Senaste nytt

Piloter hos SAS varslar om strejk 21 maj (gäller Sverige/Norge) *Strejk avblåst i Sverige*

  • Thread starter Deleted member 4971
  • Startdatum

Marcus_R

Medlem
Kan SAS inte få ihop det ekonomiskt får de väl be om mer pengar från ägarna.

Känns väl inte riktigt som en långsiktig lösning heller? Eller du kanske menar på kort sikt, för att få lönsamhet i affären utan kapitalinjektioner i tid och otid.
 

HCas

Medlem
Det har väl ägarna varit rätt tydliga med att det inte ska bli mer? Det är väl snarare så att kan SAS inte få ihop det ekonomiskt så får de gå i konkurs och så får staten överväga att starta ett nytt bolag?

Det finns ju fler aktieägare än staten - men visst, KK är ett annat alternativ. Slutar kanske där ändå på längre sikt.
 

mha321

Medlem
Det finns ju fler aktieägare än staten - men visst, KK är ett annat alternativ. Slutar kanske där ändå på längre sikt.
Det finns det, men det är väl i princip bara staterna som skulle ha kvar ett riktigt intresse om de skulle gå i KK. De kan visserligen upphandla en massa av de rutterna från någon annan, men under en ganska lång period skulle det ju bli total kaos i resandet i de nordiska länderna innan någon annan kunde gå in. Ren KK skulle det nog inte bli, men strukturerad avveckling eller något sådant isåfall.

Men låt oss hoppas att det inte går dit... Och det finns säkert vissa eftergifter mot piloterna som går att göra även utan att sätta bolaget i KK totalt. Inte allt, men förhoppningsvis tillräckligt för att rädda bolaget... Det finns ju lite marginaler ändå, och de har ju de danska piloterna som än så länge flyger.
 

HCas

Medlem
Det finns det, men det är väl i princip bara staterna som skulle ha kvar ett riktigt intresse om de skulle gå i KK. De kan visserligen upphandla en massa av de rutterna från någon annan, men under en ganska lång period skulle det ju bli total kaos i resandet i de nordiska länderna innan någon annan kunde gå in. Ren KK skulle det nog inte bli, men strukturerad avveckling eller något sådant isåfall.

Ja visst, jag var delvis ironisk. I praktiken finns det väl knappast nån som vill investera i SAS som en investering - det blir i så fall en politisk fråga om hur flygtrafiken i Skandinavien ska organiseras. Nu tror jag varken strejken eller eventuella eftergifter kommer sätta SAS i konkurs direkt, men frågan om hur hållbart bolaget är finns ju där i bakgrunden. Bara det faktum att man inte kommer överens på ett enkelt sätt är såklart en varningssignal.
 

Moco

Medlem
Artikeln i SvD handlar ju mer eller mindre enbart om att Gustavsson vill ta in bemanningsföretag. Sommaren är ju lågsäsong som det är, även om han nu verkar mena på att det är högst tryck då... Att sedan hota att långlinjerna hamnar i t.ex. CPH är ju bara ännu löjligare. Det är ju inte så att det strejkas mindre där. Oavsett utkomst så skadar det enbart SAS, så lös detta nu.
 

mha321

Medlem
Sommaren är ju lågsäsong som det är, även om han nu verkar mena på att det är högst tryck då...
Räknat till antal flygstolar är väl sommaren högsäsong, särskilt för ett bolag som SAS? Det är lågsäsong för business, men SAS har inte så mycket business. Däremot är det en rejäl ökning i antalet 737-stolar mot sydeuropa, är det inte det? Och det är ju det som drar flest svenska piloter.
 

DeWi

Medlem
Om det blir strejk hur långvarig blir den tror ni? Eftersom jag har biljett till Barcelona tisdag nästa vecka.
 
Toppen