Nej, det är ingen passkontroll vid gränsövergången till varken Schweiz eller Tyskland (och det har inte varit systematiska passkontroll där iaf de sista två åren). Däremot finns ibland tullen på plats då Schweiz inte ingår i EEA.Är det inte så att det fortfarande är pass kontroll i princip vid all gräns övergång, eftersom undantagstillstånd fortfarande råder i landet?
Jag vet inte sedan när men enligt den här artikeln, Frankrike skulle införa interna gränskontroll under obegränsad tid.De hade även ett tag passkontroll innan säkerhetskontrollen, precis efter terrordådet i Paris vill jag minnas.
Schengen at risk as France imposes indefinite border controls - TelegraphTelegraph skrev:Schengen at risk as France imposes indefinite border controls
By Matthew Holehouse, in Brussels
6:20PM GMT 20 Nov 2015
The future of Europe’s Schengen free travel zone was cast into doubt again on Friday after France declared that it would impose border controls indefinitely in the wake of the Paris massacre.
Jag vet inte sedan när men enligt den här artikeln, Frankrike skulle införa interna gränskontroll under obegränsad tid.