Senaste nytt

Plåta porslinet - mat i SAS Business inom Europa

Noterade idag en flaska med återförslutande propp i främre galley. Dock oklart om den åkt på mellan serveringar på samma flight, eller om den var återförsluten från tidigare flight.
Efter diskussionen på forumet frågade jag purser förra veckan på väg in mot Köpenhamn.
Proppar var på gång dock hade de inte på den flighten.
Hon tyckte det var synd att det vaskades en del god champagne. Kunde bara hålla med och konstaterade att det är väldigt trevligt med ett bra hus som leverantör.

Strax innan landning kom hon bak till mig med en påse, en fiffig lösning med servett och gummihandske gjorde att vi räddade 3/4-dels flaska från vasken. Bubblorna var fortsatt pigga kvällen efter hemma hos oss.

Säkert inte helt enligt reglementet, men mycket nöjd kund :)

Dagens ARN-OSL på eftermiddagen.

Kålskålen gör ingen glad, men en Kalltenplatte på en tid utanför normal måltidstid passade mycket bra. Kall champagne, med påfyllning, för de som ville (jag ville).

20260407_162610.JPG

20260407_162611.JPG

Efter diskussionen på forumet frågade jag purser förra veckan på väg in mot Köpenhamn.
Proppar var på gång dock hade de inte på den flighten.
Hon tyckte det var synd att det vaskades en del god champagne. Kunde bara hålla med och konstaterade att det är väldigt trevligt med ett bra hus som leverantör.

Strax innan landning kom hon bak till mig med en påse, en fiffig lösning med servett och gummihandske gjorde att vi räddade 3/4-dels flaska från vasken. Bubblorna var fortsatt pigga kvällen efter hemma hos oss.

Säkert inte helt enligt reglementet, men mycket nöjd kund :)

Bra att de tänkte på ditt välbefinnande

Här kommentar om serveringen i affärsklass i veckan, bedömd enligt SAS egna kriterier på sin mat "Vår uppdaterade, moderna meny är noggrant utvald för att ge näring – inte bara till kroppen, utan även till sinne och själ" (källa).

Mallorca-Köpenhamn, avgång 0950
1775626244846.png

• Näring till kroppen: Nja. Väldigt lite proteiner. Var är näringspyramiden?
  • Näring till sinne: Till skillnad från föregående postare uppskattade jag kålsalladen, det var ett fräscht inslag. Allt smakade gott och även om jag inte är vegetarian, äter jag gärna vegetariskt.
  • Näring till själ: Serveringen till 7*4 passagerare var först nötter separat, därefter dricka separat, och till sist bricka + bröd separat. Förvisso trevligt men det gjorde att det tog tid innan måltiden kom in - jag hade hellre skippat nötterna och ätit tidigare. Personal vänlig så tumme upp överlag.

Köpenhamn-Helsingfors, avgång 1750

1775626747546.png

• Näring till kroppen: Jovars, men lite mer grönt hade uppskattats. Inget bröd eller smör erbjöds.
  • Näring till sinne: Efterrätten tyckte jag var supergod och övrigt också bra.
  • Näring till själ: Att kalla detta "Dinner" är väl att ta i. Lite för vuxen mat för medföljande barn men personalen hämtade gärna en macka istället. Tumme upp.

Förvisso trevligt men det gjorde att det tog tid innan måltiden kom in - jag hade hellre skippat nötterna och ätit tidigare.
Det där känns tyvärr som en dammed if you do, dammed if you don't.

På plus tiden var det ju ofta race för att få ut maten så fort som möjligt för att sedan kunna dra för gardinen och hålla sig undan från passagerarna. Det upplever jag lite mindre av nu, vilket jag ser som positivt. Lite mindre stressig service.

En annan pet peeve från den tiden är att man ofta fick maten en halvtimme eller mer innan man fick något att dricka. Då tar jag hellre drickan en halvtimme innan maten. Men bäst om man kan få dem samtidigt. Där tycker jag det som vanligt är inkonsekvent nu -en del besättningar kör mqt+dricka rad för rad och då funkar det. Andra lär dricka hela kabinen följt av mat mat hela kabinen och då blir det betydligt längre väntetider när det är mer än ett par rader, även om den totala tiden an dagligen är kortare.

Det där känns tyvärr som en dammed if you do, dammed if you don't.

På plus tiden var det ju ofta race för att få ut maten så fort som möjligt för att sedan kunna dra för gardinen och hålla sig undan från passagerarna. Det upplever jag lite mindre av nu, vilket jag ser som positivt. Lite mindre stressig service.

En annan pet peeve från den tiden är att man ofta fick maten en halvtimme eller mer innan man fick något att dricka. Då tar jag hellre drickan en halvtimme innan maten. Men bäst om man kan få dem samtidigt. Där tycker jag det som vanligt är inkonsekvent nu -en del besättningar kör mqt+dricka rad för rad och då funkar det. Andra lär dricka hela kabinen följt av mat mat hela kabinen och då blir det betydligt längre väntetider när det är mer än ett par rader, även om den totala tiden an dagligen är kortare.

Det har ännu inte hänt att man fått några minuter för att studera drinkmenyn för att bestämma vad man vill ha.
kombinerat med uppmaning om att "scanna QR koden på menyn"

Toppen