Senaste nytt

Passkontroller i Frankrike

trekker

Medlem
Hittar inget om detta men ni vet troligen om detta, men idag var det passkontroll på EuroAirport - Basel/Mulhouse/Freiburg. Jag inkom från Frankfurt så det var ju lite konstigt, hade iof fått en varning I ett mail från Lufthansa. Kan vara värt att tänka på vid resa till Frankrike.

20170531_175229.jpg

20170531_174843.jpg

• Gilla
Reactions: jsn
Samma när jag flög till Marseille med LH i torsdags. Fick också en heads-up från LH.

Är det inte så att det fortfarande är pass kontroll i princip vid all gräns övergång, eftersom undantagstillstånd fortfarande råder i landet?

Är det inte så att det fortfarande är pass kontroll i princip vid all gräns övergång, eftersom undantagstillstånd fortfarande råder i landet?
Nej, det är ingen passkontroll vid gränsövergången till varken Schweiz eller Tyskland (och det har inte varit systematiska passkontroll där iaf de sista två åren). Däremot finns ibland tullen på plats då Schweiz inte ingår i EEA.
På flygplatsen i Basel har det förresten varit passkontroll i över ett år nu, samma som på alla andra franska flygplatser antar jag. De hade även ett tag passkontroll innan säkerhetskontrollen, precis efter terrordådet i Paris vill jag minnas.

De hade även ett tag passkontroll innan säkerhetskontrollen, precis efter terrordådet i Paris vill jag minnas.
Jag vet inte sedan när men enligt den här artikeln, Frankrike skulle införa interna gränskontroll under obegränsad tid.

Telegraph skrev:
Schengen at risk as France imposes indefinite border controls

By Matthew Holehouse, in Brussels
6:20PM GMT 20 Nov 2015

The future of Europe’s Schengen free travel zone was cast into doubt again on Friday after France declared that it would impose border controls indefinitely in the wake of the Paris massacre.
Schengen at risk as France imposes indefinite border controls - Telegraph

Jag vet inte sedan när men enligt den här artikeln, Frankrike skulle införa interna gränskontroll under obegränsad tid.

Det kanske de har gjort vid belgiska gränsen, här i Baselområdet finns iaf inga systematiska kontroller. Många av mina kollegor pendlar dagligen över gränsen, och de hade jag nog hört klaga om det fanns passkontroll... Hittar nu bara denna artikel som påtalar förstärkta kontroller efter Parisdåden, men det minns jag inte att det varade längre än ett par dagar: Verstärkte Grenzkontrollen sorgen für Staus am Zoll in Basel - News - SRF
Själv cyklar jag också över ibland, det är ju knappt 10 minuter från min lägenhet, och jag har aldrig fått visa ID heller. Däremot så står ju som sagt tullen ibland och kollar in i bilarna att folk inte har handlat med sig för mycket billigt franskt vin :cool:

Der brukar inte vara löpande passkontroller till Frankrike, men det förekommer stickprover och det kommer alltid motsvarande handling i gaten vid avfärd.
Basel är en av de flygplatser som frekventast kontrollerar pass.
På CDG är min erfarenhet att kontrollen är högra på T2 än T1.

Toppen