Senaste nytt

Passkontroller i Frankrike

I september när jag gjorde transit inom Schengen var det passkontroll trots att jag inte skulle in i Frankrike.

I förrgår hade jag transit till non-Schengen och då var det ju så klart passkontroll, men det är ju inget ovanligt. Dock var det ingen passkontroll för de med transit inom Schengen.

Oavsett så gäller att man ska bära pass eller Nationellt ID-kort så fort man lämnar nordiska passunionen. I de flesta fall kontrolleras aldrig ID, men körkort, kreditkort, ICA-kort eller bibliotekskort är precis lika ogiltiga som ID vad gäller gränspassage.

Nationellt ID-kort gäller även till vissa andra länder som ej är Schengen - exempelvis UK och några av länderna på Balkan. De gäller även i länder som Schweiz/Norge då dessa är Schengen även om ej EU. (Fallet Norge är ju inte intressant som svensk medborgare då vi kan resa ändå).

Jag har ALLTID mitt nationella ID-kort i plånboken när jag reser - och inom Schengen samt andra länder där det gäller för gränspassage är det att likställa med ett pass. Mitt pass åker med ganska ofta också då planer kan ändras, men är stort och opraktiskt att släpa runt på när man inte har kavaj på sig.

Toppen