder om så önskades.

Visa bifogad bild 173924
Visa bifogad bild 173925
Trist kommentar ang. champagnen.

37a07ea3c7616a5857b93ed60ddfc26b.jpg

AMS–CPH idag. Knaprig, kryddig och kall sallad. Lätt huvudrätt med lagrad ost och skinka samt smakrik kronärtskocka. Kompakt efterrättskaka med mycket kaffesmak och mangosås. Inget smör till hårdbrödet. Champagnetemperatur okänd. Mycket trevlig svensk besättning.

CPH–ARN idag. Salladskomponenten såg snarlik ut persiljegrädden jag fick härom dagen, men var i stället en gräddig ärtröra. God i sig, men betydligt mindre lätt och nyttig än den krispiga salladen på föregående flyg, och kanske inte den perfekta sidorätten att kombinera med den annars goda räkrätten med gräddig äggsallad och majonäs. Håller med tidigare kommentar att det känns oklart om man haft någon tanke med vilka skålar som kombineras ihop med varandra. Tre gräddiga komponenter i denna måltid, inga i föregående. Efterrätt denna gång med mango fyra färska blåbär. Kan inte dra mig till minnes att jag någonsin fått efterrätt utan mango, men jag klagar inte på det. Champagnen var hyfsat kall och kunde fås påfylld på begäran.

cecd8032a0dcea737ed316b3ae426c9f.jpg

Betyg: 4 blåbär av 5 möjliga.

I ett försök att undkomma den usla servicen på Stavanger-Köpenhamn så bokade jag mig denna gång via Bergen på lunchflyget CPH-BGO. 15 minuter längre schemalagd flygtid, men milsvid skillnad. 6 rader business. Vanliga brickan ut snabbt, och med en dryg halvtimme kvar till fasten seatbelt började man plocka in brickorna. Påfyllning av dricka. Gott om tid efteråt för den som ville ha en GT eller två (jag ville inte). Champagne erbjöds ej.

20260327_131228.JPG

20260327_131237.JPG

För att man inte ska vara glad alltför länge så översätts tydligen Business på SAS till Economy Smart på WF för vidare flyg BGO-SVG, så ingen fast track security eller lounge.

Åt andra hållet blev det sorgebarnet SVG-CPH. Denna gång orkade man inte ens ta fram riktiga glas.

20260226_153249.JPG

För intresserade läsare så är detta schemalagda flygtider och distanser för utvalda sträckor med SAS, där endast en av dessa är för kort för business-servering:
CPH-BGO: 85 minuter, 681 km
CPH-OSL: 70 minuter, 518 km
CPH-ARN: 75 minuter, 548 km
CPH-SVG: 70 minuter, 557 km

Någon som med egna ögon sett vad SAS gör om det blir champagne kvar i en öppnad flaska?
Jag har sett att Air France sätter på en kork/förslutare och sparar till nästa tur.

Last edited:
Förstår inte varför de också lastar några halvflaskor på flighter där åtgången beräknas vara lägre, eller om bara 1 pax vill ha. Av vad jag förstått vaskar de enorma mängder champagne varje dag.

Någon som med egna ögon sett vad SAS gör om det blir champagne kvar i en öppnad flaska?
Jag har sett att Air France sätter på en kork/förslutare och sparar till nästa tur.
Har varit på ångra flighter där det inte varit nya flaskor, samt fått champagne på flighter som normalt inte har det pga att det fanns kvar från flighten innan.

Med andra ord tror jag inte det vaskas mängder, de är istället kvar till nästa flight om möjligt.

Har varit på ångra flighter där det inte varit nya flaskor, samt fått champagne på flighter som normalt inte har det pga att det fanns kvar från flighten innan.

Med andra ord tror jag inte det vaskas mängder, de är istället kvar till nästa flight om möjligt.

Låter troligare, jag misstänker att det som besättningarna har invändningar mot är böket med att öppna flaskorna, de
vill säkert göra det så sällan som möjligt.

Toppen