Senaste nytt

Plåta porslinet - mat i SAS Business inom Europa

God frukost på SK843 (Arlanda - Oslo) idag :)

Visa bifogad bild 173819

Sen vidare från Oslo till Köpenhamn med SK453. Fick då nöjet att flyga långdistans maskinen A321Neo LR (SE-DMR) som skulle bytas bas från Oslo till Köpenhamn! :)

Tidigare flög maskinerna tomma mellan Oslo och Köpenhamn när de skulle byta bas/ på service, nu mera verkar de ligga inlagda i vanliga trafikprogrammet och därmed till försäljning :)

20260324_101542.jpg
20260324_103939.jpg
20260324_105852.jpg
20260324_110530.jpg

ARN-ALC 12:05

Alert besättning med utomnordiskt ursprung som tog upp drinkbeställningar
innan någon hade haft möjlighet att se drinkmenyn, som vanligt alltså.

Matserveringen skedde snabbt, alltför snabbt därefter.

Alla rätterna får godkänt, även lax tillagad på detta sätt var gott.
Efterrätten hade något som liknade kaksmulor i botten och påminde om cheesecake, men det var tydligen inte det.
Bröd serverades.

Ingen kanelbulle

Champagnen var ljummen.

20260316_125258.jpg

Last edited:
ALC-ARN 17:00

Drinkbeställning som vanligt innan någon hade haft möjlighet att se drinkmenyn.
Matservering några få minuter efteråt
Maten var sisådär, kycklingen var torr och hård och efterätten, som jag fått flera gånger tidigare, tyckte jag inte om (kompakt chokladklump)
Bröd serverades och denna gången även en kanelbulle efter några timmar.

Champagnen var som vanligt ljummen.

20260323_173916.jpg

Bulle.jpg

Last edited:
CPH–AMS med SK547 idag. Fem passagerare i affärsklass på lika många rader. Ingen drack champagne vad jag kunde se, men det presenterades inte heller vad som fanns att välja på för de som inte kände till utbudet.

abddfc2d6a776cab5666402c9d447a3a.jpg

God huvudrätt, dock något förvirrande att äppelklyftorna och laxen hade exakt samma röda nyans. Persiljegrädden hade funkat bättre som en sås eller ett tillbehör än en sallad (?), det var den för gräddig för. Mangokakan påstods serveras med färska blåbär, vilket alla utom ett blåbär kunde betraktas som. Inget smör till hårdbrödet.

Kompletterade med en muffins efter rekommendation från forumet. Håller med om att del var saftig och god, men nästan lite väl söt med klicken kolasås inuti.

Betyg: 4 av 5 färska blåbär.

Efter ca 6 turer i SAS C inom europa i år varav hälften varit frukost och hälften lunch/middag så är jag inte imponerad. Två har varit långa (LPA).

Tycker kvaliteten på råvarorna som serverats har varit bra. Dock saknas tanke. Det känns lite som man slänger ner det man har. Någon salladsbit, något protein och en ostbit.

Sen är ju konsistensen i service obefintlig. Har varit flighter som varit bra. Blev riktigt provocerad idag på ett flyg från ett tysktalande land till CPH. En trött svensk äldre kabinpersonal skickar snabbt ut mat och dryck. Vill gärna serva kaffet tillsammans med champagne. Så fort man ätit upp tar de in allt (även champagneglaset som inte är tomt).

Påpekar att jag gärna tar lite påfyllning. Jag får givetvis det, men jag känner den där känslan att jag är till besvär.

45 minuter kvar till landning ser jag inget mer av crew förrän inför landning men jag hör. Sitter på rad 1. Det är ju så "stressigt och så mycket spring nu med business" hör jag dialogen i galley.

De ville bara göra absolut mimimum och sedan sitta i galley och tycka synd om sig själva. Provocerar mig nått oerhört!

Dagens på CDG-ARN var väldigt bra. Det var på nivån att "det hade varit gott på marken". Det klart bästa jag fått på intra Europe business på flera år, oberoende av bolag. (och ja den här gången var det mer smör, den gömmer sig under servetten).

PXL_20260327_124753895.jpg

Även service var absolut toppklass. Trevlig, personlig, proaktiv.

Till skillnad från föregående talare säger jag precis tvärt om - jag är överlag imponerad över hur bra sas business faktiskt är jämfört med konkurrenterna. (men då talar vi Europa, tex arn-cph tycker jag kan vara betydligt mer hit or miss framförallt på service).

Och jämfört med tex den klm som alla tyckte "sas måste införa business igen för att komma upp i nivån av afklm" sopar de enligt min mening totalt banan med. Betydligt bättre både mat och service. Tyvärr har jag inte fått testa Air France på länge, då jag alltid fått inställt/ombokat när jag försökt - men klm är allt annat än imponerande.

Jag håller numera sas euro business bland de bättre, ihop med Austrian och Swiss.

Dagens på CDG-ARN var väldigt bra. Det var på nivån att "det hade varit gott på marken". Det klart bästa jag fått på intra Europe business på flera år, oberoende av bolag. (och ja den här gången var det mer smör, den gömmer sig under servetten).

Visa bifogad bild 173919

Även service var absolut toppklass. Trevlig, personlig, proaktiv.

Till skillnad från föregående talare säger jag precis tvärt om - jag är överlag imponerad över hur bra sas business faktiskt är jämfört med konkurrenterna. (men då talar vi Europa, tex arn-cph tycker jag kan vara betydligt mer hit or miss framförallt på service).

Och jämfört med tex den klm som alla tyckte "sas måste införa business igen för att komma upp i nivån av afklm" sopar de enligt min mening totalt banan med. Betydligt bättre både mat och service. Tyvärr har jag inte fått testa Air France på länge, då jag alltid fått inställt/ombokat när jag försökt - men klm är allt annat än imponerande.

Jag håller numera sas euro business bland de bättre, ihop med Austrian och Swiss.

Vad döljer sig under såsen? fågel, fisk eller mittemellan?
Du har inte med den viktigaste informationen - var champagnen kall?

Gårdagens light meal RIX-CPH.
Vi var 5st i business. Alla andra tog läsk och när jag som sista tillfrågades om dryck sa jag champagne. Men en lätt suck och kommentaren "att då fick han ju öppna en hel flaska", kontrade jag med att det var bara att sköta påfyllningen, så är det ingen risk att behöva vaska någon större mängd.
Ganska menlösa smaker och reflektion att den salladen och deras metallgaffel är ingen bra kombo då mycket flyger ur skålen och ner i knät el på brickan.
Kaffe serverades i porslinsmugg och choklad var det bara att ta i mängder om så önskades.

SAS1.jpeg

SAS3.jpeg

Toppen