Håkan Hansson
Medlem
Det öppnar ju 2 nya i F-piren imorgon, eller menar du att alla 4 SAS-loungerna fylls upp direkt då?Folk klagar ju på att loungerna är överfulla så skulle nog inte hoppas allt för mycket på det.
Det öppnar ju 2 nya i F-piren imorgon, eller menar du att alla 4 SAS-loungerna fylls upp direkt då?Folk klagar ju på att loungerna är överfulla så skulle nog inte hoppas allt för mycket på det.
Har inte koll på hur många platserna det blir totalt, men det är ju inte i närheten av samma yta där som nuvarande lounger, och troligtvis kommer folk i största mån gå till gamla loungerna då de är närmast majoriteten av gaterna, om det inte blir olika koncept inne i loungerna.Det öppnar ju 2 nya i F-piren imorgon, eller menar du att alla 4 SAS-loungerna fylls upp direkt då?
SAS har väl sagt att det är målet att få över alla skyteam bolag till T5. Men det kommer ta tid då det är massa avtal och annat som måste hanteras.Frågan är väl när/om AF och KLM flyttar till T5, för att få starkare koppling till SAS och använda deras lounge.
Då kan man börja spekulera om vad som sker med gamla *A partners, blir de kvar eller flyttar de till T2? Och vem som erbjuder lounge-tjänster till dem?
SAS har väl sagt att det är målet att få över alla skyteam bolag till T5. Men det kommer ta tid då det är massa avtal och annat som måste hanteras.
Tror det är större chans att Norwegian flyttar till T2 om kapaciteten är stor nog, men frågan är hur sugna de är på det.
Ryanair är kanske en bättre kandidat, men de växlar ju upp och ner var och varannan dag (ok, lite överdrift) så de kan lätta växa ur eller bli för små för egen terminal. Men det finns väl lite andra lågprisbolag som kan flyga där också för att fylla ut.Ytterst litet urval men en snabb koll på avgångar imorgon så är det totalt 27 avgångar från T2. Norwegian har 32 avgångar och Ryanair har 19 avgångar, så att flytta en av dessa till T2 och i stort sett ge dem en "egen" terminal (och flytta de andra till T5) borde funka rätt så bra vad gäller antal avgångar iaf.
Kan möjligen tänka mig att Norwegian inte är så sugna på det, men borde det inte vara fördelaktigt för Ryan? De behöver ju hursomhelst inte anpassa sig till anslutningar med andra bolag, och med tanke på att de ofta har C-gates så är det ju helt klart trevligare att framförallt ankomma till T2 och väldigt snabbt vara ute vid bussarna istället för att behöva gå den långa omvägen genom tunneln.
Ryanair är kanske en bättre kandidat, men de växlar ju upp och ner var och varannan dag (ok, lite överdrift) så de kan lätta växa ur eller bli för små för egen terminal. Men det finns väl lite andra lågprisbolag som kan flyga där också för att fylla ut.
Har hört att Scanair är intresseradeÄr det möjligt att göra T2 till en renodlad charterterminal?
Har dom bytt namn på T4?
Det var nu drygt 2,5 år sedan, i juni 2022, i samband med att T4 öppnade igen efter covid!Utifrån innan security heter den fortfarande T4. Så fort du gått igenom security är du dock på T5. Ändringen gjordes väl för 1-2 år sedan typ när man öppnade upp gången airside mellan gamla T4 och T5.
Det var nu drygt 2,5 år sedan, i juni 2022, i samband med att T4 öppnade igen efter covid!
![]()
Terminal 4 har öppnat
Från onsdag 15 juni är Terminal 4 på Stockholm Arlanda Airport i drift igen. Det är inte samma terminal som öppnar, utan ett nytt upplägg där terminalens gateområde nu hör närmare ihop med övriga gateområden i Terminal 5. En ny förbindelsegång med rullband har byggts som ger resenärerna...www.swedavia.se
Så senast T4 existerade i drift airside var i mars 2020.