Senaste nytt

Pearlloungerna på Arlanda stänger permanent

Det öppnar ju 2 nya i F-piren imorgon, eller menar du att alla 4 SAS-loungerna fylls upp direkt då?
Har inte koll på hur många platserna det blir totalt, men det är ju inte i närheten av samma yta där som nuvarande lounger, och troligtvis kommer folk i största mån gå till gamla loungerna då de är närmast majoriteten av gaterna, om det inte blir olika koncept inne i loungerna.

Lär inte bli halvfullt i peak hours i loungerna, utan snarare hög beläggning istället för överfullt. Då håller det inte att ta in priority pass besökare också. Sen finns det säkert konkurrens aspekter i det också att man inte teoretiskt vill ge samma Lounge till resenärer hos största konkurrenterna.
 
Frågan är väl när/om AF och KLM flyttar till T5, för att få starkare koppling till SAS och använda deras lounge.
Då kan man börja spekulera om vad som sker med gamla *A partners, blir de kvar eller flyttar de till T2? Och vem som erbjuder lounge-tjänster till dem?
SAS har väl sagt att det är målet att få över alla skyteam bolag till T5. Men det kommer ta tid då det är massa avtal och annat som måste hanteras.

Tror det är större chans att Norwegian flyttar till T2 om kapaciteten är stor nog, men frågan är hur sugna de är på det.
 
SAS har väl sagt att det är målet att få över alla skyteam bolag till T5. Men det kommer ta tid då det är massa avtal och annat som måste hanteras.

Tror det är större chans att Norwegian flyttar till T2 om kapaciteten är stor nog, men frågan är hur sugna de är på det.

Ytterst litet urval men en snabb koll på avgångar imorgon så är det totalt 27 avgångar från T2. Norwegian har 32 avgångar och Ryanair har 19 avgångar, så att flytta en av dessa till T2 och i stort sett ge dem en "egen" terminal (och flytta de andra till T5) borde funka rätt så bra vad gäller antal avgångar iaf.
Kan möjligen tänka mig att Norwegian inte är så sugna på det, men borde det inte vara fördelaktigt för Ryan? De behöver ju hursomhelst inte anpassa sig till anslutningar med andra bolag, och med tanke på att de ofta har C-gates så är det ju helt klart trevligare att framförallt ankomma till T2 och väldigt snabbt vara ute vid bussarna istället för att behöva gå den långa omvägen genom tunneln.
 
Ytterst litet urval men en snabb koll på avgångar imorgon så är det totalt 27 avgångar från T2. Norwegian har 32 avgångar och Ryanair har 19 avgångar, så att flytta en av dessa till T2 och i stort sett ge dem en "egen" terminal (och flytta de andra till T5) borde funka rätt så bra vad gäller antal avgångar iaf.
Kan möjligen tänka mig att Norwegian inte är så sugna på det, men borde det inte vara fördelaktigt för Ryan? De behöver ju hursomhelst inte anpassa sig till anslutningar med andra bolag, och med tanke på att de ofta har C-gates så är det ju helt klart trevligare att framförallt ankomma till T2 och väldigt snabbt vara ute vid bussarna istället för att behöva gå den långa omvägen genom tunneln.
Ryanair är kanske en bättre kandidat, men de växlar ju upp och ner var och varannan dag (ok, lite överdrift) så de kan lätta växa ur eller bli för små för egen terminal. Men det finns väl lite andra lågprisbolag som kan flyga där också för att fylla ut.
 
Ryanair är kanske en bättre kandidat, men de växlar ju upp och ner var och varannan dag (ok, lite överdrift) så de kan lätta växa ur eller bli för små för egen terminal. Men det finns väl lite andra lågprisbolag som kan flyga där också för att fylla ut.

Jo, har man bara ett bolag i en terminal så blir det ju lite mer sårbart för variationer.
Sen så har jag ingen aning om vad som är önskvärt eller maximalt antal avgångar per dag för T2. Imorgon alltså 27 avgångar, så det lär ju gå att ha ett antal fler, men var går gränsen för vad som kan hanteras när det gäller lediga gates, utrymme i vänthallen, kapacitet i security, osv? 40? 50? x?

Dessutom så är det ju så att även om en terminal i teorin kan hantera X avgångar per dag om dessa avgångar är utspridda jämnt över dagen så är ju den verkliga gränsen antagligen betydligt lägre eftersom vissa tider på dygnet naturligt är mer attraktiva för avgångar.
 
Har dom bytt namn på T4?
Utifrån innan security heter den fortfarande T4. Så fort du gått igenom security är du dock på T5. Ändringen gjordes väl för 1-2 år sedan typ när man öppnade upp gången airside mellan gamla T4 och T5.
Det var nu drygt 2,5 år sedan, i juni 2022, i samband med att T4 öppnade igen efter covid! :)

Så senast T4 existerade i drift airside var i mars 2020.
 
Det var nu drygt 2,5 år sedan, i juni 2022, i samband med att T4 öppnade igen efter covid! :)

Så senast T4 existerade i drift airside var i mars 2020.

Det är samma på CPH. Terminal 2 och 3 finns bara landside.
 
Toppen