Senaste nytt

Pilotprojekt - Gratis Arlanda Express för alla som reser mellan Stockholm och Visby med SAS!

Japp jag förstår att SAS förlänger denna kampanjen på grund av linjen som etableras till Bromma. Är så trött på detta tjafs om Bromma.

Sverige och Stockholm mår mycket bättre av allt flyg till Arlanda och inte uppdelat på två flygplatser.

Tror inte Bromma satsningen kommer hålla så värst länge.

Gotlänningarna måste betala dyrt i sina butiker när handlarna kan investera i flygbolag, förra gången när det investerades i Sverige Flyg var det en Radio TV handlare, nu en ICA Maxi ägare som investerar i Brommaflyg, borde inte dessa blivit/bli som skomakaren vid sin läst!

Låter inte 20 mille ganska lite? Hur snabbt bränner man måntro igenom det? Sen verkar alla på bolaget jobba deltid/freelance i någon form, gör det kanske lite billigare att driva. Dock verkar ingen ha bransch-erfarenhet.

Sen att T/R-flyg på slumpmässigt datum kostar allt mellan 20-100% mer än SAS från Arlanda, och att deras målkunder är 100% point-to-point, dvs ingen anslutande trafik...

Mitt i har tidigare berättat att Brommaflyg har som mål att nå 100 000 passagerare under ett år och då nå ett pris på 1 500 kronor för en enkelresa.

Är det realistiskt?

– Jämfört med 2024 är det en riktig sänkning, då flög 170 000–180 000 passagerare mellan Bromma och Visby, säger Henrik Svensson.
Så deras målsättning är att ta hälften av årstrafiken på en ATR42, utan möjlighet till anslutning i Bromma?

Last edited:
Typiskt nog stod Arlanda Express still när jag skulle till Visby, så det blev taxi till Arlanda i stället. Men den bjussade Arlanda Express på i alla fall :)

Japp jag förstår att SAS förlänger denna kampanjen på grund av linjen som etableras till Bromma. Är så trött på detta tjafs om Bromma.

Sverige och Stockholm mår mycket bättre av allt flyg till Arlanda och inte uppdelat på två flygplatser.

Tror inte Bromma satsningen kommer hålla så värst länge.

Så länge ARN funkar så illa som den gör tror jag BMA kommer locka många(inkl mig)!

Överlag så går ju tyvärr hela flyg-Sverige kräftgång just nu :(

Inrikes faller som en sten
Långlinjer försvinner en efter en
Flygbolag försvinner
Flygskam fortsätter

Hoppas verkligen det vänder snart!

Dessvärre som en jättestor sten

YTD Sept 2025 -2% jmfr med föregående år, för inrikes. Ska väl landa på cirka 7,5 miljoner pax.
Men jämför man med peak-året 2017, då var det 14 miljoner inrikes-pax. Är väl faktum att folk inte gör lika mycket affärsresor för sådant som kan göras på Teams. Ska man gissa baserat på jämförelsen med de andra Europeiska länderna så är det så att Sverige och Finland hade väldigt mycket inrikesflyg innan Covid, och har anammat digitalmöten extra väl?

YTD Sept 2025 -2% jmfr med föregående år, för inrikes. Ska väl landa på cirka 7,5 miljoner pax.
Men jämför man med peak-året 2017, då var det 14 miljoner inrikes-pax. Är väl faktum att folk inte gör lika mycket affärsresor för sådant som kan göras på Teams. Ska man gissa baserat på jämförelsen med de andra Europeiska länderna så är det så att Sverige och Finland hade väldigt mycket inrikesflyg innan Covid, och har anammat digitalmöten extra väl?
+ Flygskam
+ resepolicies som inte tillåter flyg kortare än 50/55 mil
+ Färre bolag som flyger -> Mindre konkurrens -> Dyrare
+ Lite moment 22 då efterfrågan minskar, minskar antalet avgångar och till slut finns inga attraktiva avgångar att välja på
+ (till viss del) Minskad smidighet när T4 som inrikesterminal stängde, för en dagspendling inrikes till/från Stockholm är det inga problem att få ihop 10000 steg :p

Toppen